Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
TEMA 1 Introducció a les cures paliatives |
- Definició de conceptes generals.
- L'organització de les cures pal·liatives.
- El malat terminal i la seva família
|
TEMA 2 L'acompanyament al final de la vida |
- El procés de dol en malalt i família
- Emocions i sentiments davant la perdua i la mort
|
TEMA 3 El procés de comunicació i d'informació |
- Comunicació amb el malalt terminal i la seva família
- Atenció a la família del malalt terminal.
- Dificultats més habituals en la comunicació |
TEMA 4 Cures específiques d'infermeria |
- Els moments finals de la vida: situació dels últims dies i d'agonia
- Cures de confort.
|
TEMA 5 Els símptomes en el malalt terminal |
- Principis generals del control de símptomes.
- Sistemes d'avaluació dels símptomes.
- El control del símptomes més freqüents: dolor, símptomes digestius, respiratoris i neurològics |
TEMA 6 Aspectes ètics de la atenció al final de la vida. |
- Dilemes ètics en la pressa de decisions
- Voluntats anticipades i testament vital
- Sedació pal·liativa, LET, eutanàsia...
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
1 |
4 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
8 |
8 |
16 |
Sessió Magistral |
|
10 |
6 |
16 |
Debats |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
8 |
16 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís am l'assignatura: metodologia, objectius, continguts i avaluació.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Realització d'activitats a l'aula per familiaritzar-se amb les situacions que es poden donar al treballar amb malalts pal·liatius i terminals. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques però on es buscarà la participació i el debat. |
Debats |
Els alumnes debateren en grups sobre temes proposats a l'aula i seleccionats pels mateixos amb el suport de les professores.
Cada tema es debatera per dos grups o més grups, de manera que cadascun defensi postures diferents o contraries. D'aquesta manera es pretén afavorir la reflexió i capacitat de comprensió envers als altres.
Visualització i Cinefòrum de pel·lícules projectades a l'aula i debat sobre els treballs de les lectures obligatòries.
També es pot debatre en dos o més grups, defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
|
Treballs |
Treballs en grups o individual (d'un o dos) del següents tipus:
- Treball d'aprofundiment sobre el tema que l'alumne a de presentar i defensar en el debat
- Treball d'un temes relacionats amb els continguts de l'assignatura
- Lectura, anàlisi i critica d’un llibre relacionat amb l’assignatura.
-Treball relacionat amb situacions viscudes relacionades amb els temes tractes a l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc |
Descripció |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. L'horari de tutories disponible es publica a l'espai Moodle de l'assignatura (prèvia confirmació de cita). També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.
També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Plantejament de casos on s'ha de donar resposta a la situació plantejada. El cas no proporciona solucions sinó dades per a reflexionar, analitzar i discutir en grup les possibles sortides al problema.
-Execució d'exercicis i tallers a l'aula per treballar la relació, confiança, compromís, on té molta importància la participació activa per par de l'alumna.
-Anàlisis crítics d'articles, capitul de llibre, noticies... relacionats amb els temes tractes
|
30% |
Debats |
|
Es pot debatre situacions de la practica, pel·lícules o temes concrets proposats a l'aula per els propis alumnes amb l'assessoria de la professora.
Els debats es faran sobre un tema sobre el que debatran dos grups que defendran postures oposades, amb l'objectiu de intentar ficar-se i comprendre les postures i maneres de pensar dels altres.
Els debats es basaran en el respecte, la tolerància i la utilització de bones fonts d'informació.
Les pautes dels debats seran entregades a classe.
Es valorarà l'assistència, la participació activa i les respostes a les preguntes que sorgeixin durant les sessions. |
30% |
Treballs |
|
Treballs en grup o individual que consistirà en un o dos dels següents:
- anàlisi d'un llibre relacionat amb l’assignatura, que constarà de resum, relació amb l’assignatura i opinió personal. Es valorarà la capacitat de síntesi, el desenvolupament i la presentació del treball.
- Treballa relacionat amb situacions viscudes a les seves estades a pràctiques, que tinguin relació amb el temes tractes a l’assignatura. Es farà una narrativa i anàlisis reflexiu de diferents situacions i la relació que tenen amb el temes tractes a la assignatura
- Treball d'un tema relacionat amb l'assignatura i principalment amb els temes dels debats. D'aquesta manera el treball pot servir per preparar adequadament els arguments i continguts dels debats
|
30% |
Altres |
|
Es valorarà especialment l'aportació de material relacionat amb el tema per la seva discussió amb grup. La participació oportuna i adequada a les classes i situacions proposades. Assistència es obligatòria en un 70 % del total de hores de l'assignatura |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació serà continua. Per aprovar l'assignatura es necessari que totes les seves parts avaluatives estiguin aprovades. L'alumne presentarà en segona convocatòria aquell treball pendents d'entrega o suspès. I es farà una prova objectiva de tipus test, pregunta curta o cas. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). |
Bàsica |
|
- Benito, E. Barbero, J. Payás, A. El acompañamiento espiritual en cuidados paliativos.Grupo de Trabajo sobre Espiritualidad en Cuidados Paliativos de la
SECPAL Sociedad española de Cuidados Paliativos. 2008. Disponible en http://www.paliativossinfronteras.com/upload/publica/guia_espiritualidad_secpal_2008_116.pdf
- Guía
de cuidados paliativos. Sociedad española de Cuidados Paliativos
(SECPAL). Disponible en
http://www.secpal.com/biblioteca_guia-cuidados-paliativos-1
- Planes
de cuidados estandarizados de enfermería dirigidos a paciente y familia
en procesos avanzados y terminales. 2ª ed.Hospitalet del
Llobregat,2014, Saned.
- López
Imedio, E., Enfermería en cuidados paliativos, Madrid. 1998, Panamericana
S.A.
Sociedad Española de Cuidados Paliativos, , www.secpal.com
- Sanz
Ortiz y cols, Cuidados Paliativos, Madrid. 1993, Ministerio de Sanidad y
Consumo
- Buckman,
R., Com donar les males noticies: una guia per a professionals de la salut,
Vic 1998, EUMO
- Porta,
P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con
cáncer avanzado y terminalterminal, Barcelona 2004, Arán
Gómez
Sancho, M., Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos
terminales, Las Palmas. 1994, Instituto Canario de Estudios y Promoción
Social S - Astudillo,
W. Hendinueta, C. Astudillo, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y
atención a su familia., Pamplona 1997, EUNSA
|
Complementària |
|
- López
Imedio, E., Formación Continuada. Monográficos de Enfermería. Cuidados
Paliativos, Madrid. 1996, Olalla
- Espejo
Arias, M.D., Cuidados Paliativos, Madrid. 2000, Paradigma TEC S.L
- Jomain,
C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
- Ariès,
P., La muerte en Occidente, Barcelona 1982, Argos Vergara
- ,
Quaderns de la bona praxis. Guia d’actuació en la situació d’agonia del
malalt terminal, Desembre 2000, Col·legi oficial de metges de Barcelona
- Kübler-Ros,
E. , La muerte: un amanecer, Barcelona 1991, Luciérnaga
- Kübler-Ros,
E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
- Torralba,
F., El sofriment un nou tabú?, Barcelona 1995, Caret
- Suarez,
M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
- Gili,
E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
- Roussel,
M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
- Kübler-Ros,
E. , Vivir hasta despedirnos., Barcelona 1991, Luciérnaga
- Kübler-Ros,
E., Morir es de vital importancia, Barcelona, Luciérnaga
- Rodríguez,
P., Morir es nada, Barcelona 2002 , Edicciones B
- Gómez
Sancho, M. , Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, Madrid 2005, Aran
- Gómez
Sancho, M., Medicina paliativa en la cultura latina, Madrid 1999, Aran
- Ministerio
de Sanidad y Consumo, Plan nacional de cuidados paliativos. Bases para su
desarrollo, Madrid 2001, Centro de publicaciones
- Monje
Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida,
Pamplona 2006, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
- Arranz,
P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados
paliativos. Modelos y protocolos, Madrid 2003, Ariel Ciencias Médicas
- Barboteo
JB, Bruera E., "Avances en la comunicación médico-paciente en cuidados
paliativos. toma de decisiones: Ayudas prácticas en la comunicación" ,
Madrid 2003, Medicina Paliativa 10:226-34
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA EN SITUACIONS COMPLEXES DE SALUT MENTAL/18204106 | INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18204105 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18204109 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18204101 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18204110 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18204104 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18204103 | PRÀCTIQUES CLÍNIQUES HOSPITALÀRIES I/18204112 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana estar realitzant 3r curs de grau.
No recomanada als alumnes de segon per coincidir en les seves pràctiques clíniques
Es requereix el compromís de una participació activa a les classes, a les activitats proposades, i exercicis pràctics que es durant a termini en el desenvolupament de l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|