IDENTIFYING DATA 2016_17
Subject (*) GLOBALITZACIÓ, CULTURA I SOCIETAT Code 12234206
Study programme
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa 2Q
Modality and teaching language
Department Estudis de Comunicació
Coordinator
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
E-mail enric.castello@urv.cat
Lecturers
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Web
General description and relevant information Aquesta és una assignatura que es focalitza en els debats sobre la globalització de la cultura i el seu impacte social. Està estructurada en quatre parts. Parteix del debat entorn el concepte del “xoc de civilitzacions” per capbussar-se en la qüestió de la multiculturalitat i les identitats. En segon terme es proposa un viatge cap a las ideas de “societat líquida” i postmodernitat, que enllacen amb una reflexió entorn a fenòmens culturals massius (esport, cinema, música). Es planteja, de tercer, una incursió als conceptes de transnacionalitat i cultura diaspòrica. Es tanca amb la relectura del concepte d’hegemonia, i l’articulació de noves tendències en l’àmbit del soft-power, la geopolítica cultural i la societat-xarxa. És una assignatura de reflexió i debat però també pràctica i en què hi haurà exposició de materials diversos (documentals, sèries, cinema, etc.). En conjunt, planteja exercicis i reptes intel·lectuals per entendre millor els fenòmens culturals globales i transculturals, i conèixer els pensadors que marquen les tendències actuals.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius)
Type B Code Competences Transversal
 B7 Adquirir sensibilització pels temes mediambientals.
Type C Code Competences Nuclear
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1 Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
S'introdueix en els conceptes sociològics per explicar la realitat social
Type B Code Learning outcomes
 B7 Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entén les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Identifica els problemes i conseqüències derivades del desenvolupament sostenible
Type C Code Learning outcomes
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Topic Sub-topic
1. Un món globalitzat? Temes clau 1.1. Un xoc de civilitzacions?
1.2. Multiculturalitat, concepte i crítica.
1.3. identitat nacional i nacionalisme banal
1.4. Migracions i la seva representació
2. Un món líquid? Més qüestions 2.1. Societat líquida i cultura líquida
2.2. De la modernitat a la postmodernitat
2.3. Cosmopolitisme
2.4. Cultura de consum: consum polític i nacionalisme de consum

3. Mitjans, mercats i el global com a 'localització' 3.1. World music i world cinemas
3.2. Formats de TV: hibridació i adaptació cultural
3.3. Cultura transnacional: de Disney al FC Barcelona
3.4. No llocs i turisme massiu
4. Hegemonia revisitada 4.1. El vell concepte d'hegemonia
4.2. Societat xarxa i poder
4.3. Geopolítica de la cultura: softpower
4.4. De-territorialització i re-territorialització

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
30 0 30
Treballs
A1
C4
11 33 44
Presentacions / exposicions
A1
C4
10 8 18
Atenció personalitzada
C4
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
C4
2 19 21
Proves pràctiques
A1
B7
C4
4 30 34
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Assaig/Producció
Presentacions / exposicions Exposicions a classe
Atenció personalitzada El seguiment tutoritzat de la feina de l'estudiant

Atenció personalitzada
Description
Durant el curs hi haurà tutories personalitzades per resoldre dubtes i guiar la feina dels estudiants.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Treballs
A1
C4
Assaig sobre les temàtiques tractades 30%
Proves mixtes
A1
C4
Examen 30%
Proves pràctiques
A1
B7
C4
Producció: àudio, vídeo, slide 30%
Others  

És important l'assistència i participació a classe

10%
 
Other comments and second exam session

Els estudiants han de lliurar els treballs en el calendari estipulat. Per a la segona convocatòria els estudiants han de lliurar els mateixos treballs i afegir el pes de l'assistència i participació a l'examen (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

(provisional)

Aronzyck, M (2013) Branding the nation. The global business of national identity. Oxford & New York: Oxford University Press.

Auge, M. (2002) In the metro. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Bauman, Z. (2003) Liquid love. Cambridge: Polity Press.

Bauman, Z. (2007) Liquid times. Cambridge: Polity Press.

Beck, U (1994) Reflexive modernization. Stanford (CA): Stanford University Press.

Beck, U (2004) World at risk. Cambridge: Polity Press.

Billig, M. (1995) Banal nationalism. London & Thousand Oaks (CA): Sage.

Bohlman, Ph. (2002) World music. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.

Castells, M. (2013) Communication power. Oxford. Oxford University Press.

Denninson, S. i Lim, S. H. (2006) Remapping World Cinema. Identity, culture and politics. Londres: Wallflower Press.

Duricková, N. i Newman, K. (2010) World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge.

Featherstone, M. (1991) Consumer culture and postmodernism. London: Sage.

Fukuyama, F. (1992) The end of history and the last man. New York: Avon books.

Hopper, P. (2007) Understanding cultural globalization. Cambridge. Polity Press.

Huntington, S. P. (1996) The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York, Simon & Schuster, 1996

Kymlicka, W. (1999) Multicultural citizenship. A liberal theory of community rights. Oxford: Claredon.

Lule, J. (2012) Globalization and the media. Lanham: Rowman and Littlefield.

Martel, F. (2010) Mainstream : enquête sur cette culture qui plaît à tout le monde. Paris: Flammarion.

Nye, J. (2004) Soft-power. The means to sucess in world politics. New York: Public Affairs.

Storey, J. (2004) Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction. Athens: The University of Georgia Press.

Turner, G. & Tay, J. 2009   (eds) Television Studies After TV. Understanding televsion in the Post-Broadcast era. London: Routledge.

Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12234004
 
Other comments
L'assignatura implica un coneixement de l'anglès que permeti la lectura, l'escriptura i la conversa a classe.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.