Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A1.2 |
Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria |
| A1.3 |
Capacitat d'analitzar i valorar l'impacte social i mediambiental de les solucions tècniques (G7) |
| A2.1 |
Capacitat per al maneig d'especificacions, reglaments i normes de compliment obligat (G6) |
| A4.10 |
Coneixements bàsics i aplicació de tecnologies mediambientals i sostenibilitat (RI10) |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.1 |
Capacitat de transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Aplica les tecnologies mediambientals i de sostenibilitat
| | A1.2 |
Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
Escala plantes de digestió biològica i de floculació-sedimentació a partir de dades experimentals obtingudes amb equips d'escala de laboratori.
| | A1.3 |
Avalua ambientalment un producte o activitat.
Elabora i analitza Sistemes de Gestió Ambiental i Estudis d'Impacte Ambiental
| | A2.1 |
Coneix i aplica especificacions, reglaments i normes relacionades amb el medi ambient.
| | A4.10 |
Aprèn conceptes bàsics d'ecologia.
Coneix el concepte de sostenibilitat ambiental i les eines existents per aconseguir-la.
Coneix les tecnologies més comunes de tractament i eliminació de contaminants.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.1 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
I. SOSTENIBILITAT |
- Causes i origen de la insostenibilitat
- Paradigma sostenibilista. Concepte de desenvolupament sostenible.
- Mesura de la sostenibilitat. Indicadors.
- Fonaments d’ecologia: ecologia industrial
|
II: LA SOSTENIBILITAT I ELS PROCESSOS PRODUCTIUS |
- Química Verda
- Ecodisseny
- Anàlisi de Cicle de Vida
- Sistemes de Gestió Ambiental (ISO 14001 i EMAS)
- Avaluació d’Impacte Ambiental
- Producció més neta: Concepte de BAT (MTD). Prevenció de la contaminació.
- Normativa ambiental |
III. TECNOLOGIES MEDIAMBIENTALS |
|
III.1. Caracterització del medi atmosfèric. |
- L’atmosfera terrestre
- Contaminació atmosfèrica i qualitat de l’aire
- Sistemes de tractament de gasos: eliminació de partícules i eliminació de gasos contaminants
- Contaminació acústica: efectes del soroll, gestió del soroll
- Contaminació lumínica i per radiacions
- Tecnologies BAT.
|
III.2. Caracterització del medi aquós |
- L’aigua com a recurs
- Caracterització, mostreig i anàlisis d’aigües. Indicadors de la qualitat de l’aigua
- Tractaments d'aigües i aigües residuals: Potabilització. EDAR.
- Tecnologies BAT.
|
III.3. Contaminació de sòls |
- Composició. Principals contaminants del sòl
- Tècniques de recuperació dels sòls: off-site / in-situ
|
III.4. Caracterització de residus |
- Definició i classificació de residus
- Gestió de residus urbans: recollida selectiva, reciclatge, valorització de residus
- Gestió de residus industrials
|
IV. PRÀCTIQUES DE LABORATORI: Tractament d'aigües residuals |
1. Digestió aeròbia i anaeròbia.
2. Floculació-sedimentació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
24 |
36 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16.5 |
24.75 |
41.25 |
Pràctiques a laboratoris |
|
9 |
13.5 |
22.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
6.75 |
9.75 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
3 |
5 |
Proves mixtes |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. Es treballarà de forma individual i/o en grup. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització en grups de les pràctiques de laboratori per a l'estudi experimental de conceptes de la matèria relatius al tractament d'aigües. S'inclou el treball no presencial d'anàlisis dels resultats obtinguts. |
Atenció personalitzada |
Atendre els alumnes de forma individual o en grups reduïts per tal d’orientar-los en l’adquisició de coneixements tècnics i competències socials |
Descripció |
L'atenció personalitzada serà al despatx 303 del departament d'Enginyeria Química via cita prèvia per email (sandra.contreras@urv.cat) o durant les hores de consulta. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Durant les classes de problemes es realitzaran alguns exercicis individuals o en grup sota la supervisió del professor que es demanarà que es lliuri al professor en acabar la sessió per tal de ser corregit i avaluat |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Avaluació dels informes de pràctiques: L'alumne haurà d'analitzar els resultats de l'experimentació i presentarà les conclusions en un informe de cada pràctica (a realitzar en grup), que seran avaluats, junt amb la bona praxis de la llibreta de laboratori i l'actitud al laboratori.
