DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) HISTÒRIA SOCIAL (SEGLES XIX-XX) Código 12204242
Titulación
Grau d'Història (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Quart 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Correo-e montserrat.duch@urv.cat
Profesores/as
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripción general e información relevante Contribuir a practicar allò que Pierre Vilar anomena "pensar històricament" amb el coneixement de la història social i els estudis subalterns dels s. XIX i XX en l'espai europeu

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques.
 A11 Interpretar la història com a disciplina en construcció.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix els conceptes principals i les dinàmiques de la història general o universal.
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
 A7 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claredat i rigor, relacionant els temes tractats amb l'actualitat.
Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
 A11 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
tema Subtema
1. Perspectiva metodològica de la història social
2.Relacions socials, polítiques i laborals en el capitalisme
3. Protesta social, moviment obrer i nous moviments socials
4. Associacionisme i sociabilitat popular
5. De la legislació protectora a l'Estat del benestar i els reptes de la globalització
6. Història de les dones i el gènere
7. Història ambiental
8. Història de la família
9. Història, memòries col·lectives i polítiques públiques de memòria

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
5 0 5
Presentacions / exposicions
A1
6 12 18
Sessió Magistral
A1
40 40 80
Treballs
A6
4 24 28
Treballs
0 4 4
Treballs
0 10 10
Atenció personalitzada
A6
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació.
Presentacions / exposicions Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques.
Sessió Magistral Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura. Debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.

Realització d’un treball de recerca d'història social local de l'època contemporània, a partir de la consulta de fonts primàries.

Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor
Treballs
Treballs
Atenció personalitzada Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Atenció personalitzada
descripción
La professora atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l’horari establert d’atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa de la professora o dels alumnes.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A1
Realització de comentaris crítics, anàlisis o debats sobre textos, documentals i pel•lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, la capacitat analítica i crítica.
10%
Treballs
A6
Realització d’un treball de recerca en grup d'història social local de l'època contemporània, a partir de fonts primàries, seguint les pautes de la professora.
Es valorarà la contextualització del fet local en el marc general històric, l’abast de la recerca documental, la capacitat d’extreure i argumentar les conclusions, i l’ordre i la claredat expositiva
30%
Treballs
Realització d’una ressenya crítica d’un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes de la professora. Serà lliurada abans del 8 de març 10%
Treballs
Assaig de contextualització històrica a partir d'Història oral i/o observació participant 10%
Proves de desenvolupament
A1
Una prova escrital llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
40%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5 l'alumne estarà aprovat.

Si l'alumne obté una qualificació inferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria, examinant-se dels continguts de l'assignatura. Aquesta prova té un valor del 100% de la nota.

L'exàmen final de segona convocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants que no han superat o no han realitzat l'avaluació contínua. Aquesta prova te un valor del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica AMBROSIUS, G i HUBBARD, W.H., Historia social y económica de Europa en el s. XX, Alianza editorial, 1992
CASANOVA, Julián, La historia social y los historiadores, Crítica, 1991
DUCH, Montserrat, Quimeres. Sociabilitats i memòries col·lectives a la Catalunya del segle XX, Publicacions URV, 2012
ELEY, Geof, Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa 1850-2000, Crítica, 2003
ELEY, Geof, Una línea torcida. De la historia cultural a la historia de la sociedad, PUV, 2008
FONTANA, Josep, Història dels homes, Crítica, 2000
HARMAN. Chris, Historia mundial del pueblo, Akal, 2013
HOBSBAWM, Eric J., Revolucionarios, Crítica, 2010
HOBSBAWM, Eric. J. , Sobre la Historia, Crítica, 1998
JUDT, Tony, El món no se'n surt: un tractat sobre els malestars del present, La Magrana, 2010
KAELBLE, Harmut, A social history of Europe, 1945-2000, Berghahm Books, 2011
JULIÀ, Santos , Historia social/sociología histórica, , Siglo XXI, 1989
Mc.ADAM,D., Mc.CARTHY, j.D., ZALD, M.N (ed.), Movimientos sociales: perpespectivas comparadas, Istmo, 1999
NASH, M. i TAVERA, S., Experiencias desiguales: conflictos sociales y respuestas colectivas. siglo XX, Síntesi, 1995
SÁNCHEZ LEÓN, P. i i IZQUIERDO, J. (compil.) , Clásicos de historia social de España: una selección crítica, , Instituto de Historia Social , 2000
THOMPSON, E. P., Costumbres en común, Crítica, 2000
TILLY, Charles, Los movimientos sociales, 1768-2008, Crítica, 2009
, Historia Social, UNED/Instituto Historia Social, 1988-2013
Antoni Gavaldà, Fam de pa i de terra, URV, 2016
Montserrat Duch, Ramon Arnabat, Xavier Ferré, Sociabilitats a la Catalunya contemporània, PAM, 2015
César Rendueles, Capitalismo canalla, Siex Barral, 2015
Francesc Serés, La pell de la frontera, Quaderns Crema, 2014

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
METODOLOGIA HISTÒRICA/12204114

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12204118

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.