Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Coneix i comprèn l’evolució històrica de l’estat espanyol i d’Europa.
| | A2 |
Coneix els principals fets que caracteritzen la contemporaneïtat, els conflictes mundials i les dinàmiques de les relacions entre els estats, així com els seus interessos geopolítics al llarg del segle XX.
Coneix les relacions polítiques del segle XX.
| | A7 |
Realitza treballs de reflexió i síntesi a partir de la cerca en les fonts bibliogràfiques fonamentals.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B5 |
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
|
tema |
Subtema |
La crisi de l’Antic règim (1808-1833) |
La guerra del Francès
La restauració absolutista
El trienni liberal
La dècada ominosa |
La instauració de la societat liberal burgesa i la industrialització (1833-1874) |
La revolució liberal
La industrialització
Moderats i Progressistes
El Sexenni Democràtic |
Vells i nous conflictes al llarg del segle XIX |
El carlisme
El moviment obrer
El moviment popular
El moviment pagès
El catalanisme |
El sistema de la Restauració versus regionalismes, republicanismes i obrerismes (1875 – 1898) |
La política de la Restauració
El republicanisme
Conflictes socials i polítics
Crisi de 1898 |
Les crisis de la Restauració (1898 – 1930) |
Setmana Tràgica
Guerra del Marroc
Catalanisme
Dictadura de Primo de Rivera |
Els moviments socials del primer terç del segle XX |
Moviment obrer
Moviment rabassaire
Associacionisme popular |
La Segona República (1931-1936) |
Bienni progressista
Bienni negre
Octubre 1934 |
Guerra i Revolució (1931-1939) |
L'esclat de la Guerra
La divisió del país
Els fronts
Les estratègies polítiques
L'economia de guerra i la revolució social
La formació del franquisme |
El primer Franquisme (1939-1959) |
Característiques del franquisme
Autarquia
Repressió
|
Franquisme: capitalisme i antifranquisme (1959-1976) |
Desarrollisme
Oposició democràtica
crisi del règim |
La Transició (1976-1982) |
Mort del Dictador i reforma política
Entre la reforma i la ruptura
El pacte de la Transició |
Política, societat i cultura a l’Espanya actual (1982-2000) |
El model autonòmic
Un estat amb dèficits democràtics
Les reformes econòmiques
La Memòria Històrica
La crisi del model de la Transició
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
50 |
90 |
Treballs |
|
4 |
28 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura |
Treballs |
Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.
Realització d’un treball de recerca d'història local de l'època contemporània, a partir de la consulta de fonts primàries.
Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor
|
Resolució de problemes, exercicis |
Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques. |
Atenció personalitzada |
Entrevistes individuals o en petits grups d’estudiants amb el professor dins de l’horari establert pel professor per l’atenció dels alumnes. |
descripción |
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l’horari establert d’atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes. Com a mínim es planteja una atenció personalitzada pel que fa al seguiment de l’assignatura i a l’orientació del treball de recerca. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització d’un treball de recerca d'història local de l'època contemporània, a partir de fonts primàries, seguint les pautes del professor.
Es valorarà la contextualització del fet local en el marc general històric, l’abast de la recerca documental, la capacitat d’extreure i argumentar les conclusions, i l’ordre i la claredat expositiva: 30%
Realització d’una ressenya crítica d’un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 10%
|
40% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització de comentaris crítics, anàlisis o debats sobre textos, documentals i pel•lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, la capacitat analítica i crítica.