Presentació i defensa dels resultats de l'experimentació obtinguts pel grup, i resposta a preguntes en una discussió posterior dels resultats
|
15% |
Proves pràctiques |
|
Discussió i resolució d’un problema obert, que pot ser individual o en grup |
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova curta individual d'una hora de durada durant el semestre per controlar l'avançament de l’alumne, amb qüestions conceptuals i/o problemes |
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Prova curta individual d'una hora de durada durant el semestre per controlar l'avançament de l’alumne, amb qüestions conceptuals i/o problemes |
15% |
Proves mixtes |
|
Al final del curs es realitzarà una prova que inclourà tant qüestions conceptuals com problemes |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per fer promig, la nota mínima de cada apartat és un 4. Per la segona convocatòria, l'examen final suposarà el 60% de la nota. El 40% restant vindrà de l'avaluació continuada: 10% de la resolució de problemes a l'aula, 15% de la resolució d'un problema obert i 15% de la realització de les pràctiques de laboratori. Les pràctiques de laboratori es realitzaran en horari de tarda, de 15 a 18h. Les dates es determinaran a l'inici del curs. Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
Orozco C., Pérez A., González M.N., Rodríguez F.J., Alfayate J.M., Contaminación ambiental : una visión desde la química, Thomson, 2003
Kiely G, Ingeniería Ambiental: Fundamentos, entornos, tecnologías y sistemas de gestión, McGraw-Hill , 1999
Gómez Orea D. , Evaluación de impacto ambiental, Ed. Mundi-prensa, 2a Ed, 2003
|
Documents de la
Càtedra Unesco de Sostenibilitat de la UPC: http://tecnologiaisostenibilitat.cus.upc.edu |
Complementària |
Masters G.M., Introducción a la ingeniería medioambiental, 3a ed., Prentice Hall, 2008
Metcalf & Eddy, Wastewater Engineering Treatment and Reuse, 4th Edition, McGraw-Hill , 2003
De Nevers, N, Ingeniería de Control de la contaminación del aire, McGraw-Hill, 1998
Sonnemann G., Castells F., Schuhmacher M., Integrated life-cycle and risk assessment for industrial processes, Lewis-Publisher , 2004
Tchobanoglous G., Theisen H., Vigil S., Integrated solid waste management: engineering principles and management issues, McGraw-Hill, 1993
Rigola M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa, Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, 2005
Riera P , Avaluació d’impacte ambiental , Departament de Medi Ambient, Generalitat de Catalunya, 2000
Conesa, V., Guía metodológica para la evaluación del impacto ambiental, Ed. Mundi-prensa, 4a Ed, 2010
|
- Programes de gestió
de residus industrials / municipals a Catalunya PROGRIC 2007-2012. Agència de
residus de Catalunya. - UNEP (2007), “Life
cycle management – A business guide to sustainability” (http://www.unep.fr/shared/publications/pdf/DTIx0889xPA-LifeCycleManagement.pdf) - Documents BREFs (http://eippcb.jrc.es/reference/) |
Assignatures que en continuen el temari |
ENGINYERIA DE BIOPROCESSOS/20204210 | BIOQUÍMICA APLICADA/20204211 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CINÈTICA QUÍMICA I DISSENY DE REACTORS/20204124 | DISSENY D'OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20204122 | BIOTECNOLOGIA/20204123 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|