DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 18224003
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Infermeria
Coordinador/a
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
Adreça electrònica joan.fernandez-ballart@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
mireia.llaurado@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
LLAURADÓ SERRA, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant Per poder conèixer la distribució dels problemes de salut, els seus determinants, la influéncia dels factors que condicionen la presentació de les malalties, i els efectes de les intervencions sanitàries, tenim com a eines de treball: L'estadistica, la demografia i l'epidemiologia. Aquestes disciplines són bàsiques per a la comprensió del procés salut-malaltia i per a la identificació de factors de risc amb la finalitat de programar activitats de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Analitzar les dades estadístiques referits a estudis poblacionals per a identificar i analitzar la influència dels factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups per a posar en pràctica accions de promoció, prevenció i educació sanitària.
 A20 Coneixements rellevants sobre les evidències científiques en salut per a aplicar-lo a la investigació, la presa de decisions i la resolució de problemes en la pràctica infermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Saber interpretar els resultats dels estudis estadístics
Utilitzar els mètodes estadístics per a quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions.
 A20 Analitzar l'estructura i dinàmica d'una població
Identificar els elements bàsics de la demografia
Conèixer el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
Tema Subtema
UNITAT TEMÀTICA I: BIOESTADÍSTICA 1. Introducció a la bioestadística. Estadística descriptiva i inferencial.
Conceptes bàsics: població, mostra i tipus de variables (qualitatives i quantitatives).
2. Estadística Descriptiva: variables qualitatives (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística Descriptiva: variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana) i Mesures de posició (quartils, decils i centils).
4. Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Mesures de dispersió: amplitud, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma. Representació gràfica.
5. Estadística Bidimensional. Organització de les dades. Taules de doble entrada. Correlació i Regressió entre dos variables estadístiques. Variables dependents i independents.
6. Probabilitat. Conceptes. Propietats. Formula de Bayes.
7. Distribucions mostrals: binomial, Poisson i normal. Característiques de la corba Normal.
8. Mostres. Tipus de mostres. Tècniques de mostreig: probabilístic i no probabilístic.
9. Estadística Inferencial : concepte. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança.
10. Estadística Inferencial: contrast d’hipòtesis. Hipòtesis nul•la i alternativa.
11. Estadística Inferencial. Nivell de significació “p”. Tipus d’errors (I i II).
12. Estadística Inferencial. Proves paramètriques (t de Student i Anàlisi de la variància). Proves no paramètriques ( khi quadrat i ANOVA).
UNITAT TEMÀTICA II: DEMOGRAFIA 1. Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica.
2. Fonts de dades demogràfiques.
3. Instruments per a l'anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d'estudi.
4. Estructura de població. Dinàmica de població.
5. Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració. Concepte. Evolució i mesura.
6. Tendències i política de població.
UNITAT TEMÀTICA III: EPIDEMIOLOGIA 1. Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
2. Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
3. Fonts d'informació.
4. Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d'intervenció i experimentació.
5. Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d'un programa de cribatge. Definició de malaltia.
6. Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
7. Lectura crítica de publicacions científiques amb continguts d'epidemiologia.
8. Epidemilogia de les malalties transmisibles

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16
A20
36 38 74
Atenció personalitzada
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A16
A20
B2
C3
22 48 70
 
Proves objectives de tipus test
A16
A20
B2
C3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la assignatura
Sessió Magistral Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques
Atenció personalitzada L’alumne pot connectar amb el professor quan ho desitgi demanant hora, ja sigui, per correu electrònic o personalment.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb el temari de l'assignatura. Analisi i reflexió d'articles publicats aplicant els conceptes treballats en l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A16
A20
B2
C3
Realització d'exercicis diversos, cerca d'informació i anàlisi en epidemiologia, demografia i estadística 40%
Proves objectives de tipus test
A16
A20
B2
C3
Prova tipus test de cada part del´asignatura dels continguts trballlats a classe 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar aquesta assignatura, has de demostrar que has adquirit uns coneixements mínims mitjançant proves escrites tipus test que comprenen una sèrie de preguntes i/o exercicis i mitjançant la realització i presentació d'uns treballs relacionats amb la matèria.

Tens opció a l'avaluació continuada; la teva qualificació es determinarà en base als següents elements: un 60% serà per les proves de l'avaluació tipus test de coneixements de cada part, d'estadística, epidemiologia idemografia i un 40% de la nota seran els treballs a entregar de cada una de les parts

TAULA Elements AVALUABLES

Pes

3 Activitats individuals i/o de grup (estadística/epidem/demogr)

40%(15%-10%-15% respectivament)

Prova de coneixements estadística

20%

Prova de coneixements demografia

20%

Prova de coneixements epidemiologia

20%

En tots els elements avaluables s'ha de treure una nota mínima de 5. Has de tindre en contem, que el material audiovisual que facilitem els professors es nomes un esquema dels temes, per això es imprescindible per aprovar ll´assignatura consultar la bibliografia recomanada

Si no aproves alguna d'aquestes avaluacions tindràs una darrera oportunitat en segona convocatòria de presentar-te a la part suspesa, la part de continguts mitjançant una prova tipus test. Si no has presentat un treball o esta suspès, tens l'oportunitat de presentar-ho el dia de l'examen de la segona convocatòria com a molt tard.

