IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) MATERIALS I NANOESTRUCTURES Code 20695202
Study programme
Enginyeria Química (2013)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
FRAGOSO SIERRA, ALEX
E-mail francesc.medina@urv.cat
alex.fragoso@urv.cat
Lecturers
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
FRAGOSO SIERRA, ALEX
Web
General description and relevant information Estudi avançat de materials d'interès a enginyeria química.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
 A1.3 Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi per al progrés continu de productes, processos, sistemes i serveis utilitzant criteris de seguretat, viabilitat econòmica, qualitat i gestió mediambiental. (G6)
 A2.1 Capacitat per aplicar el mètode científic i els principis de l'enginyeria i economia, per formular i resoldre problemes complexos en processos, equips, instal•lacions i serveis, en els quals la matèria experimenti canvis en la seva composició, estat o contingut energètic, característics de la indústria química i d'altres sectors relacionats entre els quals es troben el farmacèutic, biotecnològic, materials, energètic, alimentari o mediambiental. (G1)
 A2.2 Concebre, projectar, calcular, i dissenyar processos, equips, instal•lacions industrials i serveis, en l'àmbit de l'enginyeria química i sectors industrials relacionats, en termes de qualitat, seguretat, economia, ús racional i eficient dels recursos naturals i conservació del medi ambient. (G2)
 A3.1 Aplicar coneixements de matemàtiques, física, química, biologia i altres ciències naturals, obtinguts mitjançant estudi, experiència, i pràctica, amb raonament crític per establir solucions viables econòmicament a problemes tècnics (I1)
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats (G9).
 B1.2 Adaptar-se als canvis, sent capaç d'aplicar tecnologies noves i avançades i altres progressos rellevants, amb iniciativa i esperit emprenedor. (G10)
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B4.1 Posseir les habilitats de l'aprenentatge autònom per mantenir i millorar les competències pròpies de l'enginyeria química que permetin el desenvolupament continu de la professió. (G11)
Type C Code Competences Nuclear
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1.1 Coneix i analitza els diferents tipus de materials ceràmics, vidres i composites i nanomaterials, les seves utilitats i les seves propietats.
Adquireix coneixements de Nanoenergia i nanotoxicologia.
 A1.2 Coneix les principals tècniques de caracterització de materials i nanomaterials i sap seleccionar les més apropiades.
Determina el tipus d'assajos necessaris per conèixer les propietats mecàniques dels diferents materials.
 A1.3 Coneix la vida dels materials, els processos de degradació i la seva prevenció. Adquireix coneixements bàsics en la síntesi de materials i nanomaterials.
 A2.1 Prediu les propietats d'un material / nanomaterial i / o els seus possibles aplicacions en l'àmbit de l'enginyeria de productes.
 A2.2 Selecciona el material / nanomaterial òptim per a una determinada aplicació en l'àmbit de l'enginyeria de productes i justifica l'elecció.
Interpreta els diagrames de fase, binaris i TTT per poder obtenir informació del material tal com les fases presents, càlcul de quantitat i composició, disseny de tractaments tèrmics o interpretació de les microestructures resultants dels mateixos
Aplica la nanotecnologia en l'àmbit de l'enginyeria de productes.
 A3.1 Relaciona les propietats dels materials amb la seva estructura microscòpica, estructura atòmica, els seus enllaços i la seva estructura cristal • lina.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il • lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs.
Transfereix l'aprenentatge de casos i exercicis de l'aula a situacions reals d 'altres àmbits.
 B3.1 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen en l'equip.
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
Type C Code Learning outcomes
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Topic Sub-topic
1. Introducción a los materiales. Materiales e ingeniería. Estructura cristalina y defectos. Diagramas de fase y equilibrio estructural. Tratamiento térmico y diagramas TTT.
2. Propiedades estructurales y síntesis de cerámicas, vidreos y nanocomposites.
3. Degradación y falla de materiales.
4. Criterios para la selección de los materiales estructurales.
5. Intoducción a los nanomateriales.
6. Propiedades estructurales y síntesis de nanopartículas, puntos cuánticos (QDOTS), nanotubos de carbono, grafeno, nanohíbridos.
7. Caracterización de materiales y nanomateriales y superficie: microscopía electrónica, espectroscopía, cromatografía, análisis térmico y análisis de rayos X.
8. Nanoenergía.
9. Nanotoxicología.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
0.5 0.5 1
Presentacions / exposicions
A1.1
A1.3
B3.1
B4.1
C1.1
1 1.5 2.5
Sessió Magistral
A1.1
B4.1
C1.1
23 34.5 57.5
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A2.1
A2.2
B4.1
2 3 5
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A2.1
A2.2
B4.1
C1.3
2 3 5
Atenció personalitzada
0.5 0.5 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A2.1
A2.2
C1.1
C1.3
1.5 1.5 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i pla de treball: estructura, avaluació i bibliografia.
Presentacions / exposicions Els alumnes hauran de fer presentacions orals amb suport relacionades amb els diferents temes de l'assignatura.
Sessió Magistral Desenvolupament teòric amb exemples entenedors dels diferents temes per part del professor de l'assignatura
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran unes pràctiques tutoritzades relacionades amb l'assignatura per tal que puguin tenir un contacte mes directe amb les tècniques de caracterització de materials.
Resolució de problemes, exercicis En base a les classes magistrals, els alumnes hauràn de fer exercicis o problemes que es corregiran a classe.
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes que ho sol·licitin via mail a les hores de consulta en funció de les seves necessitats en vers l'assignatura.

Atenció personalitzada
Description
Atendre al alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixements tecnics i competencies socials. Les consultes normalment es fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Presentacions / exposicions
A1.1
A1.3
B3.1
B4.1
C1.1
S'avaluarà la o les exposicions presentades al llarg del curs. Hauran de demostrar els coneixements teòrics i pràctics adquirits durant el curs, la capacitat de cerca, i la manera de comunicar els coneixements. 30%
Sessió Magistral
A1.1
B4.1
C1.1
Es valorarà la participació a classe dels alumnes. 5%
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A2.1
A2.2
B4.1
C1.3
Entre tots els problemes realitzats durant el curs s'entregaran entre 1 i 3 exercicis amb una o mes preguntes curtes durant el curs. Aquests exercicis es pordran realitzar duran les hores de classe o fora i tindràn el mateix pes en la nota. 20
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A2.1
A2.2
C1.1
C1.3
Es portaràn a terme un examen basat en varies preguntes curtes de desenvolupament o càlculs. Es realitzarà al final de curs i s'avaluarà tots els coneixements adquirits durant el curs. 40
Others  
 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica William D. Callister , Materials science and engineering : an introduction , 7th ed. New York [etc.] : John Wiley & Sons , 2007
J.C. Anderson, K.D. Leaver, P. Leevers, R.D. Rawlings , Material sicence for Engineers , Nelson Thornes , 2003
Michael F. Ashby, David R. H. Jones , Engineering Materials 2 , 3th ed. BH_Elsevier , 2006

L'assignatura també es basa en informació extreta de revistes científiques i altre material. Durant el curs es facilitarà aquesta informació.

Complementària

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.