DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) CLÍNICA QUIRÚRGICA Codi 14204150
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
12 Obligatòria Sisè AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
JORBA MARTIN, ROSA MARIA
Adreça electrònica jesus.cuenca@urv.cat
santiagojose.blanco@urv.cat
francesc.pujol@urv.cat
danieldel.castillo@urv.cat
jorge.escuder@urv.cat
juan.domenech@urv.cat
antonio.sanchez@urv.cat
antonio.pont@urv.cat
eduardo.corbella@urv.cat
eugenio.garcia@urv.cat
jordi.jara@urv.cat
joan.grino@urv.cat
julio.altes@urv.cat
fatima.sabench@urv.cat
eduardo.baeta@urv.cat
merce.hernandez@urv.cat
vicente.martin@urv.cat
jordi.vadillo@urv.cat
carles.olona@urv.cat
cristobal.anez@urv.cat
ignacioloyola.garcia@urv.cat
jose.diaz@urv.cat
joaquin.maldonado@urv.cat
fortunato.perez@urv.cat
eva.planes@urv.cat
mariayolanda.royo@urv.cat
josep.segarra@urv.cat
alicia.molina@urv.cat
marialuisa.pinana@urv.cat
franciscojavier.buils@urv.cat
javier.aldecoa@urv.cat
ana.marsol@urv.cat
francesc.feliu@urv.cat
franciscojavier.rodriguezf@urv.c
mariarosa.prieto@urv.cat
jordi.sanchez@urv.cat
rosamaria.jorba@urv.cat
anna.urena@urv.cat
monica.millan@urv.cat
joseeduardo.gonzalez@urv.cat
amada.culebradas@urv.cat
patriciofelipe.maltes@urv.cat
laia.estalella@urv.cat
erik.llacer@urv.cat
carolina.lopez@urv.cat
joanjosep.pamies@urv.cat
montserrat.duran@urv.cat
jordi.sentis@urv.cat
miriam.abellan@urv.cat
Professors/es
CUENCA PEÑA, JESUS
BLANCO BLASCO, SANTIAGO JOSÉ
PUJOL BOSCH, FRANCESC
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
ESCUDER PÉREZ, JORGE
DOMENECH CALVET, JUAN
SÁNCHEZ MARÍN, ANTONIO
PONT SALVADÓ, ANTONIO
CORBELLA JACOB, EDUARDO
GARCÍA ALMAGRO, EUGENIO
JARA LLUSÀ, JORDI
GRIÑO GARRETA, JOAN
ALTÈS GIRONA, JULIO
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
BAETA CAPELLERA, EDUARDO
HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, MERCÈ
MARTÍN PAREDERO, VICENTE
VADILLO BARGALLÓ, JORDI
OLONA CASAS, CARLES
AÑEZ SIMON, CRISTOBAL
GARCIA FORCADA, IGNACIO LOYOLA
DIAZ TORRENS, JOSE
MALDONADO ARTERO, JOAQUIN
PEREZ MORENO, FORTUNATO
PLANES VALL, EVA
ROYO CUADRA, MARIA YOLANDA
SEGARRA TOMAS, JOSEP
MOLINA LÓPEZ, ALICIA
PIÑANA CAMPON, MARIA LUISA
BUILS VILALTA, FRANCISCO JAVIER
ALDECOA LLAURADO, JAVIER
MARSOL PUIG, ANA
FELIU VILLARÓ, FRANCESC
RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, FRANCISCO JAVIER
PRIETO BUTILLE, MARIA ROSA
SÁNCHEZ SÁNCHEZ, JORDI
JORBA MARTIN, ROSA MARIA
UREÑA LLUVERAS, ANNA
MILLAN SCHEIDING, MONICA
GONZÀLEZ PEDROUZO, JOSÉ EDUARDO
CULEBRADAS BARRERA, AMADA
MALTÉS FERMANDOIS, PATRICIO FELIPE
ESTALELLA MERCADÉ, LAIA
LLÀCER MILLÁN, ERIK
LÓPEZ NAVARRO, CAROLINA
PÀMIES TOMÀS, JOAN JOSEP
DURAN TABERNA, MONTSERRAT
SENTÍS MASLLORENS, JORDI
ABELLÁN LUCAS, MIRIAM
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A7 Sistema cardiovascular
 A11 Laboratori
 A12 Radiologia
 A13 Cirurgia general i primeres cures
 A15 Col·locació de vies i administració de medicació
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A20 Investigació clínica
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A23 Hemoderivats
 A24 Cirurgia
 A25 Anestèsia i control del dolor
 A30 Nutrició
 A31 Cures i tractaments en situacions agudes
 A32 Cures cròniques
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
 B10 Aspectes ètics
 B13 Aspectes psicosocials
 B14 Aspectes econòmics
 B16 Raonament clínic
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B19 Creativitat i enginy
 B20 Capacitat de prioritzar
 B21 Sistemes de salut
 B22 Responsabilitats dels metge
 B23 El metge com a investigador
 B24 El metge com a docent
 B25 El metge com a gestor
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
 B28 Aprenentatge autònom
 B29 Cura personal
 B30 Carrera professional
 B31 Motivació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats
Fer una anàlisi funcional del recorregut articular
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Fer una avaluació de les parts toves
Explorar la maniobra de Lasègue
Explorar la mobilitat de la columna vertebral
Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi
Reconèixer fractures i luxacions
Reconèixer lesions tendinoses
Reconèixer una lesió de nervi perifèric
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A7 Fer una oscil•lometria
 A11 Fer una punció venosa
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
Detectar sang oculta a la femta
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A13 Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples
Col•locar sutures en ferides simples
Fer cures cutànies
Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor
Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria
Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada
Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar
Desbridar abscessos simple
Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa
 A15 Col•locar una via intravenosa
Col•locar una sonda nasogàstrica
Col•locar una sonda vesical
Administrar injectables intramusculars
Administrar injectables subcutanis
Administrar injectables intravenosos
Administrar injectables intradèrmics
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
