Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els objectius, continguts curriculars i criteris d'avaluació de l'Educació Infantil. |
| A2 |
Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva. |
| A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| A7 |
Conèixer les implicacions educatives de les tecnologies de la informació i la comunicació i, en particular, de la televisió en la primera infància. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els fonaments de les ciències experimentals, ciències socials i matemàtiques del currículum d'aquest etapa, així com les teories sobre l'adquisició i desenvolupament dels aprenentatges corresponents.
Coneix els principis i bases per la didàctica de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques en l’etapa i les estratègies didàctiques per el seu desenvolupament.
Construeix una base sòlida de coneixements sobre les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i valora críticament el currículum.
| | A2 |
Promou i facilita els aprenentatges en la primera infància des d’una perspectiva globalitzadora.
| | A3 |
Elabora i aplica propostes didàctiques en relació a la interacció entre ciència, tècnica, estructura social i desenvolupament sostenible.
| | A7 |
Proposa experiències d’iniciació a les tecnologies de la informació i la comunicació en l’àmbit de les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques.
Coneix i sap gestionar recursos adequats a cada nivell i a diferents capacitats dels alumnes. Conèixer i saber utilitzar les TIC com a recursos didàctics.
| | A11 |
Coneix la metodologia científica i promou el pensament científic i l’experimentació, utilitzant la metodologia científica per dissenyar activitats escolars relatives a les ciències experimentals, ciències socials i les matemàtiques del curriculum de l’educació infantil, utilitzant el pensament crític, lògic i creatiu.
Realitza propostes de seqüències didàctiques i i sap justifica-les.
Reflexiona i analitza sobre propostes didàctiques elaborades per altres i sobre les pràctiques d’aula amb el fi d’innovar i optimitzar la labor.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1.- La conceptualització de les diverses disciplines socials.
2.- El currículum d'Educació Infantil. L'àrea de descoberta de l'entorn.
3.- Treball de rutines, racons i projectes. Treball cooperatiu.
4.- El tractament d'eixos bàsics de geografia a Educació Infantil. Les bases de l'espai.
5.- El tractament d'eixos bàsics d'història a Educació Infantil. Les bases del temps.
6.- L'aplicació d'altres ciències socials a Educació Infantil.
7.- El rol de l'entorn a Educació Infantil.
8.- La investigació educativa en Didàctica de les ciències socials. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
9 |
25 |
34 |
Seminaris |
|
10 |
18 |
28 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14 |
14 |
28 |
Treballs |
|
4 |
12 |
16 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
12 |
22 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
5 |
10 |
Pràctiques a través de TIC |
|
1 |
3 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introduir a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, tot indicant quins seran els punts forts de desenvolupament. |
Sessió Magistral |
Explicació pautada de les disciplines socials del currículum d'Educació Infantil i la seva aplicació |
Seminaris |
Treball seqüencial complementari de les sessions teòriques tot reforçant les fonts de treball que incideixen en llur comprensió. |
Pràctiques a laboratoris |
Comprensió efectiva del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. Exercicis pertinents als cicles educatius. |
Treballs |
Disseny de projectes d'aula mitjançant estratègies cooperatives i comentaris de lectures. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es buscarà de l'alumne un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques variades. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a un camp d'aprenentatge per tal de valorar la potencialitat de determinades estratègies didàctiques. |
Pràctiques a través de TIC |
Ús pràctic del Moodle. |
Atenció personalitzada |
Aclariment de conceptes i de la seva aplicació. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme sobretot en horaris d'atenció d'alumnes i també en les hores de laboratori, tot aclarint tot tipus de conceptes.
Si algun alumne presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor per tal de fer les adaptacions que calgui. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Comentaris de lectures, preparació d'exercicis sobre cooperació i treball sobre el currículum d'Educació Infantil. |
20% |
Proves pràctiques |
|
Exercicis pràctics del tractament de les ciències socials a l'Educació Infantil. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Proves sintètiques i analítiques dels continguts treballats a classe. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits lingüístics mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament. Per superar l'assignatura s'han de complir tres requisits: 1) S'han d'aprovar cadascun dels dos exàmens. 2) S'ha d'aprovar la part teòrica en el seu conjunt. 3) És imprescindible lliurar els treballs ens els terminis establerts per a poder aprovar l'assignatura. La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació d'una o de les dues parts, i que aleshores les recuperi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a. |
Bàsica |
Gallego, J.L. i Fernández, E. (dir.), Enciclopedia de Educación Infantil, Aljibe, 2003
Aranda, A.M., Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil, Síntesis, 2003
Throop, Sara, Actividades preescolares Ciencias Sociales, CEAC, 1978
Bassedas, E.; Huguet, T.; Solé, I., Aprendre i ensenyar a l'educació infantil, Graó, 2006
Gavaldà, A. (coord.), El treball cooperatiu: una estratègia d'ensenyar i aprendre des de les ciències socials, Universitat Rovira i Virgili, 2016
Garaigordobil Landazabal, M., Intervención Psicológica para Desarrollar la Personalidad Infantil : Juego, Conducta Prosocial y Creatividad, Pirámide, 2003
|
|
Complementària |
Pla, M., Introducción a la educación infantil, Barcanova, 1994
Díez Navarro, M. C., 10 ideas clave. La educación infantil, Graó, 2012
Trepat, C.; Comes, P., El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, Graó, 1998
Tonda Monllor, E. M., La didáctica de las ciencias sociales en la formacion del profesorado de educación infantil, Universidad de Alicante, 2001
Rivero García, M. P. (coord.), Didáctica de las ciencias sociales para educación infantil, Mira, 2011
Castagnetti, M.; Vecchi, V. (coord.), Scarpa e metro. I bambini e la misura: primi approcci alla scoperta, alla funzione, all'uso della misura, Reggio Emilia, 1997
Tavernier, R, La escuela antes de los 6 años, Martínez Roca, 1987
Gross, Richard E. et al., Ciencias Sociales. Programas actualizados de enseñanza, Limusa, 1983
Gavaldà, A.; Pons, J.M., "Valores sociales invisibles: una investigación sobre la responsabilidad en la participación. Primeros resultados”, Universidad de Extremadura i AUPDCS, 2015
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES III/11254109 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, CIÈNCIES SOCIALS I LES MATEMÀTIQUES I/11254107 |
|
|
Altres comentaris |
Hi ha una relació directa amb la didàctica de les ciències experimentals i de les matemàtiques, en la mesura que aborden també el coneixement de l'entorn. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|