Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Elabora situacions d'aprenentatge de la llengua a l'etapa.
Elabora unitats didàctiques referents a les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
Coneix el currículum de la llengua d'aquesta etapa, així com les teories sobre l'adquisició i el desenvolupament.
Coneix les metodologies de l'ensenyament d'una llengua estrangera corresponents a l'etapa.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Marc teòric. Terminologia bàsica. |
1.1 El currículum de llengües. Funcionalitat del llenguatge oral i de l’escrit. |
2. Bases psicolingüístiques de l’adquisició de la llengua. |
2.1. Teories de l’adquisició:
- Conductisme
- Innatisme
- Cognitivisme
- Interaccionisme
2.2. Desenvolupament lingüístic dels infants: Relació entre el desenvolupament psicològic, neurològic i orgànic i el desplegament del domini lingüístic.
|
3. Adquisició de la llengua oral. Metodologia i estratègies. |
3.1. Comunicació, expressió i representació.
3.2. El treball de consciència fonològica. |
4. La immersió lingüística. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
15 |
12 |
27 |
Debats |
|
6 |
12 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
30 |
40 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
30 |
40 |
Treballs |
|
5 |
10 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats introductòries de l'assignatura on es presentaran els conceptes emprats a l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Les sessions magistrals presentaran, exemplificaran i reflexionaran sobre els conceptes emprats a l'assignatura. |
Debats |
Debats on es reflexionaran i es debatran els conceptes emprats a l'assignatura així com els aspectes relacionats amb les etapes de l'infant, la problemàtica social que envolta les situacions multiculturals i les metodologies. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions on s'exposaràn les metodologies emprades als PBL. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Anàlisi de la problemàtica i resolució a través de metdologies concretes, degudament justificades i detallades. |
Treballs |
El treball pretén sintetizar la reflexió de l'estudiant i servir de compilació del material treballat i desenvolupat. |
Atenció personalitzada |
Atenció per a la resolució de problemes relacionats amb els treballs ABP. |
Descripció |
L'atenció personalitzada respon a les demandes del dubtes dels estudiants que no es puguin treballar a classe ni a través de la bibliografia o altres fonts competents.
Es fixarà a través de tutories amb cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Es tindrà en compte la pertinença dels continguts desenvolupats i així com la motivació i la capacitat de resoldre els dubtes plantejats.
Es valorarà l'avaluació entre iguals així com la col·laboració en la sessió a través de dubtes pertinents. |
5% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Es tindrà en compte la capacitat de resolució de les problemàtiques plantejades així com l'anàlisi, la justificació i el plantejament. |
5% |
Treballs |
|
S'avaluaran la síntesi i la reflexió dels continguts treballats al llarg de l'assignatura així com el plantejament dels continguts i la coherència, pertinença i motivació de les activitats compilades. |
45% |
Proves de desenvolupament |
|
S'avaluaràn els coneixements teòrics, l'anàlisi i el seu plantejament. |
45% |
Altres |
|
Es valorarà la motivació i l'evolució de l'estudiant. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per poder fer la mitjana i aprovar l'assignatura, s'han d'haver superat totes les parts amb un percentatge mínim d'un 50% de la nota de cada part. Només es pot establir una segona convocatòria per la prova de desenvolupament final, prèviament pactada amb grup. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Armand, F., Maraillet, W., Beck, I. A., Eveil au langage et ouverture à la diversité linguistique: le projet ELODiL, , 2003
Bigas, M.; Correig, M. (ed), Didáctica de la lengua en Educación Infantil, Síntesis, Educación, Madrid, 2001
Billiez, J. (ed.), De la didactique des langues à la didactique du plurilinguisme, CSL-Lidilem, Université Stendhal, Grenoble III, Grenoble, 1998
Bouton, Ch., Desarrollo del lenguaje: aspectos normales y patológicos, UNESCO, Buenos Aires 1976
Bruner, J., La parla dels infants; com s'aprèn a fer servir el llenguatge, EUMO, Vic, 1985
Bullich, E.; Maure, M., Manual del rondallaire, La Magrana, Barcelona, 1996
Byram, M., Cultural studies in foreign langage education, Multilingual Matters, Clevedon, 1989
Badia Armengol, D.; Vilà i MIguel, N., Contes per fer i refer, Graó, Barcelona
Clemente, R. A., Desarrollo del lenguaje, Octaedro, Barcelona, 1995
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació, El desplegament del currículum i la programació al segon cicle de l'Educació Infantil, , 2009
Oriol, Carme, Introducció a l'etnopoètica. Teoria i formes del folklore en la cultura catalana., Cossetània, Valls, 2.002
Palou, Juli, La llengua oral a l'escola. Deu experiències didàctiques., Graó, Barcelona, 2.005
Perera, J. i altres, L'educació lingüística en situacions multiculturals i multilingües, ICE/Horsori, Barcelona, 2003
Picq, P.; Sagart, L.; Dehaene, C., La història més bonica del llenguatge, Edicions de 1.984. Col.lecció De Bat a Bat, Barcelona 2.009
Ricci, F., Stoppini, L., L'acquisizione della lingua straniera nella scuola dell'infanzia: una ricerca con bambini dai tre ai sei anni, Guerra, Perugia, 2010
Ruiz Bikandi, U., Didáctica de la segunda lengua en Educación infantil i Primaria, Síntesis, Madrid, 2000
Sánchez -Cano, M, La conversa en petits grups a l'aula, Graó, Barcelona, 2.009
Sánchez- Cano, M., "El alumnado y el trabajo de la lengua oral" dins del Manual de Asesoramiento Psicopedagògico., Graó, Barcelona 2.007
Sánchez-Cano, M., Aprendiendo a hablar con ayuda, Milenio, Lleida, 2.001
Vigotski, L.S., Pensament i llenguatge, EUMO, Vic, 1.988
Vigotski, L.S., Adquisició i desenvolupament del llenguatge, Graó, Barcelona, 1.989
Vila, I., Adquisición y desarrollo del lenguaje, Graó, Barcelona, 1990
Vila, I., Siguan, M., Metdologia per al llenguatge de l'estudi infantil, EUMO, Vic, 1986
Vila, I., Llengua, escola i immigració: un debat obert, Graó, Barcelona, 2006
|
|
Complementària |
|
http://blocs.mesvilaweb.cat/media/cGlsWzFd_153243_1_3029_1.pdf
(El pla per a l'actualització del programa d'immersió lingüística a Catalunya)
www.xtec.es/recursos/catala/index.htm
www.unamadecontes.cat/
www.xtec.es/recursos/lit_inf/contes/
www.gretel-uab.pangea.org/endevinalles/
Didàctica de la llengua en educació infantil 2011 - 2012
7
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|