DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) ANTROPOLOGIA I SALUT MENTAL Código 12835112
Titulación
Antropologia Mèdica i Salut Global (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
CORREA-URQUIZA VIDAL FREYRE, MARTÍN
Correo-e angel.martinez@urv.cat
martin.correaurquizav@urv.cat
Profesores/as
MARTINEZ HERNAEZ, ANGEL
CORREA-URQUIZA VIDAL FREYRE, MARTÍN
Web
Descripción general e información relevante A l'inici de curs es presentarà l'assignatura i s'especificaran els detalls en relació a continguts, metodologies, planificació, avaluació...

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Dominar, avaluar i utilitzar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats del màster de l'Antropologia Mèdica i Salut Global.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Coneix i sap utilitzar críticament les fonts i la literatura científica avançada sobre els camps especialitzats: Antropologia i història dels processos de salut, malaltia i atenció, Avenços en medicina social i salut comunitària, Mètodes i tècniques avançades en antropologia mèdica, Camps d'especialització en antropologia mèdica i Avenços en antropologia mèdica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari

Continguts
tema Subtema
Presentació i orientacions preliminars - Objectius i organització del curs, cronograma d’activitats i sistema d’avaluació.

- Alguns debats i conceptes fonamentals.
Repensar la salut mental -Teories “psi” i teories socials.

-Entre el biologicisme i la psicoanàlisi.

-Una retrospectiva: Kraepelin (1856-1926) versus Freud (1856-1939).

- El coneixement psiquiàtric com a objecte d’estudi antropològic.
Els camps de l'etnopsiquiatria i la psiquiatria cultural - Una anàlisi crítica del model de competència cultural.

- El somni, l'emoció, l'aflicció.

- Diversitat cultural i narratives d'aflicció.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
B1
B5
C1
6 6 12
Debats
A1
B1
B5
C1
3 12 15
Sessió Magistral
A1
B1
B5
C1
6 12 18
Atenció personalitzada
A1
B1
B5
C1
15 15 30
 
Proves pràctiques
A1
B1
B5
C1
2 6 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció al camp de l'antropologia i salut mental
Debats Realització de debats sobre temes clau de l'assignatura
Sessió Magistral Classes magistrals sobre temàtiques concretes
Atenció personalitzada Tutories per la realització de treballs i preparació de debats

Atenció personalitzada
descripción
Tutories per la realització de treballs i preparació de debats

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Debats
A1
B1
B5
C1
Realització i participació en debats 30%
Otros  

Realització d'un treball

70%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

Castel, Robert (1980). El orden psiquiátrico. Madrid, Ediciones de la Piqueta.


Damasio, Antonio (2006). El error de Descartes. La emoción, la razón y el cerebro humano. Barcelona: Drakontos.

 

Dumit, Joseph (2004). Picturing personhood: brain scans and biomedical identity. Princeton: Princeton University Press.

 

Freud, Sigmund (1981). Obras completas. Madrid, Biblioteca Nueva.

 

Goffman, Erving  (1988) Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires, Amorrortu editores.

 

Kleinman, Arthur (1988). Rethinking Psychiatry: From Cultural Category to Personal Experience. New York, The Free Press.

 

Martínez Hernáez, Angel, (1998). “Antropología versus psiquiatría: el síntoma y sus interpretaciones”. RAEN

http://www.dinarte.es/salud-mental/pdfs/colab-68.pdf

 

Martínez Hernáez, Angel (2000). What’s behind the symptom?On Psychiatric Observation and Anthropological Understanding. London & New York, Routledge.

 

Reynoso, Carlos. De Edipo a la máquina cognitiva. Introducción crítica a la antropología psicológica. Universidad de Buenos Aires.

http://carlosreynoso.com.ar/archivos/carlos-reynoso-de-edipo-a-la-maquina-cognitiva-1993.pdf

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.