DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) FONAMENTS DE COMPUTADORS Código 17234002
Titulación
Grau d'Enginyeria Informàtica (2010)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
ROMANÍ ALSO, SANTIAGO
MILLAN MARCO, PEDRO
Correo-e enrique.canto@urv.cat
pere.millan@urv.cat
ernest.gil@urv.cat
santiago.romani@urv.cat
carlos.garciabarroso@urv.cat
esteban.delcastillo@urv.cat
cristina.gomez@urv.cat
tomas.gonzalez@urv.cat
david.gameza@urv.cat
Profesores/as
CANTÓ NAVARRO, ENRIQUE FERNANDO
MILLAN MARCO, PEDRO
GIL DOLCET, ERNEST
ROMANÍ ALSO, SANTIAGO
GARCÍA-BARROSO VILLALONGA, CARLOS
DEL CASTILLO PÉREZ, ESTEBAN
GOMEZ ALONSO, CRISTINA
GONZALEZ SANCHEZ, TOMAS
GÁMEZ ALARI, DAVID
Web http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=64479
Descripción general e información relevante Estructura, organització, disseny lògic, funcionament i interconnexió dels computadors; fonaments i rendiment de llenguatge assemblador; funcionament i ús de sistemes operatius.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 FB4 Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
 FB5 Coneixement de l'estructura, organització, funcionament i interconnexió dels sistemes informàtics, els fonaments de la seva programació, i l'aplicació per resoldre problemes propis de l'enginyeria.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Coneixement de les matèries bàsiques i tecnologies, que capacitin per a l’aprenentatge i desenvolupament de nous mètodes i tecnologies, així com les que els dotin d’una gran versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 FB4 Comprèn la correspondència existent entre els elements fonamentals dels llenguatges d'alt nivell i els elements del llenguatge màquina que donen suport.
Comprèn el funcionament d'un sistema operatiu com a gestor de recursos dels sistemes informàtics.
Utilitza els recursos que proporciona un sistema operatiu des de la interfície d'usuari.
 FB5 Coneix el paper de la informàtica en els àmbits industrials i socioeconòmics.
Coneix els diferents components d'un sistema informàtic compost per maquinari i programari.
Comprèn el funcionament, les interrelacions i l'estructura de nivells d'un computador.
Analitza circuits lògics combinacionals.
Analitza circuits lògics seqüencials.
Sintetitza màquines d'estats finits bàsiques.
Comprèn l'organització i el funcionament de subsistemes de l'arquitectura Von Neumann: processador, memòria, i entrada / sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul de direcció, seqüenciador, etc.) i entendre com intervenen en l'execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn la correspondència existent entre els elements fonamentals dels llenguatges d'alt nivell i els elements del llenguatge màquina que donen suport.
Comprèn i avalua els factors essencials que afecten el temps d'execució d'un programa.
Comprèn el funcionament d'un sistema operatiu com a gestor de recursos dels sistemes informàtics.
Utilitza els recursos que proporciona un sistema operatiu des de la interfície d'usuari.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Coneix el paper de la informàtica en els àmbits industrials i socioeconòmics.
Coneix els diferents components d'un sistema informàtic compost per maquinari i programari.
Comprèn el funcionament, les interrelacions i l'estructura de nivells d'un computador.
Analitza circuits lògics combinacionals.
Analitza circuits lògics seqüencials.
Sintetitza màquines d'estats finits bàsiques.
Comprèn l'organització i el funcionament de subsistemes de l'arquitectura Von Neumann: processador, memòria, i entrada / sortida.
Comprèn el funcionament dels elements digitals que constitueixen un processador (ALU, registres, càlcul de direcció, seqüenciador, etc.) i entendre com intervenen en l'execució de programes escrits en llenguatge màquina.
Comprèn i avaluar els factors essencials que afecten el temps d'execució d'un programa.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
tema Subtema
Elements d'un sistema informàtic
Estructura d'un computador
Codificació i processament d'informació
Disseny lògic Anàlisi de circuits lògics combinacionals.
Anàlisi de circuits lògics seqüencials.
Síntesi de màquines d'estats finits bàsiques.
Fonaments de llenguatge màquina
Ús bàsic del sistema operatiu