 A20 Conèixer i saber realitzar sota supervisió puncions vasculars
Conèixer i saber realitzar sota supervisió una punció pleural, abdominal i lumbar
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
 A25 Conèixer la valoració preoperatòria
 A30 Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient
Valorar els estats de malnutrició
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
Prevenir les complicacions dels diferents mètodes de nutrició artificial
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica de l’accident vascular cerebral, hipertensió endocranial aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical
Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’epistaxi i hematèmesi
Reconèixer i orientar la terapèutica de la septicèmia
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi vasovagal
Reconèixer i orientar la terapèutica de la trombosi venosa profunda
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’isquèmia arterial
Reconèixer i orientar la terapèutica de la deshidratació greu
Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna
Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats
 A32 Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
 B10 Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
 B13 Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
 B14 Ser conscient dels costos de l’assistència sanitària
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
 B18 Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions
Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l’abast, l’ajut dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió
Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
Admetre opinions d’altres col•legues, contràries a l’opinió pròpia
Ser receptiu als canvis en la presa de decisions
Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast
 B19 enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients
 B20 Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica)
 B21 Conèixer la visió i les demandes de la societat
Conèixer el paper dels diversos nivells d’assistència sanitària
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B23 Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
 B24 Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència
Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional
 B25 Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social.
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B29 Demanar ajuda i consell en situacions difícils
 B30 Identificar els objectius professionals, a curt i llarg termini, els plans i les aspiracions personals i treballar per aconseguir-los, mitjançant plans que es puguin dur a terme i activitats rellevants, tenint sempre en compte el respecte als companys i a la institució a la qual es pertany.
 B31 Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
El temari correspon a les competències abans descrites.
A mode orientatiu l'alumne ha d'haver realitzat durant la rotació (8-15h)
Mínim 5 guàrdies
Mínim 2 rentades a quiròfan/setmana
1 dia/setmana dispensari amb el tutor/professor
Treball personal
Passar visita els dies que no assisteixi a quiròfan
Assistir a les sessions clíniques del servei
Rotació dues setmanes per Traumatologia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Atenció personalitzada
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A11
A12
A13
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A30
A31
A32
A36
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B9
B10
B13
B14
B16
B18
B19
B20
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B29
B31
C3
C5
28 280 308
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de rebuda a l'alumne on se'l distribueix i s'explica el funcionament/normes generals del servei de Cirurgia.
Entrega de quadern per control de signatures de les diferents activitats
Atenció personalitzada L'alumne està tutoritzat durant tota la rotació, éssent la seva participació activa i supervisada pel professor responsable assignat.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne està tutoritzat durant tota la rotació, éssent la seva participació activa i supervisada pel professor responsable assignat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Atenció personalitzada
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A11
A12
A13
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A30
A31
A32
A36
B1
B2
B3
B4
B6
B7
B9
B10
B13
B14
B16
B18
B19
B20
B21
B22
B23
B24
B25
B26
B27
B28
B29
B31
C3
C5
Assistència, comportament, integració a l'equip 50%
Control de signatures de guàrdies, dispensaris i quiròfans 25%
Treball 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència, comportament, integració a l'equip.
Control de signatures de guàrdies, dispensaris i quiròfans
Rendiment general i treball final

Es subministra quadern de control de totes les activitats, amb les instruccions i els objectius de l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica Sabiston, Tratado de Cirugía, 16, 2003

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CLÍNICA II/14204132
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent