DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) L'ENSENYAMENT D'ESPANYOL A IMMIGRANTS Codi 12855203
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Adreça electrònica isabel.gibert@urv.cat
Professors/es
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Web http://sites.google.com/site/isabelgibertescofet/home
Descripció general i informació rellevant Reflexión acerca de la enseñanza de ELE a inmigrantes, el papel del profesor y la importancia de la adaptación de actividades.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
 A6 Introduir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua.
 A7 Gestionar la classe de manera adequada i adoptar diferents rols (transmissor, facilitador, mediador) en funció de les necessitats dels estudiants.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Planifica el procés d'ensenyament-aprenentatge en funció de la diversa tipologia contextual en què es desenvolupa.
Pren decisions sobre la programació de cursos d'espanyol com a llengua estrangera en funció del context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i l'anàlisi de necessitats.
Entén l'especificitat d'alguns contextos d'ensenyament (finalitats específiques, nens i immigrants) i les conseqüències metodològiques que se'n deriven.
 A4 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
Planifica el procés d'ensenyament-aprenentatge en funció de la diversa tipologia contextual en què es desenvolupa.
Pren decisions sobre la programació de cursos d'espanyol com a llengua estrangera en funció del context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i l'anàlisi de necessitats.
Entén l'especificitat d'alguns contextos d'ensenyament (finalitats específiques, nens i immigrants) i les conseqüències metodològiques que se'n deriven.
 A6 Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Entén l'especificitat d'alguns contextos d'ensenyament (finalitats específiques, nens i immigrants) i les conseqüències metodològiques que se'n deriven.
 A7 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Entén l'especificitat d'alguns contextos d'ensenyament (finalitats específiques, nens i immigrants) i les conseqüències metodològiques que se'n deriven.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. Introducción: Panorama global de la inmigración. 1.1. Análisis de la situación actual de la inmigración.
1.2. Algunas estadísticas.
1.3. Perfil de los inmigrantes no comunitarios.
2. Análisis de necesidades y el perfil del profesor.
2.1. ¿Quiénes son nuestros alumnos?
2.2. Concepciones sobre los inmigrantes.
2.3. Rompiendo estereotipos.
2.4. El duelo del inmigrante.
2.5. La aculturación y el choque cultural.
2.6. Las necesidades de nuestros alumnos.
2.7. ¿Cuál debe ser el perfil del profesor?
2.8. Agrupación en el aula de EL2.
3. Enseñanza de ELE con fines laborales. 3.1. Diferencia entre enseñanza de EL2 con fines específicos y enseñanza de EL2 con fines laborales.
3.2. Características de la enseñanza de EL2 con fines laborales.
3.3. Metodología de la enseñanza de EL2 con fines laborales.
3.4. Evaluación y certificación oficial.
4. Adaptación y adecuación de actividades de ELE para inmigrantes. 4.1. Creación de materiales específicos para inmigrantes.
4.2. Ventajas y desventajas del uso de los materiales de para cursos generales de enseñanza de ELE.
4.3. Criterios de la adecuación de actividades en el aula de EL2 para inmigrantes.
4.4. Criterios para la adaptación de los materiales para el aula de inmigrantes y ejemplos de los mismos.
4.5. La evaluación en el aula de EL2 para inmigrantes.
5. Enseñanza de ELE para estudiantes no alfabetizados. 5.1. Enseñar español sin alfabetizar: enseñanza oral.
5.2. Necesidades y limitaciones de los estudiantes no alfabetizados.
5.3. Pistas y ejemplos para la enseñanza de EL2 a estudiantes no alfabetizados.
5.4. Algunas pistas para la alfabetización en EL2.
6. Análisis de materiales. 6.1. Presentación de los materiales específicos existentes.
6.2. Análisis práctico de los materiales específicos existentes.
7. La enseñanza de EL2 en contexto escolar. 7.1. Integración escolar del alumnado inmigrante en Europa.
7.2. El aprendizaje de EL2 para niños y adolescentes.
7.3. aproximación al español como lengua de instrucción.
7.4. El factor afectivo y la enseñanza de EL2 a inmigrantes en contextos escolares.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C5
2 4 6
Sessió Magistral
A6
B1
B2
6 10.5 16.5
Seminaris
A6
A7
B3
C5
4 4 8
Treballs
A4
A7
B3
C3
0 30 30
Fòrums de discussió
B3
C2
0 4 4
Resolució de problemes, exercicis
A6
B2
C3
0 7 7
Atenció personalitzada
A4
B1
0 1.5 1.5
 
