DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PUNCIÓ SECA EN SITUACIONS D'ESPASTICITAT Codi 14635216
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Optativa 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SALVAT SALVAT, MARÍA ISABEL
Adreça electrònica sonia.monterde@urv.cat
nestor.munoz@urv.cat
Professors/es
MONTERDE PÉREZ, SONIA
MUÑOZ CLARET, NÉSTOR
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B4 Treballar amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adjudicar el dolor d’un pacient a la presència de punts gallet miofascials en els músculs corresponents, gràcies al coneixement dels patrons de dolor referit d’aquests músculs i de les seves característiques semiològiques
Explicar los canvis fisiològics i estructurals que es poden produir com conseqüència de l’aplicació de les tècniques conservadores i invasives de tractament dels PGM
Realitzar l'exploració manual (Saber identificar bandes tenses, punts gallet miofascials, provocar la resposta d'espasme local) i instrumental dels músculs
 B4 Jutjar els riscos i complicacions generals de les tècniques conservadores de punció
Tractar les disfuncions del sistema neuromusculoesquelètic tant de manera conservadora com invasiva, respectant les contraindicacions i evitant els perills derivats de la seva execució, tant pel fisioterapeuta com per al pacient
 B5 Diferenciar i utilitzar els diferents tipus de raonament clínic i l'evidència científica en la presa de decisions terapèutiques. Demostrar un alt nivell de destresa manual i altres tècniques de teràpia física per a la mobilització muscular
Discriminar els pacients que pateixen afeccions del sistema neuromusculoesquelètic que estan fora de l'àmbit de la fisioteràpia i derivar al professional corresponent, així com saber derivar als pacients que tracta el fisioterapeuta i que requereixen, a més, d'altres professionals
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Introducción a la técnica. Diferencias y similitudes respecto a la punción seca para el tratamiento de los puntos gatillo miofasciales.

Orientaciones prácticas para la aplicación de la técnica
Procedimiento de aplicación de la técnica
Pauta de aplicación
Efectos terapéuticos de la técnica

Indicaciones
Contraindicaciones
Criterios diagnósticos esenciales y confirmatorios




Hipótesis y fundamentos de la técnica

Reprogramación y/o modificación de la información aferente
Neuromodulación del SNC en diferentes niveles
Loci activos como responsables de adaptaciones del tejido blando y posteriores cambios en el SNC

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
1 0 1
Pràctiques clíniques
B1
B4
B5
C3
70 0 70
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B1
B4
B5
C3
0 20 20
Atenció personalitzada
B1
C3
2 2 4
 
Proves objectives de tipus test
B1
B4
1 0 1
Proves de desenvolupament
B1
1 0 1
Proves objectives de preguntes curtes
B1
1 0 1
Proves pràctiques
B1
B4
B5
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a la metodologia i fonts documentals de l'assignatura
Pràctiques clíniques Pràctiques realitzades en situació clínica real
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Treball en grup sobre casos clínics
Atenció personalitzada Tutories reals o per mitjans virtuals

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories reals o per mitjans virtuals

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B1
B4
B5
C3
Segons rúbrica 10
Proves objectives de tipus test
B1
B4
Los errores en las respuestas penalizan 20
Proves de desenvolupament
B1
Produir un text escrit adequat a la situació comunicativa de manera oral i escrita en una de les dos llengües oficials del màster (anglès o castellà).

10
Proves objectives de preguntes curtes
B1
Claredat i precisió en la resposta 20
Proves pràctiques
B1
B4
B5
segons rúbrica 40
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Simons DG, Travell JG, Simons LS, Dolor y disfunción miofascial. El manual de los puntos gatillo. Mitad superior del cuerpo. 2 ed., 2, Editorial Médica Panamericana
Barner MP Johnson GR, Upper motor neurone syndrome and spasticity: Clinical management and neurophysiology, , Cambridge University Press
, , ,

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
per cursar aquesta assignatura s'ha de haver cursat una formació avançada en punció seca dels PGM
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent