Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
| A2 |
Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades |
| A7 |
Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix el sistema de protecció dels drets fonamentals i la vinculació d’aquests amb l’aplicació del Dret
| | A2 |
Genèric
| | A7 |
Comprèn i valora el significat dels principals instruments jurídics reguladors de la realitat econòmica i social
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
PART GENERAL |
Tema 1. Evolució i concepte dels drets fonamentals.
Evolució històrica i constitucionalizació dels drets. Noció de dret fonamental. Sistemàtica dels drets a la Constitució Espanyola de 1978. La dignitat de la persona.
Tema 2. Elements configuradors dels drets
Titularitat i condicions d'exercici dels drets. Nacionalitat i estrangeria: els drets dels estrangers.
Contingut, delimitació i límits dels drets fonamentals. Vinculació i eficàcia dels drets i llibertats enfront dels poders públics i entre particulars.
Tema 3. Les garanties no jurisdiccionals.
La reserva de llei i el respecte al contingut essencial. El Defensor del Poble.
Tema 4 . Les garanties jurisdiccionals.
La protecció ordinària. El procediment preferent i sumari. El recurs d'ampara constitucional.
Tema 5. La suspensió dels drets i llibertats.
La suspensió col·lectiva: els estats excepcionals. La suspensió individual: la normativa antiterrorista.
|
PART ESPECIAL |
Tema 6. El principi d'igualtat.
Dimensions de la igualtat a la Constitució. La igualtat en la llei i la igualtat en aplicació de la llei. La igualtat de gènere.
Tema 7. El dret a la tutela judicial efectiva.
Concepte, característiques i contingut de la tutela. La prohibició d'indefensió. Les clàusules específiques de l'article 24.2 CE.
Tema 8. Els drets de llibertat individual.
El dret a la vida i a la integritat física i moral. La llibertat ideològica i religiosa. El dret a l'honor, a la intimitat i a la pròpia imatge. La inviolabilitat del domicili. El secret de les comunicacions. La protecció de les dades personals. Els drets de llibertat, seguretat i de moviment; l’habeas corpus.
Tema 9. Els drets polítics i de participació.
La llibertat d'expressió. La llibertat i el dret a la informació. El dret de reunió i de manifestació. El dret d'associació. El dret a participar en els assumptes públics i d'accés als càrrecs públics. El dret de petició.
Tema 10. Els drets socials i econòmics.
Els drets de l’àmbit educatiu. Els drets de l’àmbit laboral: dret al treball, la llibertat sindical i el dret de vaga. Els principis rectors de la política social i econòmica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
16 |
36 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Sessió Magistral |
|
30 |
20 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
4 |
6 |
Proves pràctiques |
|
1 |
4 |
5 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Tutories i consultes individuals per resoldre dubtes o qüestions relatives a l'assignatura
|
Descripció |
El professor dedicarà un temps a resoldre dubtes o problemes relacionats amb el contingut de l'assignatura |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Exàmen escrit de preguntes curtes sobre els temes 6-7-8-9 i 10 del programa (part especial) |
30% |
Proves pràctiques |
|
Resolució d'un cas pràctic amb aplicació de la normativa vigent |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Exàmen escrit teòric de desenvolupament sobre el cinc primers temes del programa |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació continuada consistirà en tres proves durant el curs (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Les proves no superades s'hauran de recuperar a la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les proves. La segona convocatòria consistirà en una prova global de recuperació. La correcció lingüística (gramàtica, ortografia, sintaxi) es tindrà en compte a l'hora de valorar les proves, i pot arribar a disminuir en dos punts el conjunt de la prova corresponent. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Bàsica |
|
ÁLVAREZ CONDE, E.; Curso de Derecho Constitucional Español,
volum I, Tecnos, Madrid, 2011.
APARICIO PÉREZ, M.A. (dir.); Manual de Derecho Constitucional, Ed. Atelier,
Barcelona, 2012. BALAGUER CALLEJÓN, F. , CÁMARA VILLAR, G.; LÓPEZ AGUILAR,
J.F., CANO BUESO, J., BALAGUER CALLEJÓN, M.L., RODRÍGUEZ, A., Derecho
constitucional, vol. II, Tecnos, Madrid, 2011. BALAGUER CALLEJÓN, F. (coord.); Introducción al Derecho Constitucional, Tecnos, Madrid, 2011.
DÍEZ-PICAZO, L.M.; Sistema de Derechos Fundamentales, Thomson-Civitas, 2013
LÓPEZ GUERRA, L., ESPIN, E.; GARCÍA MORILLO, J. PÉREZ TREMPS, P.; SATRÚSTEGUI,
M.; Dret Constitucional, volum I,
València, Tirant lo Blanch, 2010.
PÉREZ ROYO, J.; Curso de derecho constitucional, Madrid, Marcial Pons, 2010.
Per a la preparació de les pràctiques cal utilitzar repertoris de legislació i
consultar jurisprudència: el Boletín de Jurisprudència Constitucional, Madrid,
Publicaciones de las Cortes Generales, publica les sentències del Tribunal
Constitucional completes i algunes de les del Tribunal Europeu de Drets Humans;
així mateix, podeu consultar-les a la pàgina www.tribunalconstitucional.es i a
la pàgina www.echr.coe.int. |
Complementària |
|
ALZAGA VILLAAMIL, O. (dir.); Comentarios a la
Constitución española de 1978, volums II y III, Cortes Generales/EDERSA,
Madrid, 1997. BASTIDA FREIJEDO, F., (coord); Teoría general
de los derechos fundamentales en la Constitución Española, Tecnos, Madrid,
2004. FIORAVANTI, M.; Los derechos fundamentales.
Apuntes sobre historia de las constituciones, Trotta, 2ª ed., Madrid, 1998.
JIMÉNEZ CAMPO, J., Derechos fundamentales. Concepto y garantías, Trotta,
Madrid, 1999.
PECES-BARBA, G., Historia de los
derechos fundamentales, Dykinson, Madrid, 1998. PECES-BARBA, G., Lecciones de derechos
fundamentales, Dykinson, Madrid, 2004. PÉREZ LUÑO, A.-E., Derechos humanos, Estado de
Derecho y Constitución, Civitas, Madrid, 2003.
PÉREZ LUÑO, A.-E., Los derechos fundamentales, Tecnos, 4ª ed., Madrid, 1991
PIETRO SANCHÍS, L.; Estudios sobre derechos fundamentales, Madrid, Debate,
1990.
SÁNCHEZ FERRIZ, R.; Estudio sobre las libertades, València, Tirant lo Blanch,
1989.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|