Proves pràctiques
A4
B2
C3
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción y presentació de la asignatura, de sus objetivos y de lo que se espera de los alumnos en esta materia
Sessió Magistral Explicación de las distintas teorías dedicadas a la enseñanza de ELE a inmigrantes. Explicación y presentación de los fines y los contenidos de esta disciplina y su manera de aplicarlos en las clases de ELE para inmigrantes
Seminaris Seminario con un profesor invitado experto en el tema
Treballs Proyecto final de asignatura en el que se aplique lo aprendido durante el curso
Fòrums de discussió Foros de discusión sobre temas de actualidad relacionados con la asignatura y sobre las lecturas obligatorias propuestas por la profesora
Resolució de problemes, exercicis Resolución y debate conjunto de las distintas opciones de los problemas presentadas durante el transcurso de las sesiones de clase
Atenció personalitzada Tutorías personalizadas según las necesidades de cada alumno

Atenció personalitzada
Descripció
Durante el transcurso de la asignatura el alumnado se mantendrá en contacto con la docente tanto por medio personal por medio de visitas como por medios informáticos.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A4
A7
B3
C3
Proyecto final de la asignatura 50%
Fòrums de discussió
B3
C2
Participación en los foros de discusión sobre los temas de actualidad relacionados con la asignatura o de las lecturas obligatorias sobre el tema que se esté trabajando a través de Moodle 20%
Resolució de problemes, exercicis
A6
B2
C3
Se evaluará la resolución de problemas y cuestionarios propuestos en el Moodle y en clase 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica GARCÍA MATEOS, C. , Experiencias y propuestas para la enseñanza de L2 a personas inmigradas, Edinumen, 2004
García Parejo, I., Vademécum para la formación de profesores. Enseñar Español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE), SGEL, 2004
VVAA, La enseñanza del español como segunda lengua / lengua extranjera a inmigrantes, Carabela (SGEL), 2003
Hernández, M. y Villalba, F., La enseñanza de español con fines laborales para inmigrantes, Glosas Didácticas Revista Electrónica Internacional, 2005
Hernández, M. y Villalba, F., La Enseñanza de Segundas Lenguas a Inmigrantes, Linred número V, 2007
Miquel, L., Reflexiones previas sobre la enseñanza de E/LE a inmigrantes y refugiados, Didáctica, 7 Servicio de Publicaciones UCM, 1995
Villalba, F., Hernández, Mª.T., Aguirre, C., Orientaciones para la enseñanza del español a inmigrantes y refugiados, Secretaría General Técnica. MECD, 2001
Villalba, F., Hernández, Mª.T., ), Las clases de lengua y cultura para inmigrantes y refugiados, Didáctica nº7, Servicio de Publicaciones UCM, 1995
Trujillo, F., Enseñar nuevas lenguas en la escuela L1, L2, LE…NL, Revista de Educación, nº 343, MEC, 2007

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
APRENENTATGE I ADQUISICIÓ DE LLENGÜES ESTRANGERES/12855101
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES/12855102
EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES/12855103
AVALUACIÓ DE LES COMPETÈNCIES EN ENSENYAMENT D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA/12855104
GESTIÓ DE L'AULA: DINÀMIQUES DE TREBALL I TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ/12855105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent