Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A3 |
Analitzar i interpretar el registre arqueològic. |
| A4 |
Analitzar i interpretar els diferents llenguatges, procediments i tècniques artístiques: arquitectura, urbanisme, pintura, escultura, iconografia, fotografia, cinema, música, etc. |
| A8 |
Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
| A10 |
Aplicar la didàctica de la Història. |
| A11 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
Coneix els diversos models d’estructura política, econòmica i social existents en un període de la història.
Coneix el desenvolupament polític, social i econòmic dels principals pobles mediterranis durant l’antiguitat i els seus sistemes de relació.
| | A3 |
Introdueix els rudiments metodològics per utilitzar altres fonts no escrites com les arqueològiques i altres.
Coneix el mètode arqueològic com a instrument auxiliar de la història.
| | A4 |
Coneix l’evolució de l’arquitectura i el seu significat socio-polític.
Identifica els models urbanístics i el seu desenvolupament al llarg de la Història.
| | A8 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
Coneix la geografia regional i mundial i la sap relacionar amb els diferents períodes històrics.
Sap representar i llegir la informació geogràfica per a la comprensió i interpretació de la història del territori.
| | A10 |
Coneix, analitza i realitza estudis en relació a la divulgació del passat.
| | A11 |
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Avalua el procés de construcció del coneixement.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B5 |
S’interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
1.- Concepte de protohistòria, marc geogràfic i cronològic.
2.- El Llevant d´Orient i les ciutats fenícies: les relacions internacionals.
3.- Lefkandi. ELs rituals "homèrics"
4.- L´illa de Xipre i el coure. Política i comerç internacional.
5.- Evolució històrico-arqueològica de Xipre
6.- L´ocupació fenícia del sud de Sicília. Malta.
8.- La cultura nuràgica de Cerdenya.
9.- L´ocupació fenícia de Cerdenya
10.- La colonització fenícia a la Península Ibèrica i a Eivissa.
11.- La colonització grega de la mediterrània central.
12.- L´arrivada dels grecs a la mediterrània occidental. Els foceus: Massàlia, Emporion i Rhode.
13.- Tartessos, territori i recursos minero-metalúrgics. L´or i la plata.
14. Les dinasties mítiques i històrica. Les tombes principesques tartèssiques
15.- Les dones a la protohistòria mediterrànea
16.- Religió i món funerari al món ibèric. Dones i deeses iberes.
17.- Origen i difusió de la moneda.
|
1.-Periodització cultures principals.
2.-L´activitat econòmica: producció i comerç. La navegació.
3.-L´art xipriota. Els santuaris.
4.- L´escriptura xipriota
5.- Creta a les rutes marítimes: ports i ciutats.
6.-La religió fenícia. Els tofets.
7.- El coure i els bronzes sards
8.-L´orientalitzant a la mediterànea
9.- Principals apoikia
10.-Els textes bíblics i grecs. Hèracles i Geryó.
11.- El Periple d´Aviè
12.- L´orfebreria.
14.- L´escultura ibèrica.
15.- La moneda Lidia i les primeres encunyacions gregues.
16.- La numismàtica fenícia i púnica
17.- La moneda emporitana i de Roses
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
3 |
7 |
Sessió Magistral |
|
32 |
72 |
104 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
2 |
2 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
25 |
25 |
50 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
30 |
32 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Problemática general de la investigació actual en la protohistòria mediterània |
Sessió Magistral |
Les sessions magistrals s´avaluaran a partir de l´assistència i intervenció a les classes. Per aprovar caldrà una presència del 85% o fer una prova teòrica |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de pràctiques a l´Eivissa fenícia i púnica |
Atenció personalitzada |
Es farà un seguiment del treball de curs i d´aquelles questions que l´alumne/a cregui oportú. |
Descripció |
Es farà un seguiment personalitzat dels treballs a desenvolupar. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S´avaluarà l´assistència i participació |
50% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Visita dels museus, jaciments fenicis, púnics i romans de l´illa d´Eivissa. |
25% |
Proves pràctiques |
|
Treball sobre algun tema de la Protohistòria Mediterrània |
25% |
Altres |
|
La prova teòrica s´avaluarà a partir de l´assitència (85% com a mínim) i la participació en els debats a les classes. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris que a la primera. Les pràctiques són obligatòries |
Bàsica |
Almagro, M.; Arteaga, O. et alii, Protohistoira de la Península Ibérica, Ed. Ariel, 2001
Les routes de la navegation antique. Itiréraires en Méditerranée, Arnaud, Pascal, Ed. Errance, 2005
Torres Ortiz, Mariano, Tartessos, Real Academia de la Historia, 2002
Blázquez, J.M.; Alvar, J.; Wagner, C., Fenicios y cartagineses en el Mediterráneo, Ed. Cátedra, 1999
Decret, F.; Fantar, M., L´Afrique du nord dans l´antiquité, Ed. Payot, 1981
D.D.A.A., Els Ibèrs. Prínceps d´Occident, Fundació La Caixa, 1998
D.D.A.A., I Fenici, Ed. Bompiani, 1988
Blázquez, J., Antona, V., Congreso de Arqueología Ibérica. Las Necrópolis., U.A. Madrid, 1992
D.D.A.A., Catálogo documental de Los Fenicios en Andalucía, Junta de Andalucía, 1995
Cabrera, P., Sánchez, C. (Editores científiques), Els Grecs a Ibèria. Seguint les passes d´Hèracles, Ministerio de Educación y Cultura, Museu d´Arqueologia de Catalunya, 2002
Villaronga, L., Numismática antigua de Hispania, Ed. Cymys, 1987
Roldán, J.M.(dir), Diccionario Akal de la Antigüedad Hispana, Ed. Akal, 2006
Izquierdo, I., et Alii, Diálogos en el País de los Iberos, Museo Arqueológico Nacional, Madrid, 2004
Mayet, F., Tavares, C., L´établissement phénicien d´Abul (Portugal). Comptoir et sanctuaire., E. de Boccard, 2000
Aubet, M.E. (coord), Los fenicios en Málaga., Universidad de Málaga, 1997
D.D.A.A., L´habitat protohistòric a Catalunya, Rosselló i Llenguadoc Occidental, Museu d´Arqueologia de Catalunya, Girona, 2000
Aquilué, X. (Dir.), Intervencions arqueològiques a Sant Martí d´Empúries (1994-1996). De l´assentament precolonial a l´Empúries actual., Museu d´Arqueologia de Catalunya, Empúries., 1999
González, A., Ruiz, E., El yacimiento fenicio de La Fonteta (Guardamar del Segura, Alicante), Real Academia de Cultura Valenciana, 2000
Michal Artzy, Los nómadas del mar, Ed. Bellaterra, 2007
Karageorghis, Vassos, Chipre. Encrucijada del Mediterráneo oriental 1600-500 a.C., Ed. Bellaterra, 2004
Parise, Nicola, El origen de la moneda. Signos premonetarios y formas arcaicas del intercambio, Ed. Bellaterra, 2003
D.D.A.A., Crete-Aigyptos, Kapon Ed., Atenes, 2000
D.D.A.A., Myth and Coinage. Representations, Symbolisms and interpretations from the greek mythology, Ministry of Culture and Tourism, Athens, 2011
|
|
Complementària |
, www.thebritishmuseum.ac.uk/, ,
, www.louvre.fr/, ,
, http://www.juntadeandalucia.es/cultura/museos, ,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|