Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16 |
Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària. |
| A20 |
Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16 |
Saber interpretar els resultats dels estudis estadístics
Utilitzar els mètodes estadístics per a quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions.
| | A20 |
Analitzar l'estructura i dinàmica d'una població
Identificar els elements bàsics de la demografia
Conèixer el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I:
BIOESTADÍSTICA |
Métode Estadístic: Conceptes preliminars.
Tabulació i representació gràfica d'un caracter qualitatiu i un caracter quantitatiu. Descripció d'una distribució mitjançant percentils. Mesures de tendència central.. Mesures de dispersió. Concepte de proporció. Introducció a la teoria de la estimació. Introducció a la teoria de la decisió estadística.. Relació entre dos caracters qualitatius.Caràcter quantitatiu:distribució de probabilitat
Relació entre un caràcter quantitatiu i un caràcter qualiatiu. Caràcter quantitatiu: correlació i regressió. |
UNITAT TEMÀTICA II:
DEMOGRAFIA |
Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica. Fonts de dades demogràfiques. Instruments per a l’anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d’estudi.
Estructura de població. Dinàmica de població.
Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració: Concepte. Evolució i mesura.
Tendències i política de població.
|
UNITAT TEMÀTICA III:
EPIDEMIOLOGIA |
Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
Variables epidemiològiques. Classificació. Escala de mesura. Relació de variables.
Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
Fonts d’informació.
Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d’intervenció i experimentació.
Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d’un programa de cribatge.
Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
Epidemiologia de les malaties transmisibles: malaties de transmissió aerorespiratòria i de transmissió digestiva.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
32 |
60 |
Seminaris |
|
20 |
35 |
55 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
19 |
31 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, objectius i avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals. |
Pràctiques a laboratoris |
Resolució de problemes i exercicis d'estadística |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada als alumnes que ho requereixen. |
Descripció |
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle etc. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els continguts dels seminaris s'avaluaran mitjançant un treball. És necessari aprovar aquest treball per aprovar l'assignatura.
Treball: 10%
S'avaluarà l'assistencia als seminaris i la participació activa en la resolució de problemes d'estadística, epidemiologia i demografia.
Assistència: 5% |
15% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Les pràctiques s'avaluaran mitjançant un treball. L'assistència a les pràctiques és obligatòria.
És necessari aprovar les pràctiques per aprovar l'assignatura. |
15% |
Altres |
|
Prova estadística: Es necessari aprovar aquesta prova per a fer la mitjana de l'assignatura. Prova demografia-epidemiologia:Es necessari aprovar aquesta prova per a fer la mitjana de l'assignatura. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal aprovar cadascuna de les Unitats Temàtiques (Biostadística, Demografia i Epidemiologia) i haver presentat i aprovat els treballs demanats per les professores. En la segona convocatoria es farà un prova escrita. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
, , ,
Piédrola Gil, Medicina Preventiva y Salud Pública, ultima, Masson
Icart Isern, Mª Teresa (et al)., Enfermería Comunitaria:Epidemiologia, ultima, Masson
Galvez Toro, Alberto, Enfermeria basada en la evidencia, ultima, Index
Haupt A.,kane T., Guia rápida de la población, , www.prb.org
Marin Zurro, A. Cano Pérez, J F., Atención Primaria, ultima, Elsevier
Hernandez Aguado, Gil, Delagado, Bolumar, Manual de Epidemiologia y salud publica, ultima edicion disponible, Medica Panamericana
Kahl Martin Colimon, Fundamentos de Epidemiologia, ultima edicion disponible, Diaz de Santos
, , ,
Angulo Diaz-Parreño, S, Bioestadistica aplicada con SPSS, , CEU-Ediciones
|
|
Complementària |
, http://www.geocities.com/amonleong2000, ,
, http://www.fisterra.com/material/investiga/indice.htm, ,
http://www.idescat.net, Institut d'estadistica de Catalunya, ,
http://ine.es, Instituto nacional de estadistica, ,
Bourke GJ, MacGilvray J, Interpretación y utilización de la Estadística Médica, ultima, Espaxs
Domènech i Massons, Josep M, . Bioestadística : métodos estadísticos para investigadores, ultima , : Herder
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|