Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic |
| A9 |
Conèixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present en els procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic |
| A11 |
Aplicar adequadament la diversitat de tècniques i metodologies de DNA recombinant per a dissenyar estratègies d'enginyeria genètica cel•lular per a la producció de proteïnes homòlogues o heteròlogues, o de cèl•lules capaces d'actuar com biocatalitzadors |
| A13 |
Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals |
| A15 |
Conèixer la diversitat de processos i productes biotecnològics existents, així com els recents avenços biotecnològics, i saber explicar-los i comunicar-los a auditoris diversos |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Entendre les bases conceptuals i metodològiques de les noves estratègies de teràpia gènica que permeten corregir defectes genètics "in situ"
Discutir les bases científiques i ètiques de la futura medicina molecular i fomentar un esperit crític enfront dels últims avenços
| | A9 |
Descriure els avenços en el disseny i aplicació de noves biomolècules en contraposició als fàrmacs tradicionals
| | A11 |
Entendre les bases conceptuals i metodològiques de les noves estratègies de teràpia gènica que permeten corregir defectes genètics "in situ"
Discutir les bases científiques i ètiques de la futura medicina molecular i fomentar un esperit crític enfront dels últims avenços
| | A13 |
Descriure els avenços en el disseny i aplicació de noves biomolècules en contraposició als fàrmacs tradicionals
| | A15 |
Analitzar i desenvolupar en públic l’estat de l’art d’un aplicación/tècnica en el camp de la teràpia gènica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
El llenguatge no verbal es apropiat al discurs verbal
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.Introducció. Fonaments moleculars de la teràpia gènica: |
Bases moleculars de les malalties genètiques, bases científiques del desenvolupament de la teràpia gènica, regulació administrativa per l’aprovació de l’us de fàrmacs biològics (FDA). |
2.Modulació de la funció gènica utilitzant molècules d’àcids nucleïcs |
DNA - Aptàmers, quimeroplàsties (reparació gènica), SHFR, Oligonucleòtids (SSO, LNA, TFO), Recombinació homòloga (reparació gènica) ; RNA – Spliceosoma-mediated RNA trans –splicing (SMaRT), Oligonucleòtids antisentit, Ribozims. |
3.Vectors de teràpia gènica: |
No vírics – DNA nú, Liposomes, Lipoplexes, Poliplexes; Vírics – Adenovirus, Retrovirus, Virus adenoassociats, Lentivirus, Herpes virus |
4.Limitacions de la transferència gènica |
Resposta immune, barreres anatòmiques i cel•lulars, etc. |
5.Regulació de l’expressió del transgen |
Replicació episomal, seqüències reguladores 3’ 5’, sistemes d’inducció tet on/off |
6.Aplicacions de les tècniques de Teràpia Gènica |
Teràpia gènica de malalties hereditàries (monogèniques vs. Multigèniques), Teràpia gènica de malalties degeneratives i del SNC, Teràpia gènica de malaties adquirides (càncer, infeccioses). |
7. Ètica i teràpia gènica: |
Percepció pública dels riscos associats de l’ús de la medicina molecular tant a l’individu (alteració concomitants de l’expressió gènica) com a la població. |
8. Futur i teràpia gènica |
Perspectives de futur i conseqüències dessitjables |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
24 |
28 |
52 |
Seminaris |
|
6 |
10 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
Proves orals |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció sobre l'organització de l'assignatura. Nombre de temes. Desenvolupament. Avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament teòric a l'aula del contingut de l'assignatura |
Seminaris |
Discussió global (alumnes+professor) d'un article relacionat amb el contingut de l'assignatura |
Atenció personalitzada |
Ressolució de dubtes de forma individualitzada |
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme al despatx 106. Es prega demanar cita prèvia al mail: miquel.mulero@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves orals |
|
Prova que es durà a terme durant el desenvolupament del seminari per part de l'alumne. S'avaluarà el contingut i format del mateix. Així com els coneixements i la capacirtat de defensa vinculat al seminari realitzat per l'alumne. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa |
90% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la segona convocatòria s'avaluarà el contingut total de l'assignatura. Es guardarà la nota del seminari. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
|
1. A Guide to Human Gene therapy (Roland W.Herzog, Sergei Zolotukhin). World Scientific, 2010
2. Gene therapy (Mauro Giacca). Springer, 2010
3. Gene therapy: Prospective Technology in Its Social Context (Jörg Niewöhner adn Cristof Tannert). Elsevier, 2006
4. Gene therapy: The use of DNA as a drug. (Gavin Brooks). Pharmaceutical Press, 2002 |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GENÈTICA MOLECULAR/19204113 | TECNOLOGIA DEL ADN RECOMBINAT/19204117 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|