DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) OPINIÓ PÚBLICA Código 12234005
Titulación
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FARRÉ COMA, JORGE
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Correo-e jordi.farre@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
Profesores/as
FARRÉ COMA, JORGE
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Web
Descripción general e información relevante Analitzar les arrels de la noció d'opinió pública amb una avaluació de les aportacions conceptuals més recents aplicades al context i les condicions actuals. Aprofundir en els models i procediments metodològics per a l'estudi de les relacions simbiòtiques entre el periodisme i política com a actors crucials per al bon funcionament democràtic així com per a la socialització política i el reforçament de la cultura cívica.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Coneix la tradició clàssica de l’opinió pública en relació amb el pensament polític
Sap interpretar les dades de l’opinió pública empírica a partir dels sondejos d’opinió
Compara les principals aportacions dels autors més rellevants en l’estudi de l’opinió pública a la societat de la informació
Comprèn les relacions simbiòtiques entre periodisme, política i ciutadania
Coneix i interpreta les pràctiques professionals i les transformacions dels valors noticiables
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Presenta resultats d'allò que s'espera en el temps previst
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Introducció al concepte d’opinió pública Definició de l'opinió pública - El concepte clàssic d’opinió pública (1750-1922) - Liberalisme polític i liberalisme econòmic - L'esfera pública a les societats complexes
Tema 2. L'opinió pública al segle XX: de la propaganda a la tradició empírica L'opinió pública en l'era de la comunicació de massa (1922-1968) - Propaganda, informació i comunicació - L'opinió pública agregada: la tradició empírica
Tema 3. De l'espiral del silenci a la tematització La teoria de l'espiral del silenci - L'establiment de l'agenda temàtica - L'espiral del cinisme - Societat civil i nous moviments socials – Noves formes de participació ciutadana i capacitació política en els usos de les noves tecnologies de la comunicació.
Tema 4. De la societat de la informació a la societat de la por Societat del risc - Característiques i discursos sobre la Globalització i la Mundialització – Les transformacions de l’opinió pública mundial després de l’11-S.
Tema 5. Temes d'interès públic i nous perfils professionals Nous i vells temes d'interès públic - Qui intervé en la construcció de l'opinió pública? - Nous perfils professionals i opinió pública.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A2
3 0 3
Sessió Magistral
A2
25 0 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B4
C4
8 5 13
Atenció personalitzada
A2
2 0 2
 
Proves pràctiques
A2
B4
C4
12 30 42
Proves de desenvolupament
A2
B4
10 55 65
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Durant les cinc primeres setmanes s'exposaran els aspectes conceptuals de l'opinió pública des de diverses perspectives: històrica, política, sociològica, psicològica, filosòfica i comunicativa. Es plantejarà un recorregut des de la tradició clàssica fins l'actualitat (3-4 hores setmanals durant les cinc primeres setmanes).

Les següents 10 setmanes continuarem desenvolupant els continguts durant dues hores setmanals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el desenvolupament del curs a banda de l'exposició magistral es realitzaran activitats d'assistència obligatòria en l'aula sense programació prèvia per plantejar i resoldre problemàtiques.
Atenció personalitzada Durant el curs es faran tutories individuals o en grup per fer seguiment de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción
L'atenció personalitzada es realitzarà mitjançant l'entorn virtual Moodle o en horari pactat prèviament per correu electrònic segons el docent.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B4
C4
La participació obligatòria de l'estudiant en les activitats que es proposen a classe en forma de debats o resolució de problemes 20%
Proves pràctiques
A2
B4
C4
Es plantejarà una prova pràctica en grup per relacionar els conceptes apresos amb la seva plasmació professional. 20%
Proves de desenvolupament
A2
B4
Es programaran dues proves individuals de desenvolupament que l'estudiant haurà de realitzar sota la supervisió de la professora o professor. 60%
(30%+30%)
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els alumnes que vulguin ser avaluats en primera convocatòria hauran de lliurar o realitzar les tres proves programades dintre del calendari establert i participar en un mínim del 50% de la Resolució de problemes i exercicis a l'aula. Per fer mitjana s'hauran d'haver aprovat cadascuna de les proves amb un 5, llevat d'una que farà mitjana si es treu com a mínim un 4.

Els alumnes que hagin suspès en primera convocatòria una pràctica amb menys d'un 4 l'hauran de tornar a fer en segona convocatòria.

Els alumnes que hagin suspès dues o més proves hauran de superar l'assignatura en segona convocatòria mitjançant el lliurament de les proves que pactin amb el professor i un examen escrit del conjunt de la matèria en la data que estableixi el calendari.


Fonts d'informació

Bàsica

Berrio, Jordi (1990): L'opinió pública i la democràcia, Barcelona: Pòrtic.

Berrio, Jordi (2000): La comunicació en democràcia, Barcelona: Publicacions de la Universitat Jaume I.

Dader, J.L. (1992): El periodista en el espacio público, Barcelona: Bosch.

Giddens, Anthony (1991): Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age.

Habermas, Jurgen (1994): Historia y crítica de la opinión pública, Barcelona: Gustavo Gili.

Monzón, Cándido (1996): Opinión pública, comunicación y política, Madrid: Tecnos.

Noelle-Neumann, Elisabeth (1995): La espiral del silencio. Opinión pública: nuestra piel social.

Price, Vincent (1994): Opinión Pública. Esfera pública y comunicación, Barcelona: Paidós.

Ruiz, José A. (1997): Introducción a la tradición clásica de la opinión pública, Madrid: Tecnos.

Sampedro, Víctor (2000): Opinión pública y democracia deliberativa, Madrid: Istmo

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12234004
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.