Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els corrents principals de la cultura visual del segle XX
És capaç d’analitzar críticament, des del punt de vista de la història dels corrents estètics, qualsevol producte comunicatiu de masses
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
0. INTRODUCCIÓ
|
Introducció als continguts i la metodologia de l'assignatura. |
I. LES PRIMERES AVANTGUARDES
|
1.1. Contextualització
1.2. Característiques generals de l'art d'avantguarda. Els principals "ismes".
1.3. Avantguardes i cinema.
1.4. El llegat de les avantguardes en el cinema i l'art contemporanis. |
II. CULTURA I ART DESPRÉS DE LA II GUERRA MUNDIAL |
2.1 Les segones avantguardes: expressionisme abstracte i informalisme.
2.2 El naixement de la joventut.
|
III. LES RUPTURES DELS ANYS 60 |
3.1. Contextualitzacions: Les revoltes dels anys 60.
3.2 La contracultura: principals expressions. Les subcultures juvenils.
3.3. Cinema i modernitat. La Nouvelle Vague com a paradigma dels nous cinemes dels anys seixanta.
4.4. El Pop Art i Andy Warhol. De la modernitat a la postmodernitat. |
IV. L’AUDIOVISUAL AVUI
|
4.1. Introducció a la postmodernitat.
4.2. Cinema i postmodernitat
4.3. Tendències de l’audiovisual:
- La Neotelevisió
- La publicitat del s. XXI
- El videoclip
- Internet i narratives transmedia
- Noves formes de cinema documental
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Treballs |
|
1 |
20 |
21 |
Presentacions / exposicions |
|
16 |
18 |
34 |
Sessió Magistral |
|
32 |
23 |
55 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
18 |
22 |
Proves pràctiques |
|
1 |
11 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs. |
Treballs |
Al llarg del curs els alumnes hauran d'elaborar en grup un treball escrit al voltant d'un tema concret del temari assignat per la professora. Aquesta monografia serà la base per l'exposició que hauran de fer davant la resta de l'alumnat.
|
Presentacions / exposicions |
Els alumnes, organitzats en grups, hauran d'exposar oralment un tema concret del temari del que prèviament hauran realitzat un treball escrit. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat.
|
Sessió Magistral |
Els continguts de l'assignatura s'exposaran en sessions magistrals il·lustrades amb exemples (audio)visuals. |
Atenció personalitzada |
Al llarg del curs s'oferiran, amb cita prèvia, tutories individuals i col·lectives per a resoldre dubtes relacionats amb el temari i el desenvolupament de la matèria. |
Descripció |
Es duen a terme tutories per cadascun dels treballs de grup.
Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Elaboració en grup d'un treball escrit en torn a un aspecte del temari assignat per la professora. El treball es realitzarà a partir de fonts de documentació escrita i audiovisual proporcionada per la professora i els propis alumnes. La meitat de la nota serà individual i l'altra meitat, col·lectiva. |
25% de la nota final de l'assignatura. |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació a classe del treball de grup realitzat. Les presentacions de cada grup tindran una durada d'aproximadament 90 minuts i estaran basades en el treball escrit lliurat a la professora amb antelació. |
10% de la nota final. |
Proves pràctiques |
|
Els alumnes hauran de participar en el blog de l'assignatura tot elaborant una entrada pròpia que complementi la teoria elaborada a classe i comentant, com a mínim, dos posts dels altres companys. |
15% de la nota final. |
Proves mixtes |
|
Prova de coneixements dels continguts impartits a les classes teòriques i exposicions d'alumnes, reforçat amb les lectures recomanades. Se'n du a terme una a mitjans de curs i una altra a finals. |
50% de la nota final. |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
AVALUACIÓ CONTINUADA (1a convocatòria): - Es tracta d'una assignatura presencial. Es demana una assistència de com a mínim el 80% de les classes -tant pràctiques com teòriques. - S'han d'aprovar, com a mínim amb un 5, cadascuna de les parts per separat (el treball + exposició de grup, la prova pràctica i les dues proves mixtes). - En el cas de suspendre alguna de les parts aquesta s'haurà de recuperar a la segona convocatòria, indiferentment de les notes de les altres proves. Es guardaran la resta de notes de les proves aprovades. - La part teòrica està conformada per dos exàmens. Si l'alumne aprova el primer, aquest li servirà per alliberar matèria de cara al segon examen i li farà mitjana amb la nota que tregui d'aquest. Si l'alumne no aprova el primer examen, haurà d'avaluar-se de tota la matèria en el segon examen i la nota final que li quedarà de la part teòrica serà la nota que obtingui en aquesta segona prova. - En el cas de plagi en qualsevol de les proves, l'assignatura queda automàticament suspesa, més enllà del resultat de les altres proves. S'haurà de recuperar TOT en segona convocatòria. SEGONA CONVOCATÒRIA - Qualsevol prova en segona convocatòria s'ha d'aprovar com a mínim amb un 5 per fer mitjana amb la resta de notes. - En cas de suspendre com a mínim una de les proves pendents en segona convocatòria, l'assignatura queda suspesa. - En cas de plagi, l'assignatura queda suspesa. AVALUACIÓ NO CONTINUADA (2ª convocatòria): -Aquesta avaluació es per a l'alumnat que no s'ha presentat a l'avaluació continuada per una causa justificada amb suficient antelació. · treball al voltant d'un aspecte del temari assignat per la professora i exposició oral del mateix->40 % · prova mixta -> 50% · un complement d'examen sobre alguna lectura de l'assignatura-> 10%. |
Bàsica |
JAMESON, Fredric, El postmodernismo y lo visual, Episteme, 1997
CATALÀ, Josep Maria, Forma del real. Introducció als estudis visuals, Universitat Oberta de Catalunya, 2008
HUYSSEN, Andreas, Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Adriana Hidalgo, 2002
CABOT, Mateu (et. al.), Más que palabras: Estética en tiempos de la cultura audiovisual, Cendeac, 2007
DOMÍNGUEZ, Vicente (Ed.), Pantallas depredadoras. El cine ante la cultura visual digital, Festival Internacional de Cine de Gijón, 2007
QUÍLEZ ESTEVE, Laia , «Cuando el documentalista se ríe de sí mismo. La estética del fracaso y el documental performativo en Avi Mograbi, Ross McElwee y Alan Berliner», en OROZ, Elena; DE PEDRO AMATRIA, Gonzalo (eds.) , Madrid: Ocho y medio, 2009
SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente, Una cultura de la fragmentación. Pastiche, relato y cuerpo en el cine y la televisión. , Filmoteca, 1995
QUÍLEZ ESTEVE, Laia, «Sutiles pretéritos. (Post)memoria y (auto)biografía(s) en el cine documental contemporáneo», en MARTÍN GUTIÉRREZ, Gregorio (ed.).Cineastas frente al espejo. , Las Palmas de Gran Canaria: Festival Internacional de Cine de Las Palmas; Madrid: T&B Editor, 2008
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12224103 | TEORIA DE LA IMATGE/12224108 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL/12224008 |
|
|
Altres comentaris |
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en el treball, com en les proves i exàmens que es faran al llarg del curs.
2. Els alumnes o grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració del treball o que copiïn durant els exàmens i proves que es faran al llarg del curs quedaran suspesos automàticament de l'assignatura.
3. Per al bon discórrer de la classe, es prega el màxim silenci a l'aula.
4. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula.
5. A l'hora de les notes finals es pot tenir en compte l'assistència i la participació a classe.
6. Es requereix un nivell bo d'anglès llegit (hi ha lectures obligatòries en aquesta llengua). |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|