IDENTIFYING DATA 2016_17
Subject (*) LINGÜÍSTICA Code 12274006
Study programme
Grau d'Anglès (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period
12 Formació bàsica Primer AN
Teaching
Department Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinator
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
E-mail isabel.oltra@urv.cat
margarita.molerob@urv.cat
anna.montserrat@urv.cat
Lecturers
OLTRA MASSUET, MARIA ISABEL
MOLERO BERNALDEZ, MARGARITA
MONTSERRAT CIURANA, ANNA MARIA
Web
General description and relevant information Introducció general a la naturalesa, la història i l'ús del llenguatge humà

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la lingüística i les seves aplicacions.
Type B Code Competences Transversal
 B1 Aprendre a aprendre.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix les bases teòriques de la lingüística.
Coneix les bases neurofisiològiques del llenguatge humà.
Identifica les característiques del llenguatge humà.
Coneix les aplicacions de la lingüística.
Reflexiona sobre la pròpia competència lingüística.
Identifica les unitats dels diferents nivells de l’anàlisi lingüística.
Distingeix entre els arguments lingüístics i les opinions no fonamentades sobre el llenguatge i les llengües.
Valora la riquesa lingüística del món.
Type B Code Learning outcomes
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d'una assignatura
Type C Code Learning outcomes
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Topic Sub-topic
Tema 1: LA LINGÜÍSTICA I EL SEU OBJECTE D'ESTUDI 1.1. La lingüística i els seus objectius
1.2. Característiques del llenguatge humà
1.3. El llenguatge i les llengües
1.4. Tipologia lingüística i universals
Tema 2: L'ESTRUCTURA DE LA LLENGUA 2.1. L'estructura fonètica
2.2. L'estructura fonològica
2.3. L'estructura morfològica
2.4. L'estructura sintàctica
2.5. L'estructura semàntica
Tema 3: L'ÚS DEL LLENGUATGE 3.1. La pragmàtica i el tractament del discurs
3.2. La variació lingüística
3.3. El canvi lingüístic
Tema 4: ASPECTES PSICOLÒGICS I BIOLÒGICS DEL LLENGUATGE 4.1. L’adquisició del llenguatge
4.2. La comprensió i la producció del llenguatge
4.3. Llenguatge i cervell
Tema 5: TEORIA I APLICACIÓ EN LINGÜÍSTICA 5.1. Concepte de lingüística aplicada
5.2. Les aplicacions de la lingüística

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
B1
70 50 120
Debats
A1
B1
C1
6 4 10
Fòrums de discussió
A1
B1
C1
0 2 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
B1
C1
30 30 60
Pràctiques a través de TIC
A1
B1
C1
5 20 25
Resolució de problemes, exercicis
A1
B1
C1
0 25 25
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
C4
2 25 27
Proves pràctiques
A1
C1
C4
2 20 22
Proves objectives de preguntes curtes
A1
C4
2 4 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Fòrums de discussió Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'alumne.
Atenció personalitzada Resolució de subtes i preguntes
Supervisió i seguiment de les pràctiques

Atenció personalitzada
Description
L'horari d'atenció personalitzada es facilitarà a l'alumnat a principi de curs i, en el cas de les pràctiques, a l'inici del segon quadrimestre.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Resolució de problemes, exercicis
A1
B1
C1
Avaluació d'una sèrie d'exercicis pràctics 20%
Proves pràctiques
A1
C1
C4
Realització d'una prova de qüestions pràctiques 30%
Proves objectives de tipus test
A1
C4
Realització d'una prova objectiva de tipus test sobre el temari del primer quadrimestre 40%
Proves objectives de preguntes curtes
A1
C4
Realització d'una prova de preguntes curtes sobre lectures relacionades amb el temari del primer quadrimestre 10%
Others  

Valoració positiva de l'assistència i participació a les classes de teoria i pràctiques

 
Other comments and second exam session

Per aprovar l'assignatura en l'avaluació continuada s'han de superar les dues parts (teoria i pràctica). La nota final serà el resultat de la mitjana de les dues parts aprovades: teoria (prova tipus test i prova de preguntes curtes) i pràctica (exercicis i prova amb qüestions pràctiques). Un No Presentat en una de les parts compta com un 0.

Si la matèria no s'aprova a l'avaluació continuada, a la segona convocatòria:

- els alumnes que suspenguin les dues parts o no s'hagin presentat, han de recuperar tota la matèria.

- els alumnes que suspenguin una de les dues parts o no s'hagin presentat, han de recuperar només aquesta part.

Els alumnes no poden presentar-se per pujar la nota de la l'avaluació continuada.

Si a la segona convocatòria no se supera la matèria, quedarà suspesa la Lingüística per al proper curs. No es guardarà la nota d'una part aprovada per a l'any següent.


Fonts d'informació

Bàsica

YULE, G. (1996): The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: El lenguaje. Madrid: Akal, 2007, 3 ed.

ESCANDELL, VIDAL, M. Victoria (coord.) (2011): Invitación a la Lingüística. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

Complementària

BERGMANN, A. et alli (eds.): Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics. Columbus: Ohio State University Press, 2007, 10 ed.

FROMKIN, V. et al. (2000): Linguistics. An Introduction to Linguistic Theory. Oxford: Blackwell.

HUDSON, G. (2000): Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell.

MARTÍNEZ CELDRÁN, E. (1995): Bases para el estudio del lenguaje. Barcelona: Octaedro.

MORENO CABRERA, J.C. (2013): Cuestiones clave de la Lingüística. Madrid: Editorial Síntesis.

NEWMEYER, F.J. (ed.) (1988): Linguistics. The Cambridge Survey. 4 vols. Cam­bridge: Cambridge University Press. Traducción castellana: Panorama de la lingüística moderna de la Universi­dad de Cambridge. Madrid: Visor.     

PÉREZ SALDANYA, M. et alli (1998): Diccionari de Lingüística. Oliva (Valencia): Colomar Editors.           

RADFORD, A. - ATKINSON, M. - BRITAIN, D. - CLAHSEN, H. - SPENCER, A. (1999): Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Traducció castellana: Introducció a la lingüística. Madrid: Cambridge University Press, 2000.

TUSÓN, J. (2000): Introducció a la Lingüística. Barcelona: Columna.

LA RESTA DE BIBLIOGRAFIA ES FACILITARÀ DURANT EL CURS. 

Recomanacions


 
Other comments
Continuen el temari totes les assignatures de Lingüística i de Llengua dels tres graus.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.