Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn i sap utilitzar els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències experimentals ( física, química, biologia i geologia).
Aplica la metodologia científica com un camí per trobar respostes als fonaments habituals estudiats per les ciències experimentals.
Coneix detalladament el currículum escolar de les ciències experimentals.
Planteja i resol problemes associats amb les ciències a la vida quotidiana.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Comprèn els elements que composen una disciplina
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Experimenta amb procediments nous
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
| | B7 |
Conèixer el concepte de desenvolupament sostenible
En la presa de decisions, té una consciència clara de la responsabilitat social i ambiental de la pròpia professió
Comprèn la sostenibilitat des d'una perspectiva interdisciplinar, considerant la situació global i els reptes que planteja
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. l'Àrea de coneixement del medi a l'educació primària |
Competències, objectius i continguts del currículum.
Intencionalitat educativa del currículum |
Tema 2. El Món dels éssers vius (Món macroscòpic) |
SUBTEMA 2.1. Biodiversitat / Riquesa i varietat de la vida:
Éssers vius unicel.lulars, pluricel.lulars,
Nivells d’organització dels éssers vius pluricel.lulars.
Regnes en què s’agrupen els éssers vius.
SUBTEMA 2.2. El ritme de la vida:
Cicles diaris i estacionals. Cicles biològics. Explosions demogràfiques. Expansions geogràfiques. Migracions.
SUBTEMA 2.3. Ecologia / Ecosistemes:
Conceptes ecològics (espècie, comunitat, població, biocenosi, biòtop, riquesa, ecosistema,
biosfera, bioma). Factors ambientals. Adaptacions.
Les relacions entre els organismes dels ecosistemes.
L’energia i la producció. Diversos sistemes naturals.
Recuperació dels sistemes naturals.
SUBTEMA 2.4. Vegetació de Catalunya:
Els sistemes naturals de les nosatres comarques. |
Tema 3. El medi i la seva conservació |
SUBTEMA 3.1. Acció de l’home en el medi:
Control antròpic de la biosfera. Problemes ambientals. Alguns exemples d’interès en el món escolar. Gestió ambiental.
SUBTEMA 3.2. Educació ambiental:
Aspectes que el mestre ha de tenir presents per treballar l’educació ambiental. Tipus d’activitats d’educac ió ambiental. Escoles verdes |
Tema 4. Ciències de la Terra |
SUBTEMA 4.1. Dinàmica de la terra.
El sòl. Tipus de roques i la seva formació. Els temps geològic. Fòssils com a eina per determinar el
temps geologic. Formació i diversitat de fòssils.
Estructura i activitat interna de la terra (terratrèmols,
volcans).
SUBTEMA 4.2. La Terra a l’univers.
Eclipsis. Fases de la lluna. Gravetat |
Tema 5. Les persones i la salut |
SUBTEMA 5.1. Funcionament del cos humà
SUBTEMA 5.2. Vida saludable.
Dieta mediterrània (tipus de nutrients, glúcids, lípids,
proteínes, vitamines, fibra, aigua i la seva importancia).
Esport i el seu benefici. Riscs del tabac i l’alcohol |
Tema 6. Matèria i Energia |
SUBTEMA 6.1. Matèria.
Diversitat de materials, propietats i classificació.
Canvis d’estat de la matèria.
Solucions. Mescles. Substancies pures. Separació de mescles. Concepte àcid/base (pluja àcida).
|
Tema 7. Didàctiques per a l’ensenyament-aprenentatge de les ciències experimentals en Educació Primària |
SUBTEMA 7.1. Observacions d’elements naturals a l’aula (Càmara Moticam, sensors de so, balances, lupes), pressa de dades, anàlisi i representació mitjançant eines TIC.
SUBTEMA 7.2. PBL i enfoc CTS per a la didàctica de les ciències experimentals en Educació Primària.
SUBTEMA 7.3. El treball en centres i equipaments (Museus, CRARC, parcs, projectes d’escoles, etc).
