Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, dirigir i aplicar els principis que sustenten les cures integrades d'infermeria per a treballar d'una manera holística, reconeixent la singularitat i la diversitat multicultural. |
| A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Identificar les variables que influeixen en el procés salut-malaltia-atenció
Descriure la historia natural del procés salut-malaltia-atenció i aplicar estratègies de prevenció de la malaltia i promoció de la salut
Aplicar els fonaments de l’educació per a la salut, fomentant la capacitació de la persona, familia i comunitat per a gestionar la pròpia salut
| | A3 |
Adquirir habilitats per a desenvolupar programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Conèixer els programes de prevenció de la malaltia i d’educació per a la salut
Identificar i aplicar les diferents estratègies de prevenció de la malaltia i promoció de la salut al llarg del cicle vital
| | A19 |
Identificar i analitzar els determinants de la salut aplicant cuidatges integrals d’infermeria adequats a les necessitats de la persona, familia i comunitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Reconèixer el concepte de desenvolupament sostenible
Identificar els diferents agents mediambientals que poden alterar l’estat de salut de la persona , familia i comunitat
Interpretar i diferenciar les implicacions socials, econòmiques i ambientals en funció de determinats posicionaments ideològics i politics
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Unitat Temàtica I:
La Salut <pública |
Concepte i evolució de la Salut Pública.
La SP com a element bàsic de millora de la salut de la població. |
Unitat Temàtica II:
Els Determinants de la Salut. |
Determinants biològics.
Determinants ambientals.
Determinants socioculturals i estils de vida.
El Sistema Sanitari com a determinant de la salut. |
Unitat Temàtica III:
El procés d'enmalaltir. |
Història natural de la malaltia.
Concepte de prevenció.
Nivells de prevenció. |
Unitat Temàtica IV:
La intervenció infermera i l'Educació per a la Salut |
La Comunitat.
Identificació del nivell de salut de la població.
L'educació per a la salut com a instrument de promoció i foment de la salut.
Metodologia d'intervenció en EpS.
Programes d'atenció a la comunitat. Repensar el paper de la infermera comunitària |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
4 |
6 |
Sessió Magistral |
|
28 |
26 |
54 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
20 |
32 |
Seminaris |
|
20 |
26 |
46 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
6 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explica l'organització i el programa de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
S'expliquen els elements teòrics que figuren en els continguts de l'assignatura. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi d'un cas segons els objectius del tema relacionat amb les unitats temàtiques i amb dades adicionals a demanda de l'alumne. |
Seminaris |
Es treballa un tema de rellevancia social relacionat amb la salut pública. |
Atenció personalitzada |
Es dóna a l'alumne/a suport, guia i assessorament -individual i en grup- en el seu treball a l'aula, en l'espai acadèmic fora de l'aula i en el procés d'ABP. |
Descripció |
Es dona a l'alumne suport guia i assessorament (individual i al grup) en el seu treball a l'aula, als seminaris i en el procés de l'ABP. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura mitjançant una prova objectiva tipus test. |
50% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
S'avaluarà l'estudi del cas segóns els objectius formulats. |
25% |
Seminaris |
|
S'avaluarà el procés de coneixement i aprofundiment del tema treballat que es presentará per escrit. |
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final de l'assignatura resultarà de la suma de les tres parts que, necessàriament, hauran d'estar aprovades.En cas de que no sigui així, l'alumna/e podrà optar a la segona convocatòria examinant-se, únicament, de la part que no estigui superada. |
Bàsica |
Carmen Caja López, Enfermería Comunitaria III, MASSON, 2003
Helena E. Restrepo, Hernán Málaga, Promoción de la Salud. Cómo construir vida saludable, Panamericana, 2001
Jennie Naidoo, Jane Wills, Health Promotion. Foundations for practice, Baillière Tindall, 1994
Araceli Garcia Suso; Manuel Vera Cortés; Antonia Campo Osaba, Enfermería Comunitària. Bases Teóricas, Ediciones DAE (Grupo Paradigma), 2001
A. Sánchez Moreno, V. Aparicio Ramón, C. Germán Bes, L. Mazarrasa Alvear, A. Merelles Tormo, A. Sanc, Enfermería Comunitaria I. Concepto de Salud y factores que la condicionan, McGraw-Hill/Interamericana, 2000
A. Sánchez Moreno, V. Aparicio Ramón, C. Germán Bes, L. Mazarrasa Alvear, A. Merelles Tormo, A. Sánc, Enfermería Comunitaria 3. Actuación en enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud, McGraw-Hill/interamericana, 2000
Inmaculada Úbeda Bonet, Carmen Caja López, Montserrat Roca Roger, Instrumentos para la práctica profesional de la enfermera comunitaria, Monsa Prayma, 2005
Keith Tones, Sylvia Tilford, Health Education. Effectiveness, efficiency and equity, Chapman & Hall, 1995
A. Martín Zurro y J. Cano Pérez , editrs., Atención Primaria. Conceptos, organización y práctica clínica, Elsevier, 2003
Grup APOC. SCMFC, Aproximació al coneixement de la comunitat en Atenció Primària. Guia de recollida de dades per a l'examen preliminar de la situació de salut d'una comunitat., Edide, 2003
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es valora molt positivament l'assistència a totes les activitats de l'assignatura així com la participació activa de l'alumna/e |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|