DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT Código 12204004
Titulación
Grau d'Història (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
DILOLI FONS, JORDI
Correo-e jordi.diloli@urv.cat
elisabet.huntingford@urv.cat
Profesores/as
DILOLI FONS, JORDI
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web
Descripción general e información relevante Amb aquesta assignatura es pretén que l’alumne conegui els processos de formació de les primeres societats estatals, l’aparició de l’urbanisme, l’escriptura, les diferents formes d’organització social, política i econòmica i l’art com a representació del poder polític i religiós en un espai geogràfic determinat: Egipte i el Proper Orient i la Mediterrània Oriental. La informació que proporciona aquesta assignatura als alumnes es completa amb la que obtenen a Història Antiga Universal per tal d’oferir una panoràmica complerta sobre el desenvolupament de les societats històriques Mediterrànies i del Proper Orient, incidint en cada un dels blocs culturals de forma diacrònica però relacionant-los sincrònicament.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A4 Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A8 Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Analitza els sistemes econòmics i la seva influència en el desenvolupament dels estats.
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix l'estructura diacrònica de la història.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Compara les estructures i els processos històrics existents en un període de la història amb els seus antecedents i conseqüències.
Coneix el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant l’antiguitat i els seus sistemes de relació.
 A4 Coneix l’evolució de l’arquitectura i el seu significat socio-polític.
Identifica els models urbanístics i el seu desenvolupament al llarg de la Història.
 A6 Analitza i valora els conceptes apresos a partir de les fonts històriques mitjançant el comentari de text o material afí.
Coneix l’ús dels diferents instruments d’anàlisi de la història antiga: fonts escrites, numismàtica i arqueologia.
 A8 Coneix la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Accepta i compleix les normes del grup
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
tema Subtema
1.- Marc històric, cronològic i geogràfic de les primeres civilitzacions històriques. 1.1.- Egipte
1.2.- Proper Orient
2.- Metodologia per al coneixement del món antic. 2.1.- Fonts literàries
2.2.- Arqueologia
2.3.- Antropologia
3.- Egipte 3.1.- La dinastia 0: l'origen de l'estat.
3.2.- L'imperi antic. El món funerari.
3.3.- La crisi del primer període intermedi.
3.4.- L'imperi mig.
3.5.- El segon període intermedi.
3.6.- L'imperi nou. El cisma amarnià.
3.7.- Societat i cultura a l'Egipte faraònic.
4.- Proper Orient 4.1.- Història de la investigació.
4.2.- Els primers assentaments. De l'aldea a la ciutat.
4.3.- Societat i cultura al POA antic. El naixement de l'escriptura.
4.4.- Els imperialismes a Mesopotàmia. De Sumer a Assur.
4.5.- Anatòlia: L'imperi hitita.
4.6.- La crisi dels imperis: els pobles del mar.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A6
A8
B4
38 58 96
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
A4
B4
B5
C2
C4
10 16 26
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A8
C4
4 8 12
Atenció personalitzada
4 4 8
 
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
A6
A8
B4
C4
2 2 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries L'assignatura es divideix en dos grans blocs; Egipte i el POA. La primera sessió de cada bloc serà una introducció a l'assignatura, l'explicació dels mètodes d'avaluació, la bibliografia recomanada i un panorama general del temari.
Sessió Magistral Classes teòriques presencials.
Pràctiques de camp/sortides Pràctiques. De caràcter obligatori. Consistiran en la visita a museus, exposicions i/o jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques. De caràcter obligatori integrades a les classes teòriques. S'analitzaran textos, imatges i mapes geopolítics.
Atenció personalitzada Es procurarà que els alumnes tinguin un tracte directe amb el professorat per solucionar els problemes derivats del seu ensenyament en aquesta assignatura

Atenció personalitzada
descripción
La tutoria s’efectuarà a nivell general per grups de treball i de tipus individual. Es fomentarà l'ús de les TIC per presentació de treballs, l’expressió oral, la resolució de problemes relacionats amb la investigació i l’adquisició de coneixements relacionats amb la recerca de la informació; els objectius de la tutoria individual consisteixen en l’orientació dels alumnes en el seguiment de l’assignatura, en l’adquisició de tècniques d’estudi i anàlisi adequades i en la seva trajectòria curricular.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques de camp/sortides
A1
A2
A4
B4
B5
C2
C4
Treball de pràctiques 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A2
A8
C4
Anàlisi de mapes geopolítics (10%) i anàlisis de textos (10%). 20%
Proves de desenvolupament
A1
A2
A4
A6
A8
B4
C4
Prova teòrica sobre les sessions magistrals i l'activitat de l'alumne associada a l'aprofundiment de les sessions magistrals 50%
Otros  

S'avaluarà l'assistència i participació

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació s'efectuarà de forma continuada per als alumnes que segueixin presencialment al menys el 80 % de les classes i participin de les activitats que es vagin generant. Les pràctiques de l'assignatura són obligatòries a tots els efectes.

A la segona convocatòria s´apliquen els mateixos criteris d´avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica

BLÁZQUEZ, J.M. et alii (1992): Historia de Oriente Antiguo, Ed. Cátedra, Madrid.

BRAVO, G. (1994): Historia del Mundo Antiguo. Una introducción crítica, Alianza Editorial, Madrid.

CASTELLANOS, C., GASSÓ, J., SERRANO, A. (2006): La història de Sinuhè i altres contes, Pagès ed., Lleida.

COTTERELL, A. (ed.) (1984): Historia de las civilizaciones antiguas, I.- Egipto, Oriente Próximo. Ed. Crítica. Barcelona.

GRIMAL, N. (2004): Historia del Antiguo Egipto, Akal, Ed., Madrid.

KUHRT, A. (2000): El Oriente Próximo en la Antigüedad I (c. 3000-330 a.C.), Ed. Crítica, Barcelona

KUHRT, A. (2001): El Oriente Próximo en la Antigüedad, II (c. 3000-330 a.C.). Ed. Crítica, Barcelona

LAMBERT, T. (2004): Diccionario de los dioses y mitos del antiguo Egipto, Ed. Oceano, Barcelona

LIVERANI, M. (1991): El Antiguo Oriente. Historia, sociedad y economía. Ed. Crítica, Barcelona.

MORENO, J.C. (2004): Egipto en el Imperio Antiguo (2650-2150 a.C.).Ed. Bellaterra, Barcelona.

MOSCATI, S. (ed.) (1988): El alba de la civilización. Sociedad, economía y pensamiento en el Próximo Oriente Antiguo. Ed. Cristiandad. Madrid.

ROBINS, G. (1996): Las mujeres en el antiguo Egipto, Ed. Akal, Madrid

ZIEGLER, CH., BOVOT, J.L. (2001) Art et archéologie: l´Égypte ancienne, École du Louvre, Paris.

Atles antics:

BELTRÁN, F.; MARCO, F. (1987): Atlas de Historia Antigua. Zaragoza.

GRANT, M. (2002): Atlas Akal de Historia Clásica. Del 1700 a.C. al 565 d.C. Ed. Akal. Madrid.

STIER, H. Et alii (1976): Westermann grosser Atlas zur Weltgeschichte, ed. Westermann, Braunschweig

 

Complementària

http://www.egyptianmuseum.gov.eg/

www.louvre.fr/

www.thebritishmuseum.ac.uk

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
HISTÒRIA ANTIGA/12204104
HISTÒRIA ANTIGA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204202
PROTOHISTÒRIA DE LA MEDITERRÀNIA/12204224
HISTÒRIA I ARQUEOLOGIA DE GRÈCIA/12204257


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.