DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ Código 12234105
Titulación
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Obligatòria Segon AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Correo-e bernat.lopez@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
jordi.prades@urv.cat
Profesores/as
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
PRADES TENA, JORDI
Web
Descripción general e información relevante Estudi de l'evolució històrica de les tecnologies, els mitjans, les organitzacions i les modalitats o formes de la comunicació social, des de la invenció de la impremta fins a l'actualitat, posant l'accent en les dimensions sociopolítica i sociocultural.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
 A8 Comprendre l’estructura del sistema audiovisual de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Identifica i interpreta la dimensió comunicativa en l’evolució de les societats occidentals des de la invenció de l’escriptura fins als nostres dies, amb especial incidència als segles XIX i XX
Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
 A8 Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i Espanya
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l’activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que difonen
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Reflexiona sobre el seu procès d'aprenentatge i necessitats d'aprenentatge
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
Primera part: Història de la Comunicació
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics.
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX)
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon
7. Les agències de notícies
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40)
9. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme
10. El periodisme a Espanya i a Catalunya fins a la Guerra Civil
11. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60)
12. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80)
Segona part: Estructura de la Comunicació
13. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals
14. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu
15. Principals models i actors comunicatius internacionals
16. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques
17. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris
18. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador
20. La premsa i les agències de notícies
21. La ràdio
22. La televisió
23. Internet
24. Les indústries culturals de stock
25. El sector publicitari

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A8
B3
60 0 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
B10
19 50 69
Treballs
B3
B4
C4
3 35 38
Atenció personalitzada
B3
B4
B10
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A1
A8
B3
B4
B10
C4
4 50 54
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals.
Sessió Magistral Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària L'alumnat haurà de fer sis pràctiques durant el curs, tres al primer quadrimestre (bloc d'Història) i tres al segon quadrimestre (bloc d'Estructura).
Treballs Lectura de dos llibres d'un llistat proporcionat pels professors, superació d'una prova de lectura a l'aula per a cada un.
Atenció personalitzada Tutories personalitzades.

Atenció personalitzada
descripción
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resondre qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
B10
Avaluació de les sis pràctiques elaborades durant el curs 30% de la calificación final
Treballs
B3
B4
C4
Avaluació, mitjançant sengles proves, de les dues lectures obligatòries de llibres. 20% de la calificación final
Proves objectives de tipus test
A1
A8
B3
B4
B10
C4
Avaluació del contingut de l'assignatura mitjançant dues proves tipus test 25% + 25% (50% de la calificación final)
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per fer mitjana en avaluació continuada caldrà aprovar per separat i amb un mínim de 5:

A) Cadascuna de les dues proves de lectura.

B) La nota mitjana de les sis pràctiques (las pràctiques faran mitjana sempre que tinguin com a mínim un 4, en cas contrari s'hauran de repetir durant el curs).

C) Cada un dels dos exàmens parcials.

Les pràctiques s'han de presentar impreses a classe el dia que marqui el calendari. Les pràctiques i proves de lectura repetides es puntuaran en qualsevol cas amb un 5 com a màxim. Qualsevol pràctica lliurada fora de termini es puntuarà com una pràctica repetida.

Qui no superi alguna d'aquestes cinc parts de l'avaluació l'haurà de recuperar en segona convocatòria.

En segona convocatòria es farà mitjana de les cinc qualificacions sempre que cadascuna d'elles tingui una nota mínima de 4, però s'haurà d'arribar a una nota global de 5 per aprovar. Les pràctiques i proves de lectura repetides es puntuaran en qualsevol cas amb un 5 com a màxim. Per fer l'examen en segona convocatòria és obligatori haver lliurat impreses les pràctiques o proves de lectura pendents (no lliurades o repetides), com a molt tard el mateix dia de l'examen.


Fonts d'informació

Bàsica

Es proporcionaran a principi de curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.