DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) ESCOLA INCLUSIVA I ATENCIÓ PRIMERENCA Código 11904005
Titulación
Doble titulació de Grau d'Educació Infantil i d'Educació Primària (2013)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Psicologia
Coordinador/a
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Correo-e mariaconcepcion.salgado@urv.cat
nuria.voltas@urv.cat
Profesores/as
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
VOLTAS MORESO, NÚRIA
Web
Descripción general e información relevante En aquesta matèria es donen a conèixer els principis organitzatius,curriculars i metodològics per aconseguir una escola inclusiva

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, emocional, psicomotora i volitiva.
 A3 Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
 A6 Conèixer l'evolució del llenguatge en la primera infància, saber identificar possibles disfuncions i vetllar per la seva correcta evolució. Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Expressar-se oralment i per escrit i dominar l'ús de diferents tècniques d'expressió.
 A8 Conèixer fonaments de dietètica i higiene infantils. Conèixer Fonaments d'atenció primerenca i les bases i desenvolupaments que permeten comprendre els processos psicològics, d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància.
 A11 Reflexionar sobre les pràctiques d'aula per innovar i millorar la labor docent Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure’l en els estudiants.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en l'àmbit del Mestre/a d'Educació Infantil.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
 A3 Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
Presenta una actitud crítica respecte a l'ús dels recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula.
 A6 Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Identifica els processos anormals del desenvolupament en l'etapa d'educació infantil.
 A8 Coneix el principis i fonaments de l'atenció primerenca.
Identifica els processos anormals del desenvolupament en l'etapa d'educació infantil.
 A11 Coneix els recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula en l'etapa d'educació infantil.
Presenta una actitud crítica respecte a l'ús dels recursos organitzatius, metodològics, curriculars, personals i materials per atendre la diversitat a l'aula.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Realitza treballs d'aprofundiment, de síntesi, de resolució de problemes,etc, a partir de les diferents fonts documentals.
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B5 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Sap respondre a les preguntes que se li formulen
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. L'atenció primerenca. 1.1. Identificació primerenca de problemes en el desenvolupament
1.2. Els problemes en la construcció del vincle
1.3. Els problemes conductuals, de la comunicació i la relació
2. Intervenció primerenca a l'educació infantil. 2.1. Aspectes metodològics de la lectura primerenca.
2.2. Programes d'atenció primerenca a l'educació infantil.
3. Educació Inclusiva: la inclusió escolar i social de l'alumnat en un centre acollidor. 3.1. El centre acollidor. Conceptualització.
3.2. Actituds envers l'atenció a la diversitat.
4. Recursos organitzatius, curriculars i metodològics per atendre les necessitats específiques de l'alumnat a l'etapa d'infantil 4.1. Recursos organitzatius de centre i d'aula
4.2. Recursos curriculars. Plans individualitzats
4.3. Recursos metodològics
4.4. Professionals i serveis per atendre a la diversitat
5. Materials i recursos per atendre la diversitat a l'aula 5.1. Les noves tecnologies aplicades a l'atenció a la diversitat e l'alumnat
5.2. Llibres i material adaptat

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A3
A6
A8
A11
20 10 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A11
B2
B3
14 18 32
Treballs
A2
B3
B4
B5
B6
C2
C3
C4
4 36 40
Debats
A11
B6
C4
2 0 2
Presentacions / exposicions
B6
C3
C4
4 15 19
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A2
A3
A6
A8
A11
B3
B6
2 20 22
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació dels continguts conceptuals
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi de documents audiovisuals, lectures i comentaris d'articles, etc.
Donada una situació concreta, buscar possibles alternatives per tal d'ajustar la intervenció psicoeducativa.
Treballs Treball d'aprofundiment d'un o més temes de l'assignatura
Debats Visites d'experts. Discussió i argumentació de punts problemàtics per fer realitat una escola inclusiva.
Presentacions / exposicions Presentació en grup d'un dels treballs de l'assignatura.
Atenció personalitzada Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat.

Atenció personalitzada
descripción
Tutories personalitzades d'atenció a l'alumnat sobre temes relacionats amb la temàtica de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A11
B2
B3
Assistència i participació activa a les pràctiques.

Lectura d'articles.

Comentari de documents audiovisuals.

Anàlisi de materials educatius.
25%
Treballs
A2
B3
B4
B5
B6
C2
C3
C4
Treballs d'aprofundiment sobre temàtica de la matèria 25%
Proves mixtes
A2
A3
A6
A8
A11
B3
B6
Prova escrita on es valoraran els continguts treballats a la matèria. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per a aprovar l'assignatura cal aprovar cadascuna de les parts (pràctiques, treballs i prova) amb un mínim de 5. Les parts suspeses tindran opció de recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica AINSCOW,M., Desarrollo de las escuelas inclusivas., 2004, Narcea
BLUMA, S.M. et al., Guía Portage de educación preescolar, 1995, Portage: Cooperative Educational Service Agency 5.
Federación Estatal de Asociaciones de Profesionales de Atención Temprana, Libro blanco de la atención temprana, 2005, Real Patronato sobre Discapacidad
GINÉ, C. (coord.), La educación inclusiva. De la exclusión a la plena participación de todo el alumnado, 2009, ICE Universitat de Barcelona
HUGUET, T., Aprendre junts a l'aula, , Graó
INCLUD-ED Consortium, Actuaciones de éxito en las escuelas europeas, 2011, Instituto de Formación del Profesorado, Investigac
JOHNSON, D.W., JOHNSON, R.T., & HOLUBEC E. , Los nuevos círculos del aprendizaje. La cooperación en el aula y la escuela, 1999, Aique
NEWBORG, J., STOCK, J.R., & WNEK, L, Battelle inventario de desarrollo, 1996, TEA
PUIGDELLÍVOL, I., La educación especial en la escuela integrada: una perspectiva desde la diversidad, 2005, Graó
STAINBACK,S, STAINBACK,W., Aulas inclusivas, 2004, Narcea

