DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) ARXIVÍSTICA Código 12204113
Titulación
Grau d'Història (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
Correo-e coral.cuadrada@urv.cat
Profesores/as
CUADRADA MAJÓ, MARIA DEL CORAL
Web
Descripción general e información relevante Dins de l’ensenyament d’Història cal donar a l’alumnat una formació encaminada a la recerca en el seu vessant més pràctic. Aquesta assignatura entra de ple en aquest aspecte, donant les eines adequades per tal de conèixer els arxius, els fons que guarden i les possibilitats de recerca. No obstant no és aquest l’únic element que justifiquen l’assignatura, de manera que incidim també en l’important paper que els arxius desenvolupen en el marc de l’anomenada Societat de la Informació. Tenim doncs els dos elements cabdals que situen els arxius en una posició de privilegi en un nou escenari dibuixat a conseqüència de l’impuls i difusió arreu de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Superada la concepció de l’Arxivística entesa només com un conjunt de tècniques dedicades gairebé exclusivament a la recollida, preservació, tractament i difusió del patrimoni documental de caràcter històric, en els darrers anys l’Arxivística més renovadora posa l’accent en la necessitat d’aplicar els principis de la gestió de documents amb la doble voluntat de garantir, d’una banda, la correcta generació, organització, preservació, tria i accés del creixent volum de documents administratius, i d’altra, reeixir en l’objectiu de prefigurar i planificar el contingut dels futurs arxius històrics. En l’Arxivística actual conflueixen, doncs, dues voluntats clarament explicitades: el seu vessant de ciència de l’administració i de la informació, i també la seva indefugible responsabilitat de fer perdurable i accessible un patrimoni públic. El seu caràcter de suport eficient a l’administració i als ciutadans, i d’instrument de potenciació de la recerca en ciències socials no són res més que dues cares d’una mateixa moneda que palesen la necessitat d’organitzar grans volums de documents i d’informació -la qual cosa requereix la integració de potents eines informàtiques- i a la vegada el compromís ineludible de fer-lo accessible en estricta aplicació del principi constitucional del lliure accés com en el de garantiment al dret a la privacitat dels ciutadans.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A10 Aplicar la didàctica de la Història.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
 A6 Aplica els mètodes històrics al tractament de les fonts i a l’anàlisi del coneixement històric.
 A7 Analitza les fonts i els estudis històrics a partir de la historiografia.
Coneix i utilitza correctament qualsevol tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques i electròniques.
Realitza i gestiona informes, memòries, projectes i monografies sobre temes concrets.
 A10 Realitza projectes relacionats amb el coneixement històric.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Contribueix a l'establiment i l'aplicació dels procesos de treball de l'equip
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
tema Subtema
1. Que és l’Arxivística?. Els sistemes arxivístics. La descripció. 1.1. Principi de procedència
1.2. Fons, sèries, seccions…
1.3. Que és una guia?
1.4. Que és un inventari i quadre de classificació?
1.5.Catàlegs i fitxes
2. La web 2.0. i l'arxivística 2.1. Arxius on line
2.2. Digital Humanities
2.3. Història i tecnologia digital
2.4. Fonts per Humanitats
2.5. Mega-dades, Big-data.
3. Memòria i arxius 3.1. Topografia de la memòria
3.2. Cas concret: l'Stasi
3.3. Arbres genealògics
3.4. Capsa de sabates
4. Arxius i poder 4.1. La destrucció documental
4.2. La manipulació: els grups silenciats
4.3. El poder dels documents
4.4. La gestió del poder

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
51 77 128
Debats
A2
2 0 2
Atenció personalitzada
3 9 12
 
Proves mixtes
2 4 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries definició de conceptes bàsics
Sessió Magistral Introduir a l'alumne a mon de l'Arxivística atensant el llenguatge propi de l'Arxivística, arxius i documentació
Debats realitzats a l'aula i a les visites d'arxiu
Atenció personalitzada Atenció personalitzada sobre treballs o dubtes que puguin presentar els diversos temes que conformen l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción
Atenció personalitzada sobre treballs o dubtes que puguin presentar els diversos temes que conformen l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves mixtes
L’avaluació continuada es basa en quatre pràctiques escrites que representen el 20 % de la nota final de l’assignatura cadascuna, més un 20 % que té en consideració l’interès, la participació a classe i l’assistència (qui no tingui 80 % d'assistència, entre les visites d'arxiu i l'assistència a classe, no podrà optar a l’avaluació continuada). 100%

Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

la segona convocatòria correspon a l'avaluació única.

L'avaluació única consistirà en les quatre pràctiques més un assaig de reflexió global de l'assignatura
La sol·licitud s'ha de fer per escrit a la professora mitjançant un missatge lliurat a través del moodle, dins del termini fixat. 100%


Fonts d'informació

Bàsica

CASANOVA, Eugenio.; Archivística, Bottega d’Erasmo, Torino, 1966.

CRUZ MUNDET, José Ramón.; Manual de archivística, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, Eurocolor, Madrid, 2005 (6ª ed.).

HEREDIA HERRERA, Antonia.; ¿Qué es un archivo? , Ediciones Trea, Gijón, 2007

HEREDIA HERRERA, Antonia.; Archivística general. Teoría y práctica , Publicaciones de la Exma. Diputación Provincial de Sevilla, Sevilla, 1993 (6ª ed.).

Complementària

COOK, M.: Directrices para la preparación de programas de estudios sobre la gestión de documentos y la administración de archivos modernos: un estudio RAMP, UNESCO, París, 1982.

DUCHEIN, Michel: Tri, sélection, échantillonnage: À propos de deux manuels et d’une circulaire,  “La gazette des archives” 120(1983), p.41-50.

GALLEGO, Olga: Manual de archivos familiares, ANABAD, Madrid, 1993

GARCIA RODRIGUEZ, Antonio.- Diplomàtica del documento administrativo actual. Tradición e innovación. Carmona, S&C ediciones, 2001 269 pp

GONZÁLEZ GARCÍA, Pedro: “La normalización en la descripción de archivos: un movimiento internacional”, a Primeras Jornadas sobre Metodología para la identificación y valoración de fondos documentales  de las Administraci ones Públicas, Madrid, 20-22 marzo 1991,  Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1992, p.21-36.

HEREDIA HERRERA, Antonia:  “Clasificación y ordenación”, a Archivística. Estudios básicos, Diputación de Sevilla, 1983 (2), p.41-52,

HEREDIA HERRERA, Antonia: “La normalización como punto de partida en la archivística”,  a Primeras Jornadas sobre Metodología para la identificación y valoración de fondos documentales  de las Administraciones Públicas, Madrid, 20-22 marzo 1991,  Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1992, p.43-50.

HEREDIA HERRERA, Antonia: “Los instrumentos de descripción”, a  Archivística. Estudios básicos,  Diputación de Sevilla, 1983 (2), p.81-95.

HEREDIA HERRERA, Antonia: La Norma ISAD(G) y su terminología. Análisisi, estudio y alternativas,  Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1995

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.