Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut prevalents en l'adult major |
Característiques del procés d'envelliment i de la malaltia en la persona gran en relació amb els factors de risc i les causes més freqüents de morbimortalitat. Introducció a l'ancià fràgil i els aspectes diferencials respecte a altres situacions i característiques de l'adult major. Escenaris i recursos formals i informals en l'atenció a l'adult gran amb problemes de salut i / o situació de dependència |
Unitat temàtica II: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos crònics |
Les crònicitats més freqüents en l'adult major relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins, el càncer o la pluripatologia. Repercussions en la vida diària i les variables psicosocials associades. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influència en com el major viu i gestiona el seu procés |
Unitat temàtica III: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que alteren l'eliminació |
Problemes en l'eliminació intestinal i urinària, el restrenyiment o la incontinència en relació a trastorns gastrointestinals i urinaris associats. Efectes d'aquests problemes tant a nivell funcional com de vivència i la seva repercussió en la qualitat de vida de la persona gran |
Unitat temàtica IV: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i coordinació |
Problemes de salut neurólogics, vasculars i musculoesquelètics com ara el Parkinson, Accident Vascular Cerebral, artrosi, artritis i traumatismes especialment la fractura de fèmur entre d'altres. S'exploren les dependències i necessitats que es deriven. Qualitat de vida. Dolor crònic. Problemes de salut relacionats amb l'activitat motora com la disfàgia i les dificultats en les activitats de la vida diària |
Unitat temàtica V: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions sensorials |
Processos, inclosos diagnòstic i tractaments, dels problemes de salut prevalents que produeixen dèficits sensorials com ara les cataractes, despreniment de retina, glaucoma o la presbicusia i la sordesa entre d'altres. Dimensions de la vida que es poden veure afectades per aquests problemes en el major i la seva família, orientant la cura en el sentit de prevenir els riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida |
Unitat temàtica VI: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions cognitives |
Dimensions de l'experiència en l'adult gran amb deteriorament cognitiu reversible i irreversible, amb especial èmfasi en la malaltia d'Alzheimer. Autonomia, dependència i necessitats del major, i els problemes de salut associats. La situació de la família, cuidadors informals i el cuidatge d'infermeria i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials. Els maltractaments. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
38 |
51 |
89 |
Seminaris |
|
16 |
24 |
40 |
Pràctiques a laboratoris |
|
6 |
12 |
18 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
18 |
36 |
54 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes. Organització dels grups de treball. |
Sessió Magistral |
Exposició interactiva i participativa dels principals continguts de l'assignatura |
Seminaris |
Activitas grupal on, a partir de diferents materials i situacions, es treballarà aspectes que propicien la reflexió, l'anàlisi crítica i el debat per part de l'alumne |
Pràctiques a laboratoris |
Demostració i possada en pràctica d'habilitats relacionades amb el cuidatge de la persona gran que es desenvolupen en escenaris creats a tal efecte |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge |
Atenció personalitzada |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals ambs els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc |
Descripció |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals ambs els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a travès de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, Face Time, Skype, etc |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs que es puguin derivar.
|
25% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Demostració simulada d'habilitats. Es realitzaran avaluació de coneixements prèvia a la demostració pràctica, seguint el protocol següent:
1- Guia del procediment amb preguntes i lectures prèvies a la sessió.
2- Preguntes: 1 o 2 preguntes per estudiant, d'avaluació del material de lectura que es realitzaran bé a les classes prèvies al laboratori, o bé a l'inici de la sessió.
3- L'estudiant que superi les preguntes podrà realitzar pràctica.L'alumne que no pugui respondre a les preguntes, si és possible, se li donarà un temps d'estudi i se li tornaran a fer les preguntes. Tan sols si l'avaluació és positiva l'alumne podrà realitzar la pràctica. Si no és possible, no podrà fer la pràctica.
Es tindrà en compte l'assistència obligatòria en un 80% de les sessions; l'actitud i participació així com els treballs que es puguin derivar
|
10% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació. l'assistència al PBL és obligatòria
|
25% |
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluarà mitjançant una o dues proves objectives amb preguntes tipus test sobre els continguts de l'assignatura |
40% |
Altres |
|
Es valorarà la assistència continuada, la participació, col·laboració e interès de l'alumne envers l'assignatura. Per aprovar l'assignatura es necessari aprovar tots els apartats avaluatius |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. Els PBL no poden recuperar-se degut a la seva metodologia i avaluació, per ho que sol amb casos excepcionals i justificats, els professors d'acord amb l'alumne poden decidir una alternativa avaluadora a través d'examen o treball sobre els coneixements treballats als PBL. Per aprovar l'assignatura, han d'estar aprovades totes les metodologies avaluatives. "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). |
Bàsica |
Eliopulos, Charlotte, Enfermería gerontológica, Wolters Kluwer Health, 2014
|
Burke, Mary M. Y Walsh, Mary B. (1998) Enfermería Gerontológica.
Cuidados integrales del adulto mayor. Harcourt Brace, Madrid. García, M. Victoria, Rodriguez, Catalina, Toronjo, M. Ángeles
(2001) Enfermería del anciano. DAE, Madrid-Valencia. Mauk, Kristen L. (2008) Enfermería Geriàtrica. Competencias
asistenciales. Mc-GrawHill-Interamericana, Madrid. Tabloski, Patricia A. (2010) Enfermería Gerontológica.
Pearson, Madrid. Nuin Orrio, Carme (coord.) 2011. Enfermería en la persona mayor. Centro de estudios ramón Areces, Madrid Eliopulos, Charlotte (2014). Enfermería gerontológica. Wolters Kluwer Healt. L'Hospitalet del Llobregat |
Complementària |
|
Matellanes Febrero, B. Díaz
Orueta, U. . Montero Pereiro, JM.(2010)
El proceso de envejecer, una perspectiva integradora : evaluación e
intervención biopsicosocial. Universidad de deusto, Madrid Mauk, Kristen L. (2008). Enfermería geriátrica. Competencias asistenciales. McGraw-Hill Interamericana, madrid
Hi haurà bibliografia complementària i recomanada que es referenciarà a l'aula relacionada amb els temes tractats. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18224104 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18224103 |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|