Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A9 |
Conèixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present en els procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic |
| A10 |
Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Ser capaç de demostrar haver adquirit els coneixements relatius a la Virologia general.
Conèixer les tècniques bàsiques per a la construcció de genoteques.
| | A9 |
Ser capaç de demostrar haver adquirit els coneixements relatius a la Virologia general.
| | A10 |
Conèixer les tècniques bàsiques per a la construcció de genoteques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
| | B5 |
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
| | B6 |
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. LA VIROLOGIA i ELS SEUS ORIGENS |
Postulats de Koch i el descobriment dels virus. Fets rellevants en la història de la Virologia. |
TEMA 2. TÈCNIQUES D’ESTUDI DE LA VIROLOGIA |
El laboratori de Virologia: equipament i nivells de contenció. Cultiu de virus. Quantificació de partícules víriques. Eines microscòpiques per a l’estudi dels virus. |
TEMA 3. ESTRUCTURA DELS VIRUS |
La càpside: simetria. Embolcall. Proteínes víriques i unió a receptors. . L’àcid nucleic víric. . Estructura i organització del genoma víric. |
TEMA 4. MULTIPLICACIO DELS VIRUS |
Concepte i principis moleculars. Formació i alliberament de les partícules víriques. Integració i virus oncogènics. |
TEMA 5. ORIGEN i EVOLUCIO DELS VIRUS |
Teories sobre l’orígen dels virus. Mutació i mecanismes de diversificacio vírica. Noves malalties víriques. |
TEMA 6. CLASSIFICACIO DELS VIRUS. |
Eïnes de classificació. Nomenclatura viral |
TEMA 7. VIRUS ANIMALS |
Característiques de les infeccions víriques. Vacunes atenuades i inactivades. Vacunes i tractaments anti-virals. Virus com a control de plagues. |
TEMA 8. VIRUS VEGETALS |
Generalitats i diferències amb els virus animals. Infecció i transmissió. Transport de partícules víriques pel sistema vascular. Aplicacions tecnològiques. |
TEMA 9. BACTERIOFAGS |
Morfologia i classificació dels bacteriofags. Cicle lític i lisogènic dels bacteriòfags. Construcció de genoteques. Fags com a vectors i enginyeria genètica. |
TEMA 10. PARTICULES INFECTIVES SUBVIRIQUES |
Prions. Virus defectius. Viroides i satèl.lits. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
25 |
38 |
63 |
Pràctiques a laboratoris |
|
15 |
15 |
30 |
Treballs |
|
1 |
5 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del temari del curs i la seva organització |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari proposat mitjançant suport ofimàtic i audiovisual |
Pràctiques a laboratoris |
Treball al laboratori i a l'aula d'informàtica |
Treballs |
Desenvolupament d'un treball monogràfic sobre la virologia i les seves possibles aplicacions biotecnològiques. A realitzar en grups. |
Atenció personalitzada |
Aclariment de dubtes referents a l'assignatura i/o el temari proposat |
Descripció |
Es recomana a l’alumne que faci ús d’atenció personalitzada fent consultes dels seus dubtes directament en els professor, al canvi de classe o en entrevista personalitzada, en dia i hora de la qual es concertarà prèviament per correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Desenvolupament del temari del curs |
70
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Pràctiques a realitzar en grup. Inclou treball al laboratori principalment amb bacteriofags i pràctiques en l'aula d'informàtica |
15 |
Treballs |
|
Redacció d'un treball bibliogràfic / revisió d'articles o noticies relacionades amb el temari del curs. Es valorará una reflexió personal de l'alumne |
15 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es realitzaran 2 parcials dels coneixements teòrics (Seessions Magistrals) que hauràn de ser superats amb un mínim de 4 punts sobre 10. Si la nota és inferior a quatre en qualsevol dels parcials, no es promitjarà la nota i caldrà recuperar l'assignatura en 2a convocatòria. Per tal de superar l'assignatura cal obtindre un mínim de 5 punts (sobre un total de 10) sumant la nota corresponent a l'avaluació de Sessió Magistral, Pràctiques i presentació de Treballs (sempre que en les proves de coneixements teòrics es superi el 4). La segona convocatòria consistirà en una prova de coneixements teòrics (Sessins Magistrals) de tot el temari del curs(inclou 1r i 2n parcial). Caldrà superar la prova amb una nota mínima de 4 punts per tal de promitjar la nota final. |
Bàsica |
|
- Principles of Molecular Virology 4th Edition. 2005. Cann A. J. Academic Press Ltd. London
- Principles of Virology. Molecular biology, pathogenesis and control, 2nd Edition. 2004. Flint S.J., Enquist L.W.
- Basic Virology 2nd Edition. 2002. Edward K. Wagner, Martinez J. Hewlett. Blackwell
- Virology 4th Edition. 2001. Fields B. N., Knipe D.M. Lippincott Williams & Wilkins. Philadelphia.
- Fundamental Virology 4th Edition. 2001. Fields B. N., Knipe D. M. Lippincott Williams & Wilkins. Philadelphia.
- Principles of Virology Molecular Biology, pathogenesis and control of animal viruses. 2004. Flint S. J. Washington D.C. ASM Press
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|