SUBTEMA 7.4. Valoració i creació de materials didàctics (fitxes d'observació, quaderns de natura, claus dicotòmiques, itineraris de natura, etc). |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Sessió Magistral |
|
26 |
45 |
71 |
Pràctiques a laboratoris |
|
30 |
45 |
75 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
45 |
50 |
Treballs |
|
6 |
40 |
46 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
12 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
1.5 |
3.5 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
10 |
12 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
L'objectiu d'aquesta mena d'activitats és la d'orientar el treball a fer durant el curs. |
Sessió Magistral |
La finalitat de les sessions magistrals és la de desenvolupar els aspectes teòrics necessaris per tal de justificar els resultats experimentals obtinguts a les sessions de pràctiques de laboratori.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
|
Pràctiques a laboratoris |
La finalitat de les pràctiques de laboratori és la de fornir els elements necessaris per tal de desenvolupar les sessions magistrals i les sessions de resolució de problemes de manera eficaç.
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L’objectiu d’aquesta mena de sessions és la de plantejar i resoldre situacions, de caire didàctic, relacionades amb els aspectes teòrics i pràctics desenvolupats a les sessions de classe magistral i de pràctiques a laboratoris. També s'aclariran qüestions de caire teòric.
Aquest tipus de sessions tenen una durada de 2 h.
|
Treballs |
Elaboració d'aprenentatge i desenvolupament de tècniques d'observació, comparació, descripció i anàlisi de la natura com a eina personal i pedagògica. Adquisició d'educació ambiental. |
Pràctiques de camp/sortides |
Activitats orientades a la consciència i la comprensió de la natura com a eina educativa. |
Atenció personalitzada |
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Descripció |
Treball de suport i orientació individualitzada per a l'alumne. Els alumnes podran requerir aquesta atenció via correu electrònic.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Consisteixen en el lliurament d'un informe en el qual s'han de resoldre les tasques de laboratori de cada pràctica.
L'informe es realitza en grup i la qualificació obtinguda és conjunta.
|
20% |
Treballs |
|
Recull d'activitats de caire reflexiu i tasques educatives desenvolupades al llarg del curs. |
50% |
Proves mixtes |
|
Proves on s'avaluarà el contingut tant teòric com pràctic tractat al llarg de l'assignatura |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Qüestionari on-line sobre contingut teòric de l'assignatura |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes hauran de presentar-se a la primera convocatòria. En segona convocatòria, en el cas del treball de camp, els alumnes hauran de reformar i millorar la seva activitat seguint les observacions de les professores. En la resta d'activitats d'avaluació, la deficiència es podrà superar mitjançant una prova d'aplicació. Per tal de superar l'assignatura és obligatori entregar tots els treballs, presentar-se a les proves i assistir a les pràctiques de laboratori. Es tindrà en compte l'actitud de l'alumne al llarg de l'assignatura per tal de modular la nota. En referència als criteris de correcció lingüística: tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Bàsica |
Jordi Martí, Aprendre ciències a l’educació primària, Graó, 2012
Mercè Izquierdo (coord.), Química a infantil i primària. Una nova mirada, Graó, 2012
Escutia, M., El huerto escolar ecológico, Graó, 2009
Gili, S., Vivint el medi. Recursos per conèixer i interactuar amb l’entorn des de l’educació ambiental, Graó, 2009
Roland W. Scholz, Environmental literacy in Science and Society, Cambridge University Press, 2011
- GÓMEZ, J.; MANSERGAS, J. , Cuentos para hacer visible lo invisible. En busca de la coherencia ambiental. , Edebé, 2011
Rodríguez, F., Los niños, los animales y la naturaleza, EDAF, 2002
Adrian, J., Análisis nutricional de los alimentos, Acribia, 2000
Alais, J.; Linden, G., Food biochemistry, Ellis Horwood, 1991
|
|
Complementària |
Marta Orts, L'Aprenentatge basat en problemes (ABP) : de la teoria a la pràctica : una experiència amb un grup nombrós d'estudiants , Graó, 2011
Fernando Trujillo Sáez, Mihuel Ángel Ariza Pérez, Experiencias educativas en aprendizaje cooperativo, Grupo Editorial Universitario, 2006
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES MATEMÀTIQUES I/11234105 |
|
|
Altres comentaris |
En aquesta assignatura es continuaran aspectes i continguts relacionats amb ciències socials i matemàtiques. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|