DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) PERIODISME ESPECIALITZAT Código 12244219
Titulación
Grau de Periodisme (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
PRADES TENA, JORDI
Correo-e jordi.prades@urv.cat
Profesores/as
PRADES TENA, JORDI
Web
Descripción general e información relevante Periodisme Especialitzat II és una assignatura eminentment pràctica que focalitza l'estudiant en la praxi periodística en els camps del periodisme en Ciència i Societat. Es posa èmfasi en la comunicació i la divulgació científica. És per tant una aproximació eclèctica i transversal que prepara els estudiants en el darrer semestre del grau per tal de planificar i produir peces en l'àmbit del reporterisme científic, així com per gestionar la comunicació científica dirigida als mitjans de comunicació. Les classes teòriques donen pautes generals per seleccionar els temes, buscar fonts d'informació, planificar la producció i buscar les plataformes i públics adients. Les classes pràctiques es caracteritzen per la flexibilitat de cara a planificar les proves i treballar de forma autònoma, tot marcant els objectius que s'han d'aconseguir al llarg del curs. Aquesta assignatura està especialment dirigida als estudiants de periodisme que vulguin enfocar el seu futur professional als àmbits del periodisme i la comunicació científica.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Coneix els aspectes bàsics de les grans tipologies de temes científics que generen interès periodístic
Adquireix els coneixements i les tècniques necessàries per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte en els àmbits científic i social
Desenvolupa el sentit ètic i de responsabilitat social a l’hora d’enfrontar-se a la cobertura periodística en temes científics controvertits
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’acord amb una sistemàtica
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
tema Subtema
2. Ciència i cultura popular: del periodisme a la ciència-ficció
1. La mediatització de la ciència i el rol del periodisme
3. Comunicar la ciència: del fet científic a la notícia
4. El llenguatge de la divulgació científica
5. Revistes especialitzades i fonts d'informació
6. Qüestions ètiques: verificació, precisió conflicte d'interessos, espectacularització. La pseudociència.
7. L'entrevista amb científics
8. El reportatge i el documental sobre ciència
9. Programes de divulgació científica
10. La xarxa: bloggers, youtubers i d'altres tendències

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
C5
14 14 28
Presentacions / exposicions
A7
C5
15 30 45
Treballs
A7
B4
24 46 70
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries En les primeres sessions de l'assignatura s'explica el funcionament i avaluació de l'assignatura, així com els seus continguts.
Sessió Magistral En aquestes sessions es desenvolupa el contingut teòric del curs.
Presentacions / exposicions En aquestes sessions, els alumnes exposen els seus treballs individualment i/o en grup.
Treballs Els treballs consisteixien en la realització d'un assaig crític, d'una entrevista a un investigador i d'un reportatge científic.
Atenció personalitzada Durant el curs s'ofereixen tutories personalitzades per preparar els treballs i les exposicions.

Atenció personalitzada
descripción
Es calendaritzen tutories personalitzades amb el professor per preparar pràctiques i exposicions

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A7
C5
Debats (P1, P2 i P3) + Assaig final (P4) 25%
Treballs
A7
B4
Entrevista P5 (25%) + Reportatge P6 (50%) 75%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

IMPORTANT. Les proves d'avaluació continuada requereixen assistència a visionats i debats.

Avaluació final (AF)

Els estudiants que no presentin les proves abans esmentades o que no les superin, les hauran de presentar en segona convocatòria per superar l'avaluació final.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Referències

Bauer, Martin W. & Buchi, Massimiano (2007) Journalism, Science and Society. Science communication between news and public relations. London & New York. Routledge.

Calvo Hernando, Manuel (1997) Manual de periodismo científico. Barcelona: Bosch.

Carbonell, Eudald; Sala, Robert (2002) Encara no som humans: Propostes d'humanització per al tercer mil·leni. Empúries.

Carbonell, Eudald i Hortolà, Policarp (2010) Entender la ciencia desde dentro (o por lo menos intentarlo). Tarragona. Publicacions URV.

Duran, Xavier (2011) Per què les lleones no els prefereixen rossos? : (i seixanta curiositats científiques més). Barcelona: Columna.

Elías, Carlos (2008) Fundamentos de periodismo científico y divulgación mediática. Madrid. Alianza.

Estupinyà, Pere (2010) El ladrón de cerebros. Compartiendo el conocimiento científico con las mentes más brillantes. Barcelona. Debate.

Goldacre, Ben (2012) Mala ciencia. No te dejes engañar por curanderos, charlatanes y otros farsantes. Barcelona: Espasa.

Gore, Al (2007) Una verdad incómoda. La crisis planetaria y el calentamiento global y cómo afrontarla. Barcelona. Gedisa.

Laborda, Jorge (2006) Las mil y una bases del ADN y otras historias científicas. Madrid. Hélice. (ebook).

León, Bienvenido (2010) Ciencia para la televisión: el documental científico y sus claves. Barcelona. Ediuoc.

Punset, Eduard (2004) Cara a cara con la vida, la mente y el universo: conversaciones con los grandes científicos de nuestro tiempo. Barcelona. Destino.

Ramentol, Santiago (2000) Els silencis de la ciència. València: 3i4.

 

Revistes

Catalan Journal of Communication & Cultural Studies

Comunicar

Environmental Communication

Public Understanding of Science

Science Communication

 

Webgrafia

 

10 blocs de ciència: http://es.labs.teads.tv/top-blogs/ciencia

Associació Catalana de Comunicació Científica: http://www.accc.cat/

Ciència al Metropol: http://www.comciencia.urv.cat/ciencia-al-metropol/Comciència

Comciència URV: http://www.comciencia.urv.cat/

FECYT: http://www.fecyt.es/

Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació: http://www.fundaciorecerca.cat/

Generació Digital, TV3: http://www.ccma.cat/tv3/generacio-digital/

Percepción social de la ciencia y la tecnología (2015): http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Prensa/NOTAS_PRENSA/2015/Dossier_PSC_2015.pdf

Piguem, Jordi. Revalorar el món. Els valors de la sostenibilitat. http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Publicacions/pds_15_web.pdf

Què, qui, com, TV3: http://www.ccma.cat/tv3/quequicom/

Popular Science: http://www.popsci.com/

Redes RTVE: http://www.rtve.es/television/redes/

Wolframio: http://www.etseq.urv.es/wolframio/

Bergoglio, J.M. (2015). Laudatio si: http://w2.vatican.va/content/francesco/es/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
IMPORTANT. Les proves d'avaluació continuada requereixen assistència a visionats i debats.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.