DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ARQUITECTURA DEL SOFTWARE Codi 17665103
Ensenyament
Enginyeria Informàtica: Seguretat Informàtica i Sistemes Intel·ligents 2013
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Impartició
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MONDÉJAR ANDREU, RUBEN
Adreça electrònica ruben.mondejar@urv.cat
Professors/es
MONDÉJAR ANDREU, RUBEN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Arquitectura del Software

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Capacitat per projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en tots els àmbits de l'enginyeria informàtica.
 A2 Capacitat per dirigir obres i instal·lacions de sistemes informàtics, complint la normativa vigent i assegurant la qualitat del servei.
 D2 Capacitat per fer planificació estratègica, elaborar, dirigir, coordinar i fer gestió tècnica i econòmica en els àmbits de l'enginyeria informàtica relacionats, entre altres, amb sistemes, aplicacions, serveis, xarxes, infraestructures o instal·lacions informàtiques i centres o factories de desenvolupament de programari, respectant el compliment adequat dels criteris de qualitat i mediambientals i en entorns de treball multidisciplinaris.
 D3 Capacitat per dirigir projectes de recerca, desenvolupament i innovació en empreses i centres tecnològics, garantint la seguretat per a les persones i béns, la qualitat final dels productes i la seva homologació.
 T1 Capacitat per modelitzar, dissenyar, definir l'arquitectura, implantar, gestionar, operar, administrar i mantenir aplicacions, xarxes, sistemes, serveis i continguts informàtics.
 T3 Capacitat per assegurar, gestionar, auditar i certificar la qualitat dels desenvolupaments processos, sistemes, serveis, aplicacions i productes informàtics.
 T4 Capacitat per dissenyar, desenvolupar, gestionar i avaluar mecanismes de certificació i garantia de seguretat en el tractament i accés a la informació en un sistema de processament local o distribuït.
 T5 Capacitat per analitzar les necessitats d'informació que es plantegen en un entorn i dur a terme el procés de construcció d'un sistema d'informació en totes les seves etapes.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B3 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Dissenya i implementa productes software amb mecanismes de validació i qualitat del software.
 A2 Coordina i gestiona un projecte informàtic en totes les seves fases de desenvolupament.
 D2 Planifica projectes de desenvolupament software amb tècniques d'enginyeria del software.
 D3 Coordina i gestiona un projecte informàtic de recerca o innovació en totes les seves fases de desenvolupament.
 T1 Modela, dissenya i defineix l'arquitectura software d'un sistema informàtic.
 T3 Gestiona la qualitat del software d'un projecte informàtic.
 T4 Dissenya i implementa la seguretat d'un sistema informàtic en l'accés a les seves dades.
 T5 Analitza els requeriments d'un sistema informàtic.
Gestiona el cicle de vida d'un projecte informàtic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B3 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes Generals d'Arquitectures del Software Definicions; Usos; Arquitectures i tecnologies
2. Presentació del Cas d'Estudi Informació general; Descripció; ITIL v3
3. Arquitectures i Patrons Software
Classificació; Arquitectures Microservice; Patró MVC
4. Arquitectures Orientades a Serveis Integració
Tecnologies; SOA; Serveis Web; REST
5. Qualitat i Validació de Software TDD; BDD; Fases de Testing
6. Notacions i Llenguatges de Descripció UML; BPMN 2.0; DSL
7. Arquitectures de Model i de Procés MDA; BPM; Esquema; Disseny; Execució
8. Disseny i Revisió del Cas d'Estudi Informació general; Requisits d'arquitectura; Solució

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
D2
D3
T1
T3
T4
T5
33 30 63
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
D2
D3
T1
T3
T4
T5
B2
B3
C3
22 40 62
Atenció personalitzada
B3
1 5 6
 
Proves pràctiques
A1
A2
D2
D3
T1
T3
T4
T5
B2
B3
C3
3 15 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs: continguts, calendari d'activitats, avaluació, bibliografia, ...
Sessió Magistral Conferències regulars en què el contingut de l'assignatura s'expliquen
Pràctiques a laboratoris Hores de classe i fora de classe dirigides a resoldre un cas pràctic.
Atenció personalitzada El professor proporciona quatre hores a la setmana per atendre els dubtes individuals i de grup

Atenció personalitzada
Descripció
El professor proporciona quatre hores a la setmana per atendre els dubtes individuals i de grup

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
D2
D3
T1
T3
T4
T5
B2
B3
C3
L'estudiant sol o en grup desenvoluparà un cas pràctic. 50%
Proves pràctiques
A1
A2
D2
D3
T1
T3
T4
T5
B2
B3
C3
Tres exàmens (d'1 a 2 hores de durada) que els alumnes hauran de resoldre individualment problemes i exercicis així com preguntes curtes en hores de classe. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Si l'estudiant no passa la primera convocatòria, una segona convocatòria estarà disponible com un sol examen.

Durant els exàmens no es podrà fer ús de cap dispositiu de comunicació i transmissió de dades. El no compliment d'aquest punt suposa automàticament la no superació de l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica Gorton, Ian, Essential Software Architecture, Springer, 2011

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ARQUITECTURES D'ALTES PRESTACIONS/17665102
GESTIÓ DE PROJECTES INFORMÀTICS/17665106
ARQUITECTURES DE SISTEMES DISTRIBUÏTS/17665107
SISTEMES DE VISUALITZACIÓ I INTERACCIÓ/17665104
DESENVOLUPAMENT DE PROJECTES INFORMÀTICS/17665109


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent