DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) GLOBALITZACIÓ, CULTURA I SOCIETAT Código 12234206
Titulación
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Correo-e enric.castello@urv.cat
Profesores/as
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
Descripción general e información relevante Aquesta és una assignatura que es focalitza en els debats sobre la globalització de la cultura i el seu impacte social. Està estructurada en quatre parts. Parteix del debat entorn el concepte del “xoc de civilitzacions” per capbussar-se en la qüestió de la multiculturalitat i les identitats. En segon terme es proposa un viatge cap a las ideas de “societat líquida” i postmodernitat, que enllacen amb una reflexió entorn a fenòmens culturals massius (esport, cinema, música). Es planteja, de tercer, una incursió als conceptes de transnacionalitat i cultura diaspòrica. Es tanca amb la relectura del concepte d’hegemonia, i l’articulació de noves tendències en l’àmbit del soft-power, la geopolítica cultural i la societat-xarxa. És una assignatura de reflexió i debat però també pràctica i en què hi haurà exposició de materials diversos (documentals, sèries, cinema, etc.). En conjunt, planteja exercicis i reptes intel·lectuals per entendre millor els fenòmens culturals globales i transculturals, i conèixer els pensadors que marquen les tendències actuals.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Tipo B Código Competencias Transversales
 B7 Adquirir sensibilització pels temes mediambientals.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
S'introdueix en els conceptes sociològics per explicar la realitat social
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entén les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
1. Un món globalitzat? Temes clau 1.1. Un xoc de civilitzacions?
1.2. Multiculturalitat, concepte i crítica.
1.3. identitat nacional i nacionalisme banal
1.4. Migracions i la seva representació
2. Un món líquid? Més qüestions 2.1. Societat líquida i cultura líquida
2.2. De la modernitat a la postmodernitat
2.3. Cosmopolitisme
2.4. Cultura de consum: consum polític i nacionalisme de consum

3. Mitjans, mercats i el global com a 'localització' 3.1. World music i world cinemas
3.2. Formats de TV: hibridació i adaptació cultural
3.3. Cultura transnacional: de Disney al FC Barcelona
3.4. No llocs i turisme massiu
4. Hegemonia revisitada 4.1. El vell concepte d'hegemonia
4.2. Societat xarxa i poder
4.3. Geopolítica de la cultura: softpower
4.4. De-territorialització i re-territorialització

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
30 0 30
Treballs
A1
C4
11 33 44
Presentacions / exposicions
A1
C4
10 8 18
Atenció personalitzada
C4
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
C4
2 19 21
Proves pràctiques
A1
B7
C4
4 30 34
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Assaig/Producció
Presentacions / exposicions Exposicions a classe
Atenció personalitzada El seguiment tutoritzat de la feina de l'estudiant

Atenció personalitzada
descripción
Durant el curs hi haurà tutories personalitzades per resoldre dubtes i guiar la feina dels estudiants.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A1
C4
Assaig sobre les temàtiques tractades 30%
Proves mixtes
A1
C4
Examen 30%
Proves pràctiques
A1
B7
C4
Producció: àudio, vídeo, slide 30%
Otros  

És important l'assistència i participació a classe

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els estudiants han de lliurar els treballs en el calendari estipulat. Per a la segona convocatòria els estudiants han de lliurar els mateixos treballs i afegir el pes de l'assistència i participació a l'examen (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

(provisional)

Aronzyck, M (2013) Branding the nation. The global business of national identity. Oxford & New York: Oxford University Press.

Auge, M. (2002) In the metro. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bauman, Z. (2003) Liquid love. Cambridge: Polity Press.

Bauman, Z. (2007) Liquid times. Cambridge: Polity Press.

Beck, U (1994) Reflexive modernization. Stanford (CA): Stanford University Press.

Beck, U (2004) World at risk. Cambridge: Polity Press.

Billig, M. (1995) Banal nationalism. London & Thousand Oaks (CA): Sage.

Bohlman, Ph. (2002) World music. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Castells, M. (2013) Communication power. Oxford. Oxford University Press.

Denninson, S. i Lim, S. H. (2006) Remapping World Cinema. Identity, culture and politics. Londres: Wallflower Press.

Duricková, N. i Newman, K. (2010) World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge.

Featherstone, M. (1991) Consumer culture and postmodernism. London: Sage.

Fukuyama, F. (1992) The end of history and the last man. New York: Avon books.

Hopper, P. (2007) Understanding cultural globalization. Cambridge. Polity Press.

Huntington, S. P. (1996) The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York, Simon & Schuster, 1996

Kymlicka, W. (1999) Multicultural citizenship. A liberal theory of community rights. Oxford: Claredon.

Lule, J. (2012) Globalization and the media. Lanham: Rowman and Littlefield.

Martel, F. (2010) Mainstream : enquête sur cette culture qui plaît à tout le monde. Paris: Flammarion.

Nye, J. (2004) Soft-power. The means to sucess in world politics. New York: Public Affairs.

Storey, J. (2004) Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction. Athens: The University of Georgia Press.

Turner, G. & Tay, J. 2009   (eds) Television Studies After TV. Understanding televsion in the Post-Broadcast era. London: Routledge.

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12234004
 
Otros comentarios
L'assignatura implica un coneixement de l'anglès que permeti la lectura, l'escriptura i la conversa a classe.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.