Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprenentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A2 |
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Conèixer les característiques bàsiques del funcionament perceptiu en les modalitats visual i auditiva, així com les dades empíriques en que se sostenen.
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
| | A5 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
Estar en condicions de projectar els coneixements adquirits en l'àmbit aplicat.
| | A10 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
Estar en condicions de projectar els coneixements adquirits en l'àmbit aplicat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1.- Nociones preliminares y perspectiva histórica. La percepción y la atención en el marco teórico del procesamiento humano de la información.
TEMA 2.- Sensación y percepción: los sistemas sensoriales y las modalidades perceptivas. Bases ecológicas y neurobiológicas de la actividad perceptiva.
TEMA 3.- Aspectos metodológicos del estudio y la medida de las capacidades perceptivas. Métodos psicofísicos y técnicas experimentales.
TEMA 4.- La percepción visual y la representación espacial de la información: contraste de brillo y color, forma, profundidad y movimiento.
TEMA 5.- Constancia perceptiva y fenómenos ilusorios. La invarianza tamaño-distancia y la Ley de Emmert.
TEMA 6.- La percepción auditiva y la representación temporal de la información: sonoridad, tonalidad y timbre. Bases de la percepción del habla y de la música.
TEMA 7.- El estudio psicológico de la atención: clases de atención, modelos explicativos y principales técnicas experimentales. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
18 |
24 |
42 |
Sessió Magistral |
|
36 |
36 |
72 |
Pràctiques a laboratoris |
|
1 |
4.5 |
5.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
25.5 |
27.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
En la primera sesión de clase se presentará a los alumnos la asignatura y se expondrán los objetivos, el programa, la metodología y la forma de evaluación. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
En las sesiones prácticas se procederá de forma interactiva con los alumnos a la realización de tareas experimentales que ilustren los aspectos teóricos y metodológicos presentados en las clases magistrales. |
Sessió Magistral |
Exposición por parte del profesor de los contenidos incluidos en el programa de la asignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Los alumnos realizarán de forma individual un experimento en el laboratorio sobre alguno de los temas de investigación recientes en percepción y atención. |
Atenció personalitzada |
Durante el curso y en los horarios establecidos, los alumnos podrán tratar con los profesores cualquier cuestión relacionada con la asignatura. |
Descripció |
Durante las horas de atención al alumnado, los profesores de la asignatura tratarán de forma personalizada con los alumnos aquellos aspectos de la asignatura que requieran de cualquier aclaración o ampliación. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Evaluación continua de las sesiones de prácticas. Se valorará el grado de comprensión y participación de los alumnos. Los contenidos trabajados en las sesiones también serán evaluados en los exámenes de prueba objetiva que se realizarán a lo largo del curso. |
30% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Participación en los experimentos programados. |
|
Proves objectives de tipus test |
|
Se realizarán dos pruebas objetivas durante el curso, una parcial liberadora a mitad del cuatrimestre y una final cuando éste concluya. Las preguntas evaluarán proporcionalmente los contenidos trabajados tanto en las clases magistrales (teoría) como en las clases prácticas. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
Tudela, P., Percepción y atención, Madrid: CEF (2015),
Goldstein, E. B., Sensación y percepción, Madrid: Thomson (2006),
Munar, E., Roselló, J. y Sánchez-Cabaco, A., Atención y percepción, Madrid: Alianza (1999),
Lillo, J., Psicología de la percepción, Madrid: Debate (1994),
Castillo, M. D., La atención, Madrid: Pirámide (2009),
|
|
Complementària |
Fodor, J. A., La modularidad de la mente, Madrid: Morata (1986),
Frisby, J., Del ojo a la visión, Madrid: Alianza (1986),
Frisby, J.P., Seeing : the computational approach to biological vision, Cambridge, Massachusetts: MIT Press (2010),
García-Albea, J. E. , Percepción y computación, Madrid: Pirámide (1986),
García-Albea, J. E. , Mente y conducta, Madrid: Trotta (1993),
Macknik, S.L. & Martínez-Conde, S., Los engaños de la mente, Barcelona: Destino (2012),
Montserrat, J. , La percepción visual, Madrid: Biblioteca Nueva (1998),
Serrano, I., Sierra, V. y López-Bascuas, L.E., Psicología de la percepción. Prácticas., Madrid: Síntesis (2014),
Wolf, J.M., Sensation & perception, Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, (2015),
Yantis, S., Sensation and perception, New York, NY: Worth Publishers, (2014),
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT I/11204002 | FONAMENTS DE PSICOBIOLOGIA/11204004 | ESTADÍSTICA EN CIÈNCIES DEL COMPORTAMENT II/11204110 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|