La nota de la part aprovada de l´assignatura només és valida per aquest curs. Si suspens, alguna de les parts el curs que ve hauràs de tornar a fer tota l´assignatura, no es guarda la nota.

Per les proves escrites només es podrà fer servir calculadora, en cap cas es podrà utilitzar mòbil.


Fonts d'informació

Bàsica Bioestadística,, Glantz, Stanton A., , McGraw-Hill,, 2005 Mèxic
Estadística Básica para las Ciencias Sociales y del Comportamiento, Hopkins, K et al , Ed. Prentice-Hall Hispanoamericana, 1997
Estadística para Biología y Ciencias de la Salud. , Milton, S, Ed. McGraw-Hill. Interamericana, 2001 México
Rothman K.J., Epidemiología moderna., Díaz de Santos., 1987 Madrid.
Pressat R., Introducción a la demografia., Pirámide., 1975 Madrid.
Piedrola Gil G., Medicina preventiva y salut pública., Salvat. 8ª edició., 1988 Barcelona.
Martin Zurro A, et al., Manual de atención primária: organización y pautas de actuación en la consulta., Doyma S.A. varies edición., 1989 Barcelona.
Icart Isern M. Teresa, Enfermeria Comunitaria: epidemiologia, Masson varies edicions,
Institut d'estadística de Catalunya., Anuari estadístic de catalunya , Generalitat de Catalunya., varis anys
Ritchey,FJ., Estadística básica para las ciencias sociales, Mc-Graw-Hill_Interamericana, 2001 México
Bases demogràfiques de significació Sanitària, Salas K.; et al, EUB, 2000 Barcelona
Icart Isern, Teresa, Como elaborar y presentar un proyecto de investigación, una tesina y una tesis, Edicions Universitat de barcelona, 2012, Barcelona
Marlleixà/Pilar Montesó Curto, Investigació en infermeria. Teoria i Practica, Publicacions URV, 2015 Tarragona
, http://www.publicacionsurv.cat/cataleg/eina/item/515-investigaci%C3%B3-en-infermeria-teoria-i-pr%C3%A0ctica, ,

 

 

 

Complementària , , ,
Presser E, et al., Diagnóstico de salud y formulación de programas para 1986 en la comunidad floral de navarra., Gobierno de Navarra Departamento de Salud y bienestar., 1986 Navarra.
Pineault R, et al., La planificación sanitaria, conceptos, metodos estrategias., Masson S.A. 2ª edición., 1989 Barcelona.
Leguina J., Fundamentos de demográfia., Siglo veintiuno de España, Editores S.A. 4ª edición., 1989 Madrid.
Hubert G., Guillaume W., Demografía., Pirámide., 1975 Madrid.
Armijo-Rojas R., Epidemiología., Interamericana. 2ªedición., 1978 Buenos Aires.
Weeks J.R., Sociologia de la población., Alianza Editorial., 1984 Madrid.
Altres Recursos:

Haupth A, Kane T.T. Guia rapida de poblacion del population reference bureau: una guía rápida sobre la dinámica de la población para periodistas, personas encargadas de formular políticas, personal docente, estudiantes y otras personas interesadas en la demografía. 4a ed. Washington D.C.:Population Reference Bureau; 2003. [Consultat el 9 de setembre del 2008]. Disponible a: http://www.prb.org/pdf/PopHandbook_Sp.pdf

Red nacional de vigilancia epidemiológica de España. Protocolos de las enfermedades de declaración obligatoria área de vigilancia epidemiológica centro nacional de epidemiología [consultada 10 de setembre del 2008]. disponible a: http://www.isciii.es/htdocs/centros/epidemiologia/procedimientos/proedo00.pdf

El EpiCentro: un sitio de apoyo al aprendizaje de la epidemiología [consultada 10 de setembre del 2008]. disponible a: http://escuela.med.puc.cl/Recursos/recepidem/index.htm

Fisterra .com : Atención primaria en la red [consultada 10 de setembre del 2008]. disponible a: http://www.fisterra.com/

Instituto Nacional de Estadística (INE) www.ine.es

Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT) www.idescat.net

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LA INVESTIGACIÓ QUALITATIVA A INFERMERIA/18224201
INTRODUCCIÓ A LA INVESTIGACIÓ QUANTITATIVA A INFERMERIA/18224202
TREBALL DE FI DE GRAU/18224301


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent