Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i plurilingües. Fomentar la lectura i el comentari crític de textos dels diversos dominis científics i culturals continguts en el currículum escolar. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix el currículum escolar de les llengües i la literatura.
Coneix la bibliografia bàsica de la literatura infantil.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B6 |
En les seves presentacions utilitza medis de suport
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
|
Tema |
Subtema |
0. Presentació |
Presentació de l'assignatura.
Metodologia a utilitzar.
Criteris d'avaluació.
Formació dels grups. |
1. Cap a una definició de Literatura Infantil i Juvenil |
|
2. Funcions de la LIJ |
|
3. Valor educatiu de la LIJ |
|
4. La fascinació de la paraula: la literatura tradicional i popular |
4.1. Literatura oral no argumental: endevinalles, cançons, embarbussaments, refranys
4.2. Literatura oral argumental: contes, rondalles i llegendes |
5. Llibres per a nens lectors: gèneres de LIJ. Tipologies textuals |
|
6. Criteris de selecció d'un corpus de LIJ. Les contel.lacions literàries. Elaboració d'un corpus |
|
7. Influències de la LIJ en la construcció del lector literari |
|
8. Intertextualitat i metaficció a la LIJ |
|
9. L'àlbum il.lustrat: un recurs pedagògic per al desenvolupament lector i emocional |
9.1. Elements a tenir en compte per a l'anàlisi d'un àlbum il.lustrat |
10. Aplicació didàctica de la LIJ. Activitats i recursos d'animació lectora |
|
11. Biblioteca i Pla lector de centre |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Seminaris |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a través de TIC |
|
10 |
20 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició per part de la professora del contingut de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició i reflexió sobre els conceptes presentats. |
Seminaris |
Treball complementari de les classes teòriques reforçant les fonts d'informació. Aplicació pràctica i resolució de problemes. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes, tant individualment com en petits grups, hauran de rebre les directrius metodològiques i bibliogràfiques oportunes que els faciliti la tasca a desenvolupar.
|
Pràctiques a través de TIC |
Treballs pràctics sobre temes proposats de caire lingüistic i de reflexió didàctica. Recerca de material multimèdia. |
Atenció personalitzada |
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura. |
Descripció |
La professora estarà a la disposició dels estudiants al despatx pertinent dins l'horari prèviament establert i publicat a l'espai virtual de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Es reforçarà els temes teòrics amb la resolució de problemes, debats i un treball d'anàlisi i de síntesi raonat. |
20% |
Presentacions / exposicions |
|
Consistirá en el disseny i presentació per part d'un grup de les pràctiques oportunes sobre els temes proposats, casos i situacions presentats a l'aula. |
60% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Realització de les activitats que s'indicaran a l'espai virtual de l'assignatura. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
COLOMER, T. et al., Siete llaves para valorar las historias infantiles, 2002, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Madrid
BLOOM, H., El cànon occidental, 1995, Columna, Barcelona
DURAN, T., Àlbums i altres lectures. Anàlisis dels llibres per a infants, 2007, Rosa Sensat, Barcelona
COLOMER, T., La formació del lector literari, 1998, Barcanova, Barcelona
COLOMER, T., Introducción a la literatura infantil i juvenil actual, 2010, Síntesis, Madrid
LLUCH, G., Análisis de narrativas infantiles i juveniles, 2003, Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca
MENDOZA, A, i ROMEA, C. (coord.), El lector ante la obra hipertextual, 2012, Horsori, Barcelona
MENDOZA, A., La educación literaria desde la LIJ, 2005, Universidad Castilla-La Mancha, Cuenca
PAGÈS JORDÀ, V., De Robinson Crusoe a Peter Pan. Un canon de literatura juvenil, 2009, Ariel, Barcelona
, http://academia.uat.edu.mx/parter/asesoria/escribir.htm , ,
, http://www. edu365.primaria , ,
, http://www.xtec.cat , ,
, http://www.monografias.com/trabajos15/metodos-creativos/metodos-creativos.shtml , ,
, http://www.elhuevodechocolate.es , ,
CASSANY, D., Descriure escriure com s'aprèn a escriure, 1991, La Galera,
FONS ESTEVE, M, Llegir i escriure per a viure, 2006, LaGalera,
TOUGH, J. , Lenguaje, conversación y educación. El uso curricular del habla en La escuela desde los 7 años., 1989, Madrid: Visor.,
*TEBEROSKY, A.; COLOMER, T, Proposta constructivista per aprendre a llegir i escriure. , 2001, Vicens Vives,
*VILA, N. , Tècniques d’expressió escrita. Cicles Inicial i Mitjà. , 1987, Dossiers Rosa Sensat.,
TORRA, M., Taller d’escriptura creativa, 2009, ,
SMITH, F. , Comprensión de la lectura. , 1983, Trillas. , México
*SOLÉ, Isabel , L’ensenyament de la comprensió lectora. , 198, CEAC,
SERRANO, S. , El regal de la comunicació., 2003, Barcelona: Ara Llibres. ,
SÁNCHEZ ENCISO, J. , Con)viure en la paraula: l’aula com a espai comunitari, 2007, Articles, Graó,
*RÍO, M. J. del , Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo. , 199, Barcelona, Horsori.,
MENDOZA, A. , ): La diversitat de la llengua escrita. Usos i funcions. , 1990, Dossiers Rosa Sensat,
MENDOZA, A. (coord.) , Didáctica de la Lengua y la Literatura para primaria. , 2003, Madrid: Prentice Hall.,
*LOMAS, C. y Otros. , Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. , 1993, Paidós,
*GRAVES, D. H. , Didáctica de la escritura. , 1991, Paidós,
GIL, C. , Leer, contar y jugar: actividades de animación a la lectura. , 2003, CCS, Madrid,
*GALÍ, A. , L'ensenyament de l'ortografia als infants., 1985, Barcino,
FERREIRO, E.; GÓMEZ PALACIO, M. (comp.) , Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. , 1988, Siglo XXI,
DURÁN, T. , Leer antes de leer. , 2002, Anaya,
DD.AA., Dossiers de Rosa Sensat sobre l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, Rossa Sensat,
*DÍEZ DE ULZURRUN PAUSAS, L’aprenentatge de la lectoescriptura des d’una perspectiva constructivista. 2 vols, 2001, Graó,
*CORREIG, M. , Fonologia aplicada, 1985, Rosa Sensat/Ed. 62,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Cuadros de fonología castellana para la enseñanza de la lectura y la escritura. , 1978, Biblograf.,
CORMAND, J.M.; MATA, M., Quadres de fonologia catalana per a l'ensenyament de la lectura i l'escriptura., 1979, Biblograf.,
CASSANY, D., La cuina de l’escriptura, 1993, Les Naus Empúries,
ALVAREZ, M., Tipos de escritos II: Exposición y argumentación, 1994, Arco Libro,
BADIA, D.; VILÀ, M.; VILÀ, N, Joc de plom. Propostes per a l'expressió escrita., 1988, Graó,
BOLÍBAR, S. , Avaluació de la composició infantil: 7-11: adaptació de la prova d’A.Galí. , 1984, Barcanova,
BARTRA, A.; FERRER, M. , Gramàtica a l’aula. , 2000, . Articles, Graó.,
*BALLESTEROS, C. , Didàctica de la llengua oral formal: continguts d’aprenentatge i seqüències., 2002.. Articles, Graó,
CAMPS, A. (comp.) , Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. , 2003, Graó,
CAMPS, A. , L’ensenyament de la composició escrita. , 1994, Barcanova,
*CAMPS, A. , La gramàtica a l'escola bàsica., 1998, Barcanova,
*CASSANY, Daniel , Descriure escriure, 1987, Empúries,
CASSANY, D., Reparar l’escriptura., 1993, Graó,
CASSANY, D; LUNA, M.; SANZ, G. , 44 exercicis per a un curs d’expressió escrita. , 1991, Graó,
*CASSANY, D., Ensenyar llengua, 2002, Graó.,
COLOMER, Teresa, “¿Quién promociona la lectura?", CLIJ, núm. 168, pp. 7-18. Barcelona.,
|
Amb * les obres més fonamentals i bàsiques. La webgrafia serà penjada al moodle. |
Complementària |
|
Revistes: - Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura) Ed. Graó. - CLIJ (revista de
literatura infantil i juvenil) Ed. Torre de Papel. -Cuadernos de
Pedagogía. -GUIX d’Infantil, Ed. Graó. -In-fàn-ci-a (educar de 0 a 6), Rosa Sensat. -Perspectiva escolar, Rosa Sensat. Webgrafia: • http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/anonimo.htm • http://www.cuentoslokos.blogspot.com/ • http://www.leemeuncuento.com.ar/cuento-infantil.htm • http://dlc.iec.cat/ • http://www.cuentosdecalleja.org/ |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|