DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) ECONOMETRIA I Código 16224114
Titulación
Grau d'Economia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
CORBELLA DOMÈNECH, TERESA
Correo-e teresa.corbella@urv.cat
Profesores/as
CORBELLA DOMÈNECH, TERESA
Web
Descripción general e información relevante Este curso constituye una introducción a la modelización econométrica de problemas de interés económico. El curso pretende proporcionar conocimientos básicos sobre el modelo de regresión lineal múltiple, con especial énfasis en la interpretación estadística y económica de los resultados obtenidos en este tipo de modelos. Al finalizar el curso el/la alumno/a deberá estar plenamente familiarizado/a con los medios informáticos que se requieren para obtener estos resultados y con los conceptos fundamentales de distribución muestral, esperanza condicional, estimador versus estimación, inferencia estadística, mínimos cuadrados ordinarios y proceso generador de los datos. Con la aplicación del modelo de regresión lineal múltiple a ejemplos ilustrativos los/las alumnos/as aprenderán a estimar la magnitud de las relaciones económicas y a contrastar hipótesis en torno al comportamiento de los agentes.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Dominar els mètodes i instruments bàsics per a l'anàlisi de la realitat empresarial.
 A6 Analitzar els diversos contexts professionals en els que treballa un economista: la cojuntura econòmica, el sector, el mercat, l'empresa i el departament en qüestió.
 A8 Elaborar informes d'assessorament sobre situacions concretes de l'economia (internacional, nacional, regional o local) o de sectors de la mateixa.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix elements bàsics del model de regressió lineal múltiple.
Utilitza adequadament el software economètric i sap aplicar tècniques economètriques avançades a l'anàlisi empíric de problemes econòmics.
 A6 És capaç d'entendre dades de la cojuntura econòmica tant a nivell agregat com per sectors.
És capaç de treballar amb dades empresarials per a elaborar informes sobre el funcionament de l'empresa.
 A8 Interpreta econòmicament els resultats obtinguts en l’estimació i contrast d’hipòtesis de models bàsics i és capaç d'explicar-los en un informe escrit.
Identifica i reconeix les aplicacions del model a problemes microeconòmics (decisions de les empreses) i macroeconòmics (dimensió temporal de l'activitat econòmica).
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Identifica els resultats de la innovació
Troba nous mètodes per fer les coses
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Regressió lineal i MQO. 1.1. Esperança condicional i model de regressió lineal.
1.2. Estimació per Mínims Quadrats Ordinaris.
1.3. Propietats de l‘estimador MQO.
1.4. Inferència en el Model de Regressió Lineal Estàndard.
1.5. Avaluació del model: bondat de l'ajust, significació conjunta i predicció.
1.6. Apèndix: L'estimador de màxima versemblança.
Tema 2. Restriccions lineals, forma funcional i variables fictícies. 2.1. Restriccions lineals.
2.1.1 Contrastos de canvi estructural i estabilitat en el model.
2.2. Formes funcionals alternatives.
2.2.1 Models intrínsecament lineals.
2.2.2 Funcions no lineals de les variables explicatives: transformacions polinòmiques i logarítmiques.
2.2.3 Contrastos sobre la forma funcional.
2.3. Models amb variables explicatives "fictícies".
2.3.1 Interpretació dels coeficients.
2.3.2 Interaccions entre variables discretes i / o contínues.
2.3.3 Regressió per trams.
Tema 3. Problemes amb les dades i errors d'especificació. 3.1. Observacions influents i Normalitat.
3.2. Multicolinealitat.
3.3. Omissió (Inclusió) de regressors (ir) rellevants.
3.4. Endogeneïtat.
Tema 4. Pertorbacions no esfèriques: heteroscedasticitat i autocorrelació. 4.1. Causes i conseqüències de l'heteroscedasticitat.
4.2. Contrastos per a la detecció de l'heteroscedasticitat.
4.3. Estimació per Mínims Quadrats Generalitzats (Factibles).
4.4. Causes i conseqüències de l'autocorrelació.
4.5. Contrastos per a la detecció de l'autocorrelació.
4.6. Estimació iterativa (Cochrane-Orcutt) i en dues etapes (Durbin).

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
C4
4 2 6
Sessió Magistral
A2
A6
A8
B5
28 42 70
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A2
A6
A8
C2
24 24 48
Pràctiques a través de TIC
A2
A6
A8
C2
0 18 18
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A6
A8
B3
4 0 4
Proves pràctiques
A2
A6
A8
B3
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Entendre els objectius que es persegueixen, els continguts que es treballaran i la metodologia que s'utilitzarà a l'assignatura. També s'ha d'entendre clarament quins són els criteris d'avaluació que s'utilitzarà a l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Continguts que s'hauran de completar amb les lectures recomenades pel professor/a
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Seguiment i comprensió de la resolució de les pràctiques presentada pel professor. Les pràctiques estàn basades en enunciats que reflecteixin problemes tècnics i/o econòmics i es resoldran utilitzant bases de dades i software apropiats. Per tant, l'alumne ha d'aprendre a utilitzar aquest software per obtenir i interpretar els resultats numèrics.
Pràctiques a través de TIC L'alumne haurà de resoldre pràtiques similars a les realitzades de manera guiada.
Atenció personalitzada Temps per resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
descripción
És recomanable que l'alumne aprofiti l'atenció personalitzada per tal de resoldre els dubtes relacionats amb els conceptes teòrics i la resolució de les pràctiques (software, interpretació de resultats numèrics, etc.).

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves pràctiques
A2
A6
A8
B3
Aquesta prova te caràcter obligatori i es durà a terme durant el periode d'examens, un cop acabada la docència de l'assignatura. La prova consistirà de preguntes conceptuals i exercicis similars als de les pràctiques realitzades durant el curs acadèmic. Els exercicis constaran de varies preguntes en les que l'alumne haura de demostrar la seva capacitat per aplicar els conceptes teòrics de la regressió lineal a problemes econòmics concrets. També haurà de demostrar la seva capacitat per interpretar els resultats numèrics obtesos, tant en termes estadístics com econòmics. 70%
Proves objectives de preguntes curtes
A2
A6
A8
B3
Aquestes proves formen part de l'avaluació continuada i es duran a terme dues com a minim.Les proves faran referència als aspectes metodològics, tant teòrics com pràctics, necessaris per a la resolució dels problemes analitzats. 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Segona convocatoria: Prova amb un pes del 100%.


Fonts d'informació

Bàsica

Kennedy, P. (1998): A Guide to Econometrics, Blackwell.
Novales, A. (1997): Estadística y Econometría, McGraw-Hill.
Stock, J. and Watson, M. (2002): Introduction to Econometrics, Pearson Addison Wesley.

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
ESTADÍSTICA I/16224007
MATEMÀTIQUES I/16224008
MATEMÀTIQUES II/16224009
ESTADÍSTICA II/16224104
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.