Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A7 |
Dominar els fonaments teòrics i pràctics de l’exercici del periodisme audiovisual |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A7 |
Adquireix els conceptes bàsics de la pràctica periodística aplicada al tractament de l’actualitat cultural
Desenvolupa les habilitats de producció periodística aplicades al periodisme cultural
És capaç de produir peces periodístiques professionals sobre temàtica cultural per a qualsevol canal de comunicació
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B1 |
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Fa preguntes intel•ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
Fa aportacions significatives o certes innovacions
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
tema |
Subtema |
1. El concepte de cultura i l’aplicació en la informació cultural |
- Il·lustració vs Antropologia social
- Delimitació de la cultura i el periodisme com a transformador social
- Conceptualització pràctica del periodisme cultural
|
2. El periodisme cultural i els seus gèneres |
- L'estil i objectius del periodista cultural
- Informació: notícia, agenda, entrevista, reportatge
- Interpretació: crònica i crítica
- Fonts d'informació
|
3. Institucions i indústries culturals |
- Organismes i agents que generen informació cultural
- El periodista i el mitjà com a filtrador i distribuidor
- Principals tendències del periodisme cultural a Espanya |
4. Suplements, revistes i programes culturals |
- Naixement i desenvolupament del suplement
- Característiques de la revista especialitzada
- La informació cultural a la ràdio i principals agents a Espanya
- La informació cultural a la televisió i prinicpals agents a Espanya |
5. Informació cultural d'arts plàstiques i literatura |
- Estil de la crítica literària
- El poder de les editorials per condicionar al periodista
- Com informar de l'art
|
6. Informació cultural d’arts escèniques, audiovisuals i musicals |
- El teatre i les principals tendències
- El cine com a rei de la informació cultural
- Crítica musical
- El boom del videojoc |
7. Crítica i anàlisi de productes cinematogràfics i de ficció televisiva |
- Com llegir una pel·lícula, des d'un punt de vista narratiu, de contingut, estètic i contextual
- Principals tendències del setè art a nivell internacional i a Espanya
- Com llegir un sèrie de televisió, des d'un punt de vista narratiu, de contingut, estètic i contextual
- Principals tendències de la ficció a nivell internacional i a Espanya. |
8. El periodisme en altres formes de cultura |
- El fenòmen de la cultura popular
- El periodisme gastronòmic
- El periodista com a captador de les tendències socials |
9. La informació cultural a Internet |
- Llenguatge cultural a la xarxa
- L'aparició dels bloggers i la seva incidència a la indústria
- El nou concepte d'audiència cultural
- Les dificultats econòmiques a Internet |
10. La informació cultural de proximitat al Camp de Tarragona |
- La limitació de recursos respecte a la cultura
- Principals generadors d'informació cultural
- Principals distribuïdors d'informació cutural i el concepte que venen |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
26 |
0 |
26 |
Treballs |
|
14 |
60 |
74 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
7 |
30 |
37 |
Debats |
|
9 |
0 |
9 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
En la primera sessió de l'assignatura s'explicarà el seu funcionament, continguts i avaluació. |
Sessió Magistral |
En aquestes sessions es desenvolupa el contingut teòric de curs.
|
Treballs |
Els treballs consisteixen en la realització de reportatges, entrevistes, crítiques i cròniques d'esdeveniments culturals. Poden tenir un caràcter internacional, nacional o local i versar sobre les arts plàstiques, escèniques o teatrals, així com la cultura popular. |
Pràctiques de camp/sortides |
Assistència a una activitat cultural de proximitat, al Camp de Tarragona. Entrevista a un personatge de l'entorn cultural. |
Debats |
Anàlisi de casos de periodisme cultural. Coneixement dels referents d'aquest àmbit, en el periodisme escrit, radiofònic, televisiu i digital. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i atenció a través del correu electrònic. En cas de d'atenció personal, cal demanar cita prèvia a l'e-mail. |
descripción |
A través del correu electrónica, i amb cita prèvia, en persona. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització dels treballs relacionats amb el periodisme cultural. Des reportatges a entrevistes, passant per crítiques i cròniques. De caràcter i temàtica genèrica. |
70% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Sortida a cobrir informació cultural de proximitat, al Camp de Tarragona. |
20% |
Otros |
|
Assistència a classe |
10% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els alumnes que hagin d'anar a segona convocatòria hauran de fer diversos treballs a convenir amb el professor de l'assignatura, en funció de les pràctiques que hagin realitzat i aprovat durant el curs. |
Bàsica |
Jordi Busquet i Duran, Miquel Rodrigo Alsina, Gonzalo Samaranch, Els Escenaris de la cultura : formes simbòliques i públics a l'era digital, Blanquerna Tecnologia i Serveis, 1995,
Jorge B. Rivera, El periodismo cultural, Paidos Ibérica, 1995,
Iván Tubau, Teoría y práctica del periodismo cultural, Mitre, 1982,
Francisco Rodríguez Pastoriza, Periodismo cultural, Síntesis, 2006,
, , ,
Martín-Barbero, Jesús, De los medios a las mediaciones : comunicación, cultura y hegemonía , Universidad Autónoma Metropolitana, Azcapotzalco, 2010,
Enrique Bustamante i José María Álvarez Monzoncillo (coordinadores), Comunicación y cultura en la era digital : industrias, mercados y diversidad en España, Gedisa, 2002,
Néstor García Canclini, Culturas híbridas : estrategias para entrar y salir de la modernidad , Paidós, 2001,
Maria del Pilar Palomo (editora) y Maria José Alonso (coordinadora), Movimientos literarios y periodismo en España , Síntesis, 1997,
José Luis Castro de Paz, Pilar Couto Cantero y José María Paz Gago (eds.), Cien años de cine : historia, teoría y análisis del texto fílmico , Visor, 1999,
Mario Prades, Algunos aspectos del periodismo cultural ante el desafío de internet, ,
Javier Rodríguez C., Periodismo cultural y medios electrónicos: Sofisticados galimatías hacia una praxis renovadora, Punto Cero, 2008,
Jorge Luis Rodríguez, La cultura del periodismo cultural, Universidad La Habana,
Esteban Hernández, Tres crisis en una: el periodista cultural, ,
|
Bibliografia
Arendt, Hannah. “El orgullo de pensar”. Gedisa, Barcelona, 2006
Barthes, Roland. “La aventura semiológica”. Paidós, Barcelona 2009
Bernal, Sebastià, i Chillón, Lluís Albert. “Periodismo informativo de creación”. Mitre, Barcelona, 1985.
Chomsky, Noam. “Estructuras sintácticas”. Siglo XXI, Madrid, 1975
Eco, Umberto. “Tratado de Semiótica General”. Lumen, Barcelona, 1985
Eco, Umberto. “Apocalípticos e integrados”. Lumen, Barcelona, 1985
Eco, Umberto. "Historia de la belleza". Random House Mondadori, Barcelona, 2010
Habermas, Jürgen. “Textos y contextos”. Ariel, Barcelona, 1996
Habermas, Jürgen. “Historia y crítica de la opinión pública”. Gustavo Gili, Barcelona, 1994
Lukács, Georg. "Estética". Grijalbo, Barcelona, 1974
Hauser, Arnold. "Historia social de la literatura y el arte". Guadarrama. 1969
Mattelart, Armand. “La cultura como empresa multinacional”. Era, México DF, 1976
Rivera, Jorge. “El periodismo cultural”. Paidós, Barcelona, 1995
Serrano, Sebastià. “Signes, Llengua i cultura”. Edicions 62, Barcelona, 1980
Lévi-Strauss, Claude. “Mirar, escuchar, leer”. Siruela, Madrid, 1995
Vallejo, MªLuz. “La crítica literaria como género periodístico”. Eunsa, Pamplona, 1993
Weiss, Peter. "La estética de la eesistencia". Hiru, Hondarribia, 1999
|
Complementària |
Mark Cousins, La historia del cine, 2011,
Canal +, España en serie, 2014,
PBS, America in Primetime, 2011,
Sergio Vila-Sanjuán, Una crónica del periodismo cultural, UB, 2015,
|
Gaziel. “La península inacabada”. Selecta, Barcelona, 1989.
Pla, Josep. “Cròniques parlamentàries”. Destino, Barcelona, 1982
Vázquez Montalbán, Manuel. Obra periodística. Debate, 2010
Xammar, Eugeni. “L’ou de la serp”. Quaderns Crema. Barcelona, 1998
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|