ADRECES INTERNET

 

            http://needirectorio.cprcieza.net   -   El NEEDirectorio recursos sobre N.E.E.

 

            http://www.rpd.es -              Real Patronato sobre Discapacidad

 

            http://sid.usual.es -            SID. Servicio de información sobre Discapacidad

 

            http:// paidos.rediris.es/needirectorio/ -   Pàgina de N.E.E. a Internet

 

            http://www.discapnet.es/ -          Web de la discapacitat a Espanya

 

            http://www.xtec.es  -     Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. Programes educatius

 

            http://www.hood.edu/seri/serihome.htm    -    SERI. Special Education Resources on the Internet

 

           

 

 

Complementària

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

AINSCOW,M. i altres (2001): Hacia escuelas eficacespara todos. Narcea ediciones. Madrid.

ALMADIZ,MM i altres : Com ens ho fem?. Propostes pereducar en la diversidad. Ed. Graó. Barcelona.

ARNAIZ,P;GUERRERO,C.(1999): Discapacidad psíquica:formación y empleo. Aljibe. Málaga.

ASHMAN,A.F.; CONWAY,R.N.F.(1990): Estrategias cognitivas en educación especial. Santillana/Aula XXI. Madrid.

BASSEDAS,E i altres (2000): L’assessorament psicopedagògic a Catalunya. Graó. Barcelona.

CARDONA, M.C(2005). Diversidad y educación inclusiva. Pearson.Prentice may. Madrid.

CLARIANA, M. (2003): Informe psicopedagògic.Materials 124. Departament de Psicologia de l’Educació. U.Autònoma deBarcelona. Servei de Publicacions.

COMES,G. (2001) L’ensenyament inicial de la lecturaamb síndrome de Down a Catalunya. Ed. El Mèdol. Tarragona.

COMES,G; PONCE,C.(2003): “Petitons” Una experienciad’intervenció socioeducativa primerenca. Regidoria de Serveis Socials. Ajuntament deReus.

COMES, MARTÍ, PARERA i VIVES (2004): Ensenyar a escriure a alumnes amb síndromede Down. Ed. El Mèdol. Tarragona.

CUMMINS, J. (2002). Lenguaje, poder y pedagogía: niños y niñas bilingües entre dos fuegos. Madrid: Morata.

DEL CARMEN, i altres: La escuela inclusiva. Prácticasi reflexiones. Ed. Graó. Barcelona.

ESSOMBA,M.A.: Liderar escuelas interculturales einclusivas. Equipos directivos y profesorado ante la diversidad cultural y lainmigración. Ed. Graó. Barcelona.

FREIXA,M.(1993): Familia y deficiencia mental.Amarú ediciones. Salamanca.

GALLIFA,J. (1990): Feurstein. Perspectiva teòrica,Programa d’enriquiment instrumental i sistema per a l’avaluació pel potenciald’aprenentatge. Raima. Moià.

GIMENO, J i altres: Atención a la diversidad. Ed.Graó. Barcelona.

GRAU,C (1998). Educación de la deficiencia mental. Promolibro.Valencia.

HURTADO,F.(1993): Estimulación temprana y Síndrome deDown. Promolibro. Valencia.

LADSON-BILLINGS, G. (2009). The Dreamkeepers: Successful Teachers of African American Children. Jossey-Bass.

LÓPEZ MELERO, M.(2004): Construyendo una escuela sin exclusiones. Una forma de trabajar enel aula con proyectos de investigación. Aljibe. Málaga.

LÓPEZ RODRÍGUEZ; ONRUBIA, J.: Atención a ladiversidad. Ed. Graó. Barcelona

MORIÑA, A. (2004). Teoría y práctica de la educación inclusiva. Málaga: Aljibe.

PUIGDELLÍVOL, I. : La educación especial en la escuelaintegrada. Ed. Graó. Barcelona.

RIART,J (Coord)(2007) : Manual de tutoría yorientación en la diversidad. Ediciones Pirámide. Madrid.

SÁNCHEZ; TORRES (coord.) (1998): Educación Especial I.Pirámide. Madrid.

SÁNCHEZ; TORRES (coord.) (1998): Educación Especial II. Pirámide. Madrid.

SLEE, R. (2012). La escuela extraordinaria. Madrid: Morata.

TOMLINSON,C.(2005): Estrategias para trabajar con ladiversidad en el aula. Paidos. Buenos Aires.

VLACHOU, A.D. (1999). Caminando hacia una educación inclusiva. Madrid: La Muralla.

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.