Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | MEP1 |
Conèixer i valorar les possibilitats motrius del cos i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| MEP1 |
Entén significativament els diferents continguts de la psicomotricitat i la seva vinculació al concepte de globalitat de la persona.
Entén la dimenció aplicada de la psicomotricitat.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Pregunta per aprendre i s’interessa per aclarir els seus dubtes
Contrasta els esquemes mentals propis amb els dels demés i ho aprofita com a oportunitat d’aprenentatge
| | B4 |
Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Accepta i compleix les normes del grup
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
Expressivitat psicomotriu |
To i actitud corporal
Gestualitat
Mediadors corporals de la comunicació |
Cos en relació |
Escolta i empatia
Ajust tònic
Contencio i seguretat
Establiment de limits
Acompanyament |
Gestió emocional |
Presa de consciència de les pròpies emocions, elaboració i estratègies d'afrontament |
Articulació teòrica |
Establiment de vincles de la vivència corporal i relacional amb la teoria psicomotriu |
Articulació pràctica |
Establiment de vincles de la vivència corporal i relacional amb la pràctica professional |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
22 |
0 |
22 |
Treballs |
|
1 |
49 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa, la metodologia de treball i el sistema d'avaluació. Activació de la disposició prèvia cap al treball psicocorporal |
Pràctiques a laboratoris |
Vivència i experimentació a la sala de psicomotricitat, a partir de diferents propostes individuals, en petit i gran grup. Reflexió posterior a partir de les vivències. |
Treballs |
Elaboració d'una memòria personal de les sessions fetes a la sala de psicomotricitat, que inclourà aquests apartats: el curs de les sessions (fitxa de reflexió i competències treballades), la meva evolució, resum i reflexió dels capítols 2,4 i 6 del llibre indicat a fonts d'informació, fitxa d'autoavaluació i una reflexió i valoració final sobre el treball psico-corporal. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat |
Descripció |
Seguiment i supervisió del treball de l'alumnat.
Si algun alumne/a presenta alguna necessitat educativa, pot parlar amb la professora per tal de fer les adaptacions que calguin. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència, participació i implicació en les propostes de treball. Respecte al marc de treball: puntualitat, compromís i respecte cap al grup, compromís ètic. |
20 % |
Treballs |
|
Elaboració d'una memòria personal de les sessions fetes a la sala de psicomotricitat. A l'inici de l'assignatura es donarà la guia per a la seva elaboració. |
80 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a aprovar l'assignatura és requisit l'assistència al 80 % de les classes, aprovar la memòria i l'acompliment de les actituds assenyalades a l'apartat de pràctiques. Segona convocatòria: Cas de suspendre la memòria, es podrà recuperar en una segona convocatòria. En aquest cas, com a màxim es puntuarà amb un 5. La còpia d'un treball implicarà automàticament el suspens de l'assignatura. Tota la documentació lliurada per part de l'alumnat al professorat ha de reunir els requisits mínims aprovats pel consell de mestres, amb la finalitat de ser avaluat positivament. D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat. |
Bàsica |
Camps, C.; Mila, J.; García Olalla, L.; Peceli, M.; Tomás, I., El psicomotricista en su cuerpo. De lo sensoriomotor a la transformación psíquica, Buenos Aires: Miño y Dávila, 2011
|
|
Complementària |
|
Aucouturier, B., Darrault, I. y Empinet, J.L. (1985) La Práctica Psicomotriz. Reeducación y terapia. Barcelona: Científico-Médica. Camps, C. y García Olalla, L. (2004) La formación personal del psicomotricista como proceso de cambio y transformación. Entre Líneas, 16, 7-20 Lapierre, A. y Aucouturier, B. (1977) Simbología del movimiento. Barcelona: Científco-Médica. Mila, J. (2008) De profesión psicomotricista. Buenos Aires: Miño y Dávila |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LA MÚSICA, L'EXPRESSIÓ PLÀSTICA I L'EXPRESSIÓ CORPORAL I/11254101 | DESENVOLUPAMENT I EDUCACIÓ PSICOMOTRIU/11254213 | TREBALL CORPORAL/11254214 | DIDÀCTICA DE L'EDUCACIÓ PSICOMOTRIU A L'EDUCACIÓ INFANTIL I/11254206 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana haver cursat prèviament "Formació corporal". També és aconsellable haver cursat prèviament: "Ensenyament i aprenentatge de la música, l'expressió plàstica i l'expressió corporal", i les altres assignatures, de tercer curs, de la menció d'educació psicomotriu: "Desenvolupament i educació psicomotriu" i "Didàctica de l'educació psicomotriu a educació infantil". |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|