DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) ICONOGRAFIA Código 12204002
Titulación
Grau d'Història (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Correo-e marta.serrano@urv.cat
Profesores/as
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripción general e información relevante Els estudis d'iconografia pretenen aconseguir la identificació, lectura i interpretació del missatge que tanca l'obra d'art, sigui el que sigui el seu gènere, amb la intenció d'arribar a conèixer el seu contingut simbòlic.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A4 Interpreta tots els elements narratius i simbòlics, presents en un discurs artístic.
Estableix vectors entre el rerefons mític i la representació visual.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives a com realitzar el treball amb qualitat
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
1.- INTRODUCCIÓ - Introducció a la iconografia i la iconologia. Conceptes bàsics
- Característiques i possibilitats
- Les fonts
-A manera d'introducció al bloc II: la recerca d'alguns historiadors de l'art
2.- APLICACIONS CONCRETES - Iconografia cristiana: la divinitat
- Iconografia cristiana: hagiografia
- Iconografia pagana: els mites i la cosmogonia
- La representació del món
- Iconografia laica: altres representacions
3.- EVOLUCIÓ - Noves perspectives
4.- CONCLUSIONS - Referències bibliogràfiques fonamentals pel futur

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
5 5 10
Sessió Magistral
A4
B1
30 50 80
Pràctiques de camp/sortides
A4
B1
B4
C4
12 15 27
Treballs
A4
B1
B4
C4
10 20 30
Fòrums de discussió
C4
2 0 2
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries La professora introduirà els temes de l'assignatura, amb el programa, la bibliografia bàsica. Fa la proposta dels treballs de curs amb tot tipus d'indicacions que considera pertinents (distribució de grups, assignació de temes, format i metodologia i tècnica de treball, dates de controls i de lliurament, informa sobre les classe pràctiques i sobre les diferents proves i la seva valoració). Insisteix en la correcció lingüística i conceptual.
Sessió Magistral La professora ofereix de forma oral, amb un atractiu suport visual, les claus interpretatives de tots els programes iconogràfics seleccionats com a part del programa. També proporciona, a través del moodle, material multimèdia revisat i actualitzat amb totes les imatges i textos bàsics que es comenten en classe.
Pràctiques de camp/sortides Visita a un monument o obra d'art o bé assistència i participació a altres *activades relacionades amb l'assignatura.
Treballs Realitzat per grups producte de l'aplicació pràctica dels ensenyaments de classe
Fòrums de discussió A classe es debatrà algun tema d'interès pels alumnes que hauran de recolzar amb alguna lectura recomanada
Atenció personalitzada Entrevista concertada amb la professora per parlar d'algun tema escollit a classe

Atenció personalitzada
descripción
La professora té un horari de visites i una atenció per solucionar dubtes sobre l'assignatura, i orientar el treball i les pràctiques, sempre d'acord amb les normes escrites que es faciliten per moodle a l'alumnat.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques de camp/sortides
A4
B1
B4
C4
- Les classes pràctiques requeriran l'assistència obligatòria a un mínim de la meitat de les activitats programades, però es realitzaran tots els treballs proposats. És obligatori signar l'assistència.
La matèria i la forma de les pràctiques es comentaran el primer dia de classe.
10%
Treballs
A4
B1
B4
C4
TREBALLS DE CURS:
1.- Es planificaran des del principi els grups de 4 persones màxim per a la preparació dels treballs de curs. No s'admetran grups, ni canvis en els mateixos transcorregudes dues setmanes de curs.
2.- El treball tindrà format de treball escrit i pot ser exposat en classe. Se'ls explicarà la metodologia i la tècnica de treball que han d'utilitzar. Els alumnes han de preparar i mostrar a la professora les obres que van a comentar, usar la bibliografia adequada i utilitzar “noves tecnologies”.
30%
Otros  

Prova escrita, al final de curs

60%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria serà una prova escrita que consistirà en el 100 % de la nota total.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA QUE SERÁ COMPLETADA EN CLASE:

BLÁZQUEZ, José Mª.- Cristianismo y mito clásico en el arte moderno, Madrid,Cátedra, 2009.

GRABAR, André.- Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Madrid, Alianza, 1985 (hay reed.).

MÂLE, Émile.- El Gótico. La iconografía de la Edad Media y sus fuentes, Madrid, Encuentro, 1986.

ORTIZ-OSÉS, Andrés.- Libro de símbolos. Interpretación de imágenes, Universidad de Deusto, 2010

PANOFSKY, Erwin.- El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza, 1999.

PORTAL, Frederic de.- El simbolismo de los colores, Palma de Mallorca, Sophia Perennis, 1999.

RÉAU, Louis.- Iconografía del arte cristiano, Barcelona, El Serbal, 1996 (varios vols.)

SEBASTIÁN, Santiago.- Mensaje simbólico del Arte Medieval. Arquitectura, Iconografía, Liturgia, Madrid, Encuentro, 1994.

SUREDA, Joan / LIAÑO, Emma.- El despertar de Europa. La pintura románica, primer lenguaje común europeo, Madrid, Encuentro, 1998.

VORÁGINE, Santiago de la.- La leyenda dorada, Madrid, Alianza, 1994, 2 vols.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.