Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques |
| A10 |
Utilitzar de manera precisa el dret aplicable, involucrant-se en els problemes d’actualitat |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Coneix i distingeix les diferents funcions que el Dret pot complir a la societat
| | A10 |
Identifica la indissoluble relació existent entre la normativa estudiada i la realitat social amb rellevància en la matèria
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
PRIMERA PART: INTRODUCCIÓ GENERAL |
TEMA I.- SOCIOLOGIA GENERAL I SOCIOLOGIA JURÍDICA
TEMA II.- CONCEPTES SOCIOLÒGICS FONAMENTALS |
SEGONA PART: TEORIA SOCIOLÒGICA DEL DRET |
TEMA III.- CANVI SOCIAL, CONFLICTE SOCIAL I DRET
TEMA IV.- L'ANÀLISI FUNCIONAL DEL DRET
TEMA V.- CONTROL SOCIAL, DESVIACIÓ SOCIAL I DRET |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Treballs |
|
11 |
33 |
44 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
2 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
3 |
12 |
15 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
3 |
12 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
12 |
16 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, amb explicació del sistema d'avaluació i sobre els objectius a assolir |
Treballs |
Es requereix la presentació d'un treball al final de l'assignatura relacionat amb el temari i objectius de la mateixa per tal de poder aprovar. La nota d'aquest treball és el 50% de la nota final.
El treball es pot realitzar de forma individual o en grup de dos persones. El treball serà tutoritzat personalment durant el curs, i per la seva realització serà necessari presentar un esborrany d'esquema del mateix amb una bibliografia bàsica abans de presentar-lo de forma definitiva a l'aula.
Es valora la presentació escrita i oral del treball. |
Atenció personalitzada |
Tutories per la resolució de dubtes respecte les pràctiques o el temari. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució d'un supòsit pràctic sobre els temes 1 i 2 a l'aula amb consulta dels materials i documentació bé a l'aula o al CRAI. Aquest exercici es realitza i es lliura el dia indicat a l'aula, redactat a mà. Té un valor del 20% de la nota final. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'un supòsit pràctic sobre els temes 1 i 2 a l'aula amb consulta dels materials i documentació bé a l'aula o al CRAI. Aquest exercici es realitza i es lliura el dia indicat a l'aula, redactat a mà. Té un valor del 30% de la nota final. |
Atenció personalitzada |
Tutoria inicial per determinar l'índex o contingut provisional del treball. |
Descripció |
En l'horari previst per la realització de les classes presencials podreu realitzar les tutories personalitzades per tal de poder aclarir els dubtes respecte el temari, els documents-apunts, els exercicis de pràctiques i, especialment, la preparació del treball. No hi ha clases presencials a l'assignatura, només la sessió introductòria o de presentació de la mateixa (la primera previst al calendari acadèmic), d'aquí la necessitat i increment de les hores dedicades a tutories o atenció personalitzada. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
El treball suposa el 50% de la nota final. S'haurà d'entregar per escrit i presentar-ho oralment a l'aula. |
50% de la nota final |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Resolució a l'aula d'un supòsit pràctic relatiu als temes 1 i 2 del temari |
20% de la nota final |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Resolució a l'aula d'un supòsit pràctic relatiu als temes 3, 4 i 5 del temari |
30% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La recuperació de les pràctiques suspeses o no presentades o del treball serà en segona convocatòria. Per avaluar el treball és necessària la seva presentació oral a l'aula. La nota de les pràctiques es guarda per la segona convocatòria en cas de que no s'hagi entregat i/o aprovat el treball en la primera convocatòria. En cas d'aprovar el treball i haver de recuperar alguna pràctica suspesa o no presentada, també es guarda la nota del treball per la segona convocatòria. Les pràctiques han de ser individuals i originals, una pràctica copiada o plagiada suposarà un suspens en primera convocatòria. |
Bàsica |
ARNAUD, A. J. y FARIÑAS, M. J., Sistemas jurídicos: elementos para un análisis sociológico, Madrid, 1996, Universidad Carlos III de Madris-Boletín Oficial d
CARBONNIER, J., Sociología Jurídica, Madrid, 2a ed., 1982Tecnos, Tecnos
CORREAS, O., Introducción a la Sociología Jurídica, México D. F., 1994, Coyoacán
COTTERRELL, R., Introducción a la Sociología del Derecho, Barcelona, 1991, Ariel
DÍAZ, E., Sociología y Filosofía del Derecho, Madrid, 2a ed., 1980, Taurus
FERRARI, V., Acción jurídica y sistema normativo. Introducción a la Sociología del Derecho, Madrid, 2000, Universidad Carlos III de Madrid-Dykinson
REHBINDER, M., Sociología del Derecho, Madrid, 1981, Pirámide
ROBLES, G., Sociología del Derecho, Madrid, 1993, Civitas
SÁNCHEZ DE LA TORRE, A., Sociología del Derecho, Madrid, 2a ed., 1987, Tecnos
SORIANO, R., Sociología del Derecho, Barcelona, 1997, Ariel
TREVES, R., La Sociología del Derecho. Orígenes, investigaciones, problemas, Barcelona, 1987, Ariel
VV.AA., BERGALLI, R. (coord.), El Derecho y sus realidades. Investigación y enseñanzas de la Sociología jurídica, Barcelona, 1989, PPU
VV.AA., AÑÓN, M.J., BERGALLI, R., CALVO, M. y CASANOVAS, P., (Comps.), Derecho y Sociedad, Valencia, 1998, Tirant lo Blanch
CALVO, M., PICONTÓ, T., Sociología del Derecho, Barcelona, 2013, UOC
|
|
Complementària |
GIDDENS, A., Sociología, Madrid, 1994, Alianza Universidad
GINER, S., Sociología, Barcelona, 9a ed., 1992, Península
MORIN, E., Sociología, Madrid, 1995, Tecnos
TEZANOS, J. F., La explicación sociológica. Una introducción a la Sociología, Madrid, 1991, UNED
VV.AA. Anuario de Filosofía del Derecho, tomo V, Sociología del Derecho, 1988, Anuario de Filosofía del derecho, tomo V
FERRARI, V., Funciones del Derecho, Madrid, 1989, Debate
GEIGER, T., Estudios de Sociología del Derecho, México, D. F., 1983, Fondo de Cultura Económica
FARIÑAS, M. J., La marginación y la desviación, Oñati, 1995, Oñati Proceedings, núm. 19
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TEORIA DEL DRET/15071018 | FILOSOFIA DEL DRET/15072032 | TEORIA DEL DRET/15214004 | FILOSOFIA DEL DRET/15214122 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TEORIA DEL DRET/15071018 | TEORIA DEL DRET/15214004 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|