DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) CLÍNICA PSIQUIÀTRICA Codi 14204153
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Sisè AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ARRUFAT NEBOT, FRANCISCO JAVIER
Adreça electrònica modesto.perez@urv.cat
joaquinsilvestre.valero@urv.cat
mariajose.cortes@urv.cat
vanessa.sanchezg@urv.cat
mariamontserrat.sole@urv.cat
franciscojavier.arrufat@urv.cat
Professors/es
PEREZ RETUERTO, MODESTO
VALERO OYARZABAL, JOAQUÍN SILVESTRE
CORTÉS RUIZ, MARIA JOSÉ
SÁNCHEZ GISTAU, VANESSA
SOLÉ MOIX, MARIA MONTSERRAT
ARRUFAT NEBOT, FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A47 Terapèutica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B10 Aspectes ètics
 B16 Raonament clínic
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar símptomes psicòtics
Detectar i identificar consum de tòxics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Grups de discusió de enquestes Els alumnes que vulguin participar en els grups de discussió sobre les enquestes fetes a final del 5e curs començan en aquest curs
Les pràctiques de la clínica psiquiàtrica Les pràctiques duren dues setmanes. Cada setmana assisteixen a un servei de dilluns a divendres, de 9 a 14 hores, és a dir 25 hores setmanals.

Una setmana assisteixen a un servei de llarga estada de l'Hospital Universitari Institut Pere Mata