DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) TEORIA DE L'ART Código 12214112
Titulación
Grau d'Història de l'Art (2008)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Correo-e mariaramon.cubells@urv.cat
Profesores/as
CUBELLS BARTOLOMÉ, MARIA RAMON
Web
Descripción general e información relevante Estudi de les principals orientacions teòriques en l'analisi del fenomen artístic.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Conèixer i comprendre els referents filosòfics implicats en l’acció històrica.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Assoleix una base teòrica global sobre les diferents teories i corrents estètics des de l’Antiguitat fins a la contemporaneïtat.
Assimila a la investigació històrica en Art les bases teòriques del pensament occidental per tal de desenvolupar un discurs coherent i lúcid.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
TEMA I. INTRODUCCIÓ. 1. Art: història d'un concepte.
2. Art definicions antiga i moderna.
3. Reflexions sobre la indefinició contemporània.
TEMA II. LA BIOGRAFIA DE L'ARTISTA: VASARI. 1. La teoria de l'art al Renaixement.
2. Presentació de "Les vides dels més excel·lents arquitectes, pintors i escultors italians des de Cimabue als nostres dies".
3. Les "edats" segons Vasari.
4. Conceptes claus: maniera, disegno, grazia.
TEMA III. LA TEORIA DE L'ART DE LA IL·LUSTRACIÓ. 1. Antecedents: la teoria de l'art al segle XVII. Classicisme i Acadèmia.
2. Estètica, Història de l'art i crítica d'art: Baumgarten, Winckelmann i Diderot.
3. Winckelmann-Lessing.
4. L'estètica empirista.
TEMA IV. J. C. BURCKHARDT I L’ESCOLA DE VIENA.

1. J. C. Burckhardt.
2. M. Dvôrak.
3. A. Riegl.
TEMA V. ICONOGRAFIA I ICONOLOGIA. 1. La formulació del mètode iconològic: A. Warburg.
2. E. Panofsky: “Iconografia i iconologia”.
3. E. H. Gombrich: “Objectius i límits de la iconologia”.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
B3
C3
C4
43 73 116
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
B3
13 15 28
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A7
B3
C3
C4
1 1 2
Proves pràctiques
A7
B3
1 1 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte amb els alumnes i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Comentaris dels textos del dossier de pràctiques.
Atenció personalitzada Entrevista amb l'estudiant.

Atenció personalitzada
descripción
Tipologia entrevista: Conversa individual o en petit grup per resoldre possibles dubtes o aclarir algun aspecte de l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves de desenvolupament
A7
B3
C3
C4
Prova que inclou: comentari d'un text breu, preguntes de resposta sintètica i desenvolupament d'un tema. 80%
Proves pràctiques
A7
B3
Presentació dels comentaris dels textos del dossier (oral i/o escrit). 10%
Otros  

Anàlisi d'un text.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La prova de desenvolupament té un pes del 80 % sobre la nota, però cal aprovar-la per a poder fer mitja amb les altres activitats.

En la segona convocatòria, en cas de no haver fet el seguiment del curs, a més de la prova de desenvolupament, s'hauran de presentar per escrit tots els comentaris de text.


Fonts d'informació

Bàsica BARASCH, M., Teorías del arte. De Platón a Winckelmann., Alianza., Madrid, 1991.
BOZAL, V. (Editor), Historia de la ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas (2 Vol.)., Visor., Madrid, 2000.
FREELAND,C., Pero, ¿ésto es arte? Una introducción a la teoría del arte., Cátedra., Madrid, 2003.
GOMBRICH, E., Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte., Debate., Madrid, 2002.
GOMBRICH, E., Tributos., FCE, México, 1991.
JIMÉNEZ,J., Teoría del arte., Tecnos/Alianza., Madrid, 2002.
OCAMPO, E.; PERAN, M., Teorías del arte., Icaria., Barcelona, 1991.
TATARKIEWICZ, W., Historia de seis ideas., Tecnos., Madrid, 1988.

 

Complementària

Per a cada tema es lliurarà als estudiants una bibliografia específica.

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
HISTÒRIA DE LES IDEES ESTÈTIQUES/12214117


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
FILOSOFIA MODERNA I CONTEMPORÀNIA/12214012
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.