Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius) |
| A8 |
Comprendre l’estructura del sistema audiovisual de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B10 |
Tendir cap a la qualitat. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Identifica i interpreta la dimensió comunicativa en l’evolució de les societats occidentals des de la invenció de l’escriptura fins als nostres dies, amb especial incidència als segles XIX i XX
Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
| | A8 |
Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i Espanya
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l’activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que difonen
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
| | B4 |
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Reflexiona sobre el seu procès d'aprenentatge i necessitats d'aprenentatge
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
| | B10 |
Té motivació per la qualitat
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
tema |
Subtema |
Primera part: Història de la Comunicació |
|
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics. |
|
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma |
|
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern |
|
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna |
|
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX) |
|
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon |
|
7. Les agències de notícies |
|
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40) |
|
9. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme |
|
10. El periodisme a Espanya i a Catalunya fins a la Guerra Civil |
|
11. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60) |
|
12. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80) |
|
Segona part: Estructura de la Comunicació |
|
13. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals |
|
14. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu |
|
15. Principals models i actors comunicatius internacionals |
|
16. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques |
|
17. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris |
|
18. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació |
|
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador |
|
20. La premsa i les agències de notícies |
|
21. La ràdio |
|
22. La televisió |
|
23. Internet |
|
24. Les indústries culturals de stock |
|
25. El sector publicitari |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
60 |
0 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
19 |
50 |
69 |
Treballs |
|
3 |
35 |
38 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
50 |
54 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals). |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
L'alumnat haurà de fer sis pràctiques durant el curs, tres al primer quadrimestre (bloc d'Història) i tres al segon quadrimestre (bloc d'Estructura). |
Treballs |
Lectura de dos llibres d'un llistat proporcionat pels professors, superació d'una prova de lectura a l'aula per a cada un. |
Atenció personalitzada |
Tutories personalitzades. |
descripción |
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resondre qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Avaluació de les sis pràctiques elaborades durant el curs |
30% de la calificación final |
Treballs |
|
Avaluació, mitjançant sengles proves, de les dues lectures obligatòries de llibres. |
20% de la calificación final |
Proves objectives de tipus test |
|
Avaluació del contingut de l'assignatura mitjançant dues proves tipus test |
25% + 25% (50% de la calificación final) |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per fer mitjana en avaluació continuada caldrà aprovar per separat i amb un mínim de 5: A) Cadascuna de les dues proves de lectura. B) La nota mitjana de les sis pràctiques (las pràctiques faran mitjana sempre que tinguin com a mínim un 4, en cas contrari s'hauran de repetir durant el curs). C) Cada un dels dos exàmens parcials. Les pràctiques s'han de presentar impreses a classe el dia que marqui el calendari. Les pràctiques i proves de lectura repetides es puntuaran en qualsevol cas amb un 5 com a màxim. Qualsevol pràctica lliurada fora de termini es puntuarà com una pràctica repetida. Qui no superi alguna d'aquestes cinc parts de l'avaluació l'haurà de recuperar en segona convocatòria. En segona convocatòria es farà mitjana de les cinc qualificacions sempre que cadascuna d'elles tingui una nota mínima de 4, però s'haurà d'arribar a una nota global de 5 per aprovar. Les pràctiques i proves de lectura repetides es puntuaran en qualsevol cas amb un 5 com a màxim. Per fer l'examen en segona convocatòria és obligatori haver lliurat impreses les pràctiques o proves de lectura pendents (no lliurades o repetides), com a molt tard el mateix dia de l'examen. |
Bàsica |
|
Es proporcionaran a principi de curs. |
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|