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
FB5
C2
29 25 54
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
FB5
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
FB5
C2
26 29 55
Atenció personalitzada
FB5
C2
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
FB5
C2
1 2 3
Proves pràctiques
FB4
FB5
B2
C2
1 2 3
Proves de desenvolupament
FB5
1 2 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals.
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
descripción
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves objectives de tipus test
FB5
C2
Vàries proves objectives de preguntes curtes i/o tipus test.
- Test inicial (10%)
- Test lògica (25%)
- Test final (25%)
60%
Proves pràctiques
FB4
FB5
B2
C2
Laboratoris. Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista).
- Laboratoris de lògica (15%)
- Pràctica d'ARM (15%)
30%
Proves de desenvolupament
FB5
Problema de traducció de codi d'alt nivell a assemblador.
- Problema d'ARM (10%)
10%
Otros  

Es pot aconseguir sumar fins a 1 punt a la nota final, realitzant activitats optatives que es plantegen en diversos laboratoris.

+1 punt
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els elements d'avaluació de l'assignatura són 6: test inicial, test lògica, laboratoris lògica, pràctica ARM, test final, problema ARM.

Cal obtenir una nota mínima en cadascun dels 6 elements d'avaluació, per poder aprovar l'assignatura. Si algun element d'avaluació no arriba a la nota mínima, la nota final de l'assignatura no podrà ser superior a 4,5. La nota mínima és la mateixa en 1a i 2a convocatòria.

L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada.

En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en 3 tests (inicial, lògica, final), un problema (ARM) i la pràctica d'ARM (els laboratoris de lògica no es poden recuperar en 2a convocatòria). Només caldrà examinar-se dels elements d'avaluació que no hagin obtingut la nota mínima en 1a convocatòria. En cas de presentar-se a 2a convocatòria, la nota serà la de 2a convocatòria (tant si és superior com inferior a la de 1a convocatòria).

El curs 2015-16, es guarden les notes del curs 2014-15 que superin el mínim per fer mitjana.

Durant la realització de les proves escrites, no es permet la utilització de cap tipus de dispositiu electrònic (calculadores, ordinadors, tauletes, telèfons, rellotges, etc).

En cas de detectar còpìa en alguna activitat d'avaluació, la nota de l'acta d'aquella convocatòria serà 0, i caldrà tornar a realitzar totes les proves avaluatives a la segûent convocatòria (no es guardarà nota de les activitats que tinguessin la nota mínima en la convocatòria que s'ha detectat la còpia).


Fonts d'informació

Bàsica Professors/es Fonaments Computadors, Transparències Fonaments Computadors, 2015, ETSE-URV (Tarragona)
William Stallings, Computer Organization and Architecture, 9th ed (2012), Prentice Hall
Thomas L. Floyd, Fundamentos de Sistemas Digitales, 2000, Pearson Prentice-Hall
Javier García Zubía, Problemas Resueltos de Electrónica Digital, 2003, Thomson

Complementària William Hohl, ARM assembly language : fundamentals and techniques, 2009, CRC Press
Mano M. Morris, Charles R. Kime, Fundamentos de diseño lógico y de computadores, 2005, Pearson Prentice-Hall
John P. Hayes, Introducción al diseño lógico digital , 1996, Addison-Wesley
Steve Furber, ARM System-on-Chip Architecture, 2nd ed (2000), Addison-Wesley Professional

Recomanacions

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
ANGLÈS TÈCNIC/17234102
ANÀLISI MATEMÀTICA II/17234006
ECONOMIA I ORGANITZACIÓ D'EMPRESES/17234008
FÍSICA II/17234004

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
FÍSICA I/17234003
ORIENTACIÓ PROFESSIONAL I ACADÈMICA/17234101
ANÀLISI MATEMÀTICA I/17234005
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ/17234001
ÀLGEBRA LINEAL/17234007
 
Otros comentarios
És molt important el traball dia a dia. Per obtenir una informació més acurada, detallada i actualitzada, consulteu freqüentment el campus virtual (Moodle).
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.