IDENTIFYING DATA 2016_17
Subject (*) METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES Code 12855102
Study programme
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Filologies Romàniques
Coordinator
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
E-mail isabel.gibert@urv.cat
Lecturers
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Web http://www.isabelgibert.com
General description and relevant information En esta asignatura se estudian y analizan desde un punto de vista teórico y práctico los modelos de adquisición de una segunda lengua que han existido a lo largo de la historia hasta la actualidad. También se analizan las repercusiones que estos modelos tienen en el ámbito del aula y se proponen técnicas necesarias para organizar los procesos de enseñanza en consonancia con las necesidades, intereses y expectativas de los alumnos.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A1 Dominar les teories de l'adquisició de llengües estrangeres y els fonaments pedagògics i psicològics d'aquestes teories, com també els principis metodològics i les aplicacions més adequades per a optimitzar l'aprenenttage d'una llengua estrangera.
 A3 Estructurar el procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llenges, del Consell d'Europa.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
Type B Code Competences Transversal
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Sensibilització en temes mediambientals.
Type C Code Competences Nuclear
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A1 Coneix les alternatives metodològiques existents en l'ensenyament de llengües estrangeres, concretament, en l'àmbit de l'espanyol.
Selecciona la proposta metodològica més adequada al context d'ensenyament i perfil dels estudiants (així com altres elements que han de tenir-se en compte).
 A3 Utilitza amb domini els documents oficials més rellevants en l'actuació de la professió de professor d'espanyol: MCER, PCIC, Portafoli europeu de les llengües i coneix les implicacions que es deriven de l'ús d'aquests documents en e procés d'ensenyament-aprenentatge.
 A4 Selecciona la proposta metodològica més adequada al context d'ensenyament i perfil dels estudiants (així com altres elements que han de tenir-se en compte).
Type B Code Learning outcomes
 B3 Identifica els resultats de la innovació
Té en compte a qui i com afecta la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
 B5 Aprofundeix en les habilitats i actituds necessàries per integrar el concepte de desenvolupament sostenible en la presa de decisions
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Type C Code Learning outcomes
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Topic Sub-topic
1. Presentación de los términos clave en la metodología de enseñanza de lenguas extranjeras. 1.1. Metodología, método y enfoque.
1.2. Diferencia entre actividad y tarea.
1.3. Tipos de ejercicios.
1.4. Destrezas y competencias.
1.5. Objetivos y contenidos.
1.6. Currículo.
2. Historia de la metodología del español como lengua extranjera 2.1. Los orígenes: el latín como modelo de la enseñanza-aprendizaje de LE.
2.2. El método tradicional o de gramática-traducción.
2.3. Los métodes naturales: el método directo.
2.4. Los métodos de base estructuralista: el método audiolingual, el método situacional y el método audiovisual.
2.5. Los enfoques humanísticos: el método silencioso, la sugestopedia, el aprendizaje comunitario de la lengua, la respuesta física total, el enfoque léxico, la lengua total, la programación neurolingüística, las inteligencias múltiples.
2.6. La enseñanza comunicativa de la lengua: el modelo nociofuncional, el envoque comunicativo, el enfoque por tareas, proyectos y la simulación global, el enfoque natural, el aprendizaje cooperativo de la lengua, el aprendizaje integrado de contenidos y lenguas extranjeras.
3. Metodología en acción 3.1. El buen profesor de ELE: las competencias clave del profesorados de segundas lenguas y lenguas extranjeras
3.2. Los estudiantes: pensamiento positivo y motivación
3.3. El uso de la lengua en el aula
3.4. La importancia de la evaluación

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
A1
1 3 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B4
C2
C5
8 48 56
Atenció personalitzada
B4
C2
C5
2 7 9
 
Proves pràctiques
B3
B4
C2
C5
1 2 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Descripción de los contenidos, metodología y evaluación de la asignatura
Sessió Magistral Explicación de los contenidos del curso. Las explicaciones irán acompañadas de presentaciones en Power Point, pdf y artículos. Los alumnos deberán leer la bibliografía (artículos y capítulos de libros) indicados por la profesora para poder hacer los trabajos a través de los TIC correctamente
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El alumno deberá participar activamente en el aula TIC, resolviendo problemas y contribuyendo a debates
Atenció personalitzada Atención personalizada a través de Moodle, Skype y sesiones presenciales

Atenció personalitzada
Description
Los alumnos deberán estar continuamente en contacto con la profesora, a la hora de realizar las prácticas en el aula, así como las actividades a través de las TIC.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B4
C2
C5
Discusión de actividades prácticas en el aula

Resolución de actividades prácticas y discusión de temas relacionados con la asignatura a través de TIC

Tarea final
10%


30%

10%
Others  
 
Other comments and second exam session

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Other comments
BIBLIOGRAFÍA RECOMENDADA • Alonso, E. (2012). Soy profesor/a. Aprender a enseñar. Madrid:Edelsa.URL • Giovanni, A. (1996). Profesor en Acción. Madrid:EdelsaURL • Melero Abadía, P. (2000), Métodos y enfoques en la enseñanza/aprendizaje del español como lengua extranjera. Madrid, EdelsaURL • Moreno Fernández, F. (Dir.) (2012). Las competencias clave del profesorado de lenguas segundas y extranjeras. Madrid:Instituto Cervantes.URL • Richards, J. C. y Rodgers, T. S. (1998), Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas. Madrid:Edinumen.URL • Sánchez, A. (2009): La enseñanza de idiomas en los últimos cien años : métodos y enfoques. Madrid:SGEL
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.