Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans. |
| A4 |
Fomentar la convivència a l'aula i fora d'ella i abordar la resolució pacífica de conflictes. Saber observar sistemàticament contextos d'aprenentatge i convivència i saber reflexionar sobre ells. |
| A5 |
Reflexionar en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància. |
| A11 |
Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants. |
| MAD4 |
Ser capaç d'emprendre la planificació, el desenvolupament i l'avaluació d'un programa d'intervenció d'atenció a la diversitat en l'educació infantil. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Coneix la diversitat en i dels entorns educatius i els seus processos d'ensenyament - aprenentatge.
| | A4 |
Reflexiona sobre les diverses realitats i entorns educatius.
| | A5 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'atenció a la diversitat en educació infantil.
| | A11 |
Analitza criticament les aportacions de l'Atenció a la Diversitat en els diferents àmbits de l'educació infantil.
| | MAD4 |
Desenvolupa programes d'intervenció d'Atenció a la Diversitat en educació infantil.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
Es capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
| | B2 |
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Troba nous mètodes per fer les coses
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
| | B5 |
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
MÒDUL I. Introducció. Bases teòriques |
1.Concepte d'educació emocional.Emocions vs sentiments. Intel•ligència emocional/educació emocional. Fonaments de l'educació emocional.Competències emocionals. Metodologia
2. Constructe d’IE. Aportacions de la neurociència.
|
MÒDUL II. L' educació emocional en l'educació infantil |
1.Efectes de l'educació emocional. Propostes pràctiques.
2. L'educació emocional en l'àmbit familiar
|
MODUL III . Programes d'educació emocional |
1. Estratègies d’intervenció. Potencialitats. Eines per un programa d’Educació emocional. Disseny d’un programa emocional.
2. Creativitat
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
Sessió Magistral |
|
5 |
5 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
5 |
10 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
15 |
18 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
10 |
10 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
3 |
8 |
11 |
Avantprojecte |
|
4 |
5 |
9 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats d'activació de coneixements previs dels mòduls de continguts. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts dels mòduls amb suport de material digital. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'activitats pràctiques relacionades amb els continguts de cada mòdul. |
Presentacions / exposicions |
Els equips de treball exposaran les activitats plantejades en cada mòdul. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Carpeta d'aprenentatge personalitzada, ordenada i justificada. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Estudi i resolució de casos relacionats amb el contingut dels mòduls. |
Avantprojecte |
Dossier d'una proposta per abordar les competències emocionals a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
Hores d'atenció personalitzada individual o en grup. |
Descripció |
Els alumnes disposaran d'hores d'atenció personalitzada individual i de grup.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa pot parlar amb el professor/a per tal de fer les adaptacions que calguin.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Crítica i anàlisi dels exercicis plantejats. Pensament alternatiu que avalue els riscos i els avantatges. |
40% |
Presentacions / exposicions |
|
Gestió de la informació amb capacitat de síntesi i continguts i explicacions adients a la temàtica. |
30% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Portafoli individual que recull les activitats realitzades al llarg del curs justificant els aprenentatges realitzats i les tranferències amb altres continguts relacionats.
Mínims: índex, introducció, conclusió i fonts d'informació utilitzades. |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
situacions pràctiques |
5% |
Avantprojecte |
|
Dossier d'una proposta per abordar les competències emocionals a l'aula ordinària |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria consistirà en una prova escrita Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres amb la finalitat de ser avaluat positivament.D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Bisquerra, R., Educación emocional y bienestar, 2010, Wolkers Kluwer
Bisquerra, R., Psicopedagogia de las emociones, 2009, Sintesi
Alvarez Gonzalez. M. (coord), Diseño y evaluación de programas de educación emocional , 2001, Praxis
Trianes Torrres, V. i altres, Las relaciones sociales en la infancia y en la adolescencia, 2007, Piràmide
López, E., Eduación emocional.Programa para 3-6 años, 2008, Wolters Kluwer
Baena, G., Como desarrollar la inteligencia emocional infantil, 2005, Trillas
Schleifer, M. , Valores y sentimientos de los 2 a los 5 años, 2007, Claret
Darder, P (i altres), Aprendre i ensenyar amb benestar i empatia, 2013, Octaedro
Lopez Cassà, E., Educar las emociones en la infancia (de 0 a 6 años), 2011, Wolters Kluwer
Bisquerra, R, Inteligencia emocional en educación, 2015, Sintesis
|
|
Complementària |
Güell, M., El món des de Nova Zelanda, 2008, Graó
Güell, M., Per què he dit blanc si volia dir negre?, 2005, Graó
Segura, M. y Arcas, M, Relacionarnos bien : programa de competencia social para niños y niñas de 4 a 12 años, 2005, Narcea
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|