Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A9 |
Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria. |
| A11 |
Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A13 |
Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
| A23 |
Establir relacions terapèutiques amb les persones i les seves famílies. |
| A29 |
Conèixer el Sistema Sanitari Espanyol, identificar les característiques de la funció directiva dels Serveis d'Infermeria i la gestió de cura. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Reflexiona sobre els principis i valors étics en el tenir cura de la persona i familia
Actua sense prejudicis i judicis de valor
Respectar el secret professional
| | A4 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
Compleix amb els principis de responsabilitat de puntualitat, aspecte net i correctament uniformat, avisa i justifica els imprevistos (retards, faltes...)
| | A9 |
Identificar necessitats bàsiques i la seva interrelació
| | A11 |
Utilitzar el procés de judici clínic en el cuidatge del pacient i familia en situacions de cures.
Manté una actitud crítica i reflexiva davant la seva pràctica: es qüestiona el mode en que es fan les coses
| | A12 |
Respectar la individualitat i la intimitat de la persona
| | A13 |
Realitza procediments i cuidatges bàsics de forma adequada garantint el màxim comfort i seguretat per a les persones
| | A22 |
Analitzar els pensaments i les emocions associats a situacions que es plantegen en la seva pràctica.
| | A23 |
Actua des de l'escolta i des de la sensibilitat
| | A29 |
Identifica el model de gestió i coneix l'ideari del lloc de pràctiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius proposats pel professor/a a les seves necessitats d'aprenentatge
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
| | B7 |
Integra la dimensió ambiental en el seu treball a l’hora del reciclatge i l’eliminació de residus
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural |
Iniciar, mantenir i finalitzar relacions terapèutiques amb el pacient i la família i relacions professionals amb l’equip sanitari.
Valoració d'un pacient utilitzant l’observació i la relació amb ell, transcrivint mitjançant la narrativa el resultat d'aquesta valoració.
Acceptar les responsabilitat pròpies d’alumne, assumint de forma integral les cures dels pacient segons el seu nivell de competència tenint en compte les seves limitacions en quant coneixements, aptituds i habilitats.
Analitzar situacions de la pràctica utilitzant el cicle reflexiu de Gibs, descrivint els seus pensaments i sentiment en relació a la situació observada.
Conèixer l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris, composició de l’equip multidisciplinar, circuits i recollida selectiva de residus, gestió de medicació i alimentació de les persones ingressades a l'unitat, condicions ambientals i aïllaments, i quins cuidatges es donen i qui els gestiona.
|
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític |
Integració en les pràctiques clíniques dels coneixements de les matèries: Ètica dels cuidatges i bases conceptuals d’infermeria, Infermeria bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.
S'inicia en els conocimienos implícits a la pròpia pràctica clínica |
EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Aplicar cures bàsiques d’infermeria en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com eix transversal el factor cuidatiu “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural i espiritual de sostén, protecció i/o correcció”.
PROCEDIMENT 1 Llits: realització, mobilització, higiene.
PROCEDIMENT 2 Higiene parcial i total de la persona i mesures bàsiques d’asèpsia.
PROCEDIMENT 3 Mecànica corporal, tècniques de mobilització, mesures i dispositius de protecció i seguretat.
PROCEDIMENT 4 Constants vitals. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
58 |
0 |
58 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
8 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Seminari informatiu del procediment de petició i assignació de plaça de pràctiques utilitzant el programa informàtic de planificació docent (PIOD)
Seminari introductori d'informació sobre el desenvolupament de les pràctiques, horaris, tutories, tutores assignades, activitats fora de les pràctiques, avaluació, uniformitat i normes de comportament. |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques que es realitzaran en centres i serveis assignats en relació a les competències i resultats d’aprenentatge que ha d’assolir l’estudiant d’aquesta assignatura.
Els eixos de aprenentatge en relació a les competències d'aquestes pràctiques són:
• Eix 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural.
• Eix 2: Desenvolupament de coneixement científic i del pensament crític.
• Eix 3: Desenvolupament d'una cura integral a l’ésser humà.
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli electrònic on l’estudiant recopila i organitza el documents i evidencies que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers els aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències. |
Atenció personalitzada |
Tots/es els/les estudiants tindran una tutora assignada per a qualsevol dubte o necessitat en la realització de les pràctiques. |
Descripció |
En el procés d’aprenentatge de l’assignatura, l’estudiant té assignat un/a tutor/a infermera/o professor/a de la universitat, que realitza la tutorització individualitzada directa durant l’horari de practiques, guiant a l’estudiant en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, en la observació, vigilància i reflexió en acció, així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional.
La tutoria és individualitzada i de grup per a fomentar la reflexió i l’aprenentatge davant les diferents situacions de cuidatges que es presenten en el desenvolupament de las practiques clíniques.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es realitzarà avaluació continua de l’execució de les pràctiques clíniques i aquesta es basarà en l’autoavaluació de l’estudiant, l’avaluació del tutor de la universitat i de les infermeres de la institució on l’estudiant realitza les pràctiques clíniques.
Al finalitzar el període de practiques clíniques s’avaluarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds.
És requisit haver superat aquesta part amb una nota mínima de 30 punts sobre 60 per aprovar l'assignatura. |
60% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
S’avaluarà:La correcta complimentació del dossier de les pràctiques incloent la realització dels diaris reflexius utilitzant el cicle reflexiu de Gibs i la valoració d’un pacient.
A més a més s’avaluarà la pertinença de les preguntes i suggeriments, la capacitat de reflexió i crítica fonamentada, així com les evidencies aportades, les fonts documentals i la capacitat d’anàlisi i síntesis.
És requisit haver superat aquesta part amb una nota mínima de 20 punts sobre 40 per aprovar l'assignatura. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria de pràctica serà per als estudiants que no hagin complert els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la Facultati sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura |
Bàsica |
Esteve Reig J, Mitjans Galitó J, Enfermería: técnicas clínicas , Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
KozierB, Berman A, Erb G, Fundamentos de enfermería: conceptos, porcesos y prácticas., Última edició disponible, Madrid:Pearson Prentice Hall
Acebedo Urdiales S (ed.), Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, , Tarragona: Publicaciones URV
Kozier B, Técnicas en enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: Interamericana/McGraw-Hill
|
|
Complementària |
Luís Rodrigo MT, Los diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica, Última edició disponible, Barcelona: Masson
Riopelle L, Grondin L, Phaneuf M , Cuidados de enfermería: un proceso centrado en las necesidades de la persona, Última edició disponible, Madrid: Interamericana McGraw-Hill
Benner PE, Práctica progresiva en enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible, Barcelona: Grijalbo
Marriner- Tomey A, Alligood Mr., Modelos i teorias en enfermería, Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science
North American Nursing Diagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones y clasificación, Última edició disponible, Madrid: Harcourt
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18214101 | FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214002 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18214001 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18214009 | BIOESTADÍSTICA/18214003 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18214005 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|