DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) COMUNICACIÓ EN LES ORGANITZACIONS POLÍTIQUES Código 12765216
Titulación
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
Correo-e arantxa.capdevila@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
Profesores/as
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Web
Descripción general e información relevante L'objectiu principal d'aquesta assignatura és analitzar els principals processos comunicatius propis de les organitzacions polítiques en un context en canvi continu. Aquest curs se centra en com comuniquen les organitzacions i institucions polítiques tant en campanya electoral com fora dels períodes de campanya. S'analitzen els principals mitjans que empren en les seves comunicacions, les estratègies que utilitzen i els efectes que es generen.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Conèixer els principals processos comunicatius de les institucions públiques. AC1
AC2
AC4
Conèixer els principals processos comunicatius dels partits polítics durant les campanyes electorals. AC1
AC2
AC4
Aplicar els coneixements adquirits a l'anàlisi de casos concrets relacionats amb la comunicació dels partits polítics i de les institucions públiques. BC2
BC3
Prendre part activa en el treball de grup i en les exposicions dels treballs a classe. BC5
CC3

Continguts
tema Subtema
La comunicació estratègica en les organitzacions polítiques 1.1. El triangle de la comunicació política: organitzacions polítiques, mitjans i ciutadans.
1.2. La democràcia mediàtica i la democràcia en xarxa.
1.3. La gestió de la comunicació en contextos inestables: escàndol polític, crisi política i conflicte polític.
1.4. La nova política.
La comunicació estratègica en campanya electoral 2.1. La campanya electoral com a context comunicatiu.
2.2. El màrqueting electoral.
2.3. Comunicació electoral i nous mitjans.
La comunicació estratègica en les institucions públiques 3.1. La campanya permanent i els seus efectes.
3.2. Tècniques i estratègies per a la comunicació del missatge de les institucions públiques.
3.3. Comunicació institucional i nous mitjans.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
15 0 15
Treballs
5 45 50
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
4 0 4
Presentacions / exposicions
3 0 3
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació del curs. Explicació de les dinàmiques de treball: debats en grup, presentacions, discussions i treball individual.
Sessió Magistral Exposició dels principals conceptes relacionats amb la comunicació estratègica. En concret, les explicacions se centraran en les estratègies de comunicació en campanya electoral i de les institucions.
Treballs Quan s'iniciï l'assignatura, les professores proposaran un treball individual als estudants
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A partir d'un cas pràctic proposat per les professores, els estudiants hauran d'aplicar categories d'anàlisi explicades a classe.
Presentacions / exposicions Presentació a l'aula de les conclusions a les que s'han arribat en les sessions de cas a l'aula.
Atenció personalitzada Tutories.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
descripción
Les tutories es concertaran a través del correu electrònic.

Avaluació
  descripción Peso
Treballs Els estudiants hauran de presentar un treball individual 45%
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Treball en grup realitzat en el marc de les sessions teòriques 45%
Presentacions / exposicions Exposició a classe de les conclusions extretes en els estudis de cas. Debat entre els grups. 10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

Aragón, P., Kappler, K. E., Kaltenbrunner, A., Laniado, D. and Volkovich, Y. (2013) Communication Dynamics in Twitter During Political Campaigns: The Case of the 2011 Spanish National Election.Policy & Internet, 5 (2), 183-206.

Canel, María José, Comunicación de las instituciones públicas, Madrid: Tecnos, 2007.

Castelló, Enric (ed.), La mediatización del conflicto político, Barcelona: Laertes, 2012.

Casero, Andreu, La construcció mediática de las crisis políticas, Madrid: Fragua, 2008.

Elizalde, Luciano H, Gestión de la comunicación pública. Empresas, grupos e instituciones en el escenario público, Barcelona: Bosch, 2009

Enli , G. S. and Skogerbø, E. (2013) Personalized campaigns in party-centered politics.Information, Communication & Society, 16 (5), 757-774.

Klinger, U. and Svensson, J. (2015) The emergence of network media logic in political communication: A theoretical approach. New Media & Society, 17 (8), 1241-1257.

Izurieta, Roberto (Coord.), Estrategias de comunicación política para campañas y gobiernos, México: BUAP, 2009. Hendricks, John A.; Kaid, 
Lynda Lee (eds.), Techno Politics in Presidential Campaigning. New voices, New Technologies and New Voters, New York: Routledge, 2011.

Mancera, Eva.; Pano, Ana, El discurso político en twitter, Barcelona: Divulga!, 2013.

Maarek, Philippe, Marketing político y comunicación, Barcelona: Paidós, 2009.

Maarek, Philippe , Campaign communication & Political Marketing, Oxford: Wiley-Blackwell, 2011.Thompson, John B., El escándalo político, Barcelona: Paidós, 2001.
Vaccari, C. (2012) From echo chamber to persuasive device? Rethinking the role of the Internet in campaigns. New Media and Society, 15 (1), 109-127.
Vergeer, M., Hermans, L. and Sams, S. (2013). Online social networks and micro-blogging in political campaigning: The exploration of a new campaign tool and a new campaign style. Party Politics, 19 (3), 477-501.
Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.