|
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
|
40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5 l'alumne estarà aprovat. Si l'alumne obté una qualificació inferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria, examinant-se dels continguts de l'assignatura. El pes d'aquest examen serà del 100% de la nota. L'examen final de segona convocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants que no han superat o no han realitzat l'avaluació contínua. El pes d'aquest examen serà del 100% de la nota. |
Bàsica |
ARTOLA, Miguel (dir), Historia de España, vol.5, 6, 7 i 8 , Madrid: 1990, Alianza editorial
BAHAMONDE, Ángel (Coord.) , Historia de España Siglo XX (1875-1939) , Madrid: 2000, Cátedra
BORDERÍAS, Cristina i RENOM, Mercè (eds.), Dones en moviment(s). Segles XVIII-XXI, Barcelona: 2008., Icària
CARNERO; Teresa (ed.), Modernización, desarrollo político y cambio social, Madrid: 1992, Alianza editorial
CARR, Raymon, España: de la Restauración a la democracia, 1875-1980, Barcelona: 1999, Ariel
CARR, Raymon, España 1808-1939, Barcelona: 1990, Ariel
CARRERAS, Albert i TAFUNELL, Xavier, , Historia económica de la España, 1789-2009 contemporánea, Barcelona: 2010, Crítica
CRUZ, Rafael i PÉREZ LEDESMA, Manuel, Cultura y movilización en la España contemporánea , Madrid: 1997, Alianza editorial
DUCH, Montserrat, Dones públiques: política i gènere a l'Espanya del segle XX , Tarragona: 2006., Arola
FONTANA, Josep i VILLARES, Ramón (dir.), Historia de España. Volums 6, 7, 8 i 9, Barcelona: 2007-2010, Crítica – Marcial Pons
FUSI, Juan P. i PALAFOX, Jordi, España: 1808-1996. El desafío de la Modernidad , Madrid: 1997, Espasa-Calpe
GARCÍA DELGADO, José, L., FUSI, Juan P., SÁNCHEZ RON, José M., Historia de España. Volumen 11. España y Europa, Barcelona: 2010, Crítica – Marcial Pons
GRANJA, José L., BERAMENDI, Justo i ANGUERA, Pere, La España de los nacionalismos y las autonomías, Madrid: 2001, Síntesis
JOVER, José Mª, GÓMEZ-FERRER, Guadalupe, FUSI, Juan P., España, Sociedad, Política y Civilización (siglos XIX y XX), Madrid: 2001, Debate
MENÉNDEZ PIDAL, Ramon i JOVER, José Mª (dir.), Historia de España, vol.33 a 43, Madrid: 1955-2007., Espasa-Calpe,
NASH, Mary, Mujer, familia y trabajo en España , Barcelona: 1983, Anthropos
NÚÑEZ SEIXAS, Xosé M., Los nacionalismos en la España contemporánea, siglos XIX i XX, Barcelona: 1999, Hipótesi
ROMEO, M. Cruz i SANZ, Ismael (ed.), El siglo XX. Historiografia e història, València: 2002, PUV
TORTELLA, Gabriel, El desarrollo de la España contemporánea: historia económica de los siglos XIX y XX, Madrid: 1994, Alianza editorial
TUSELL, Javier, Historia de España. La Edad Contemporánea, Madrid: 2002, Taurus
ARNABAT MATA, Ramon, Visca el Rei i la Religió, Lleida, 2006, Pagès editors
ARNABAT MATA, Ramon, La revolució de 1820 i el Trienni Liberal a catalunya, Vic, 2001, Eumo editorial
ARNABAT, R. i FERRE, X., Ateneus: cultura i llibertat, Barcelona, 2015, Federació Ateneus Catalunya
LÓPEZ-DAVALILLO, Julio, Atlas de historia contemporánea de España y Portugal, Madrid: 2002, Síntesis
NADAL, Jordi (dir.), Atlas de la industrialización de España, 1750-2000 , Barcelona: 2003., Crítica
FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier i FUENTES, Juan F. (dir), Diccionario político y social del siglo XIX español, Madrid: 2002, Alianza editorial
FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier i FUENTES, Juan F. (dir), Diccionario político y social del siglo XX español, Madrid: 2008, Alianza editorial
, Afers. Fulls de recerca i pensament, Catarroja: 1985,
, Ayer, Madrid: 1991, Marcial Pons
, Historia Contemporánea, Bilbao: 1998, UPV-EHU
, Historia Social, València: 1988, UNED
, Recerques. Història, economia, cultura, Barcelona: 1970 ,
, Segle XX. revista catalana d'història, Barcelona: 2008, Fundació Cipriano garcía - Arxiu Històric de la CO
, L’Avenç. Revista d’història i cultura, Barcelona: 1976,
|
|
Complementària |
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
FRANQUISME I TRANSICIÓ A LA DEMOCRÀCIA/12204239 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12204118 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES/12204244 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA/12204012 | HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA/12204204 | SEGLE XVIII I LA IL·LUSTRACIÓ/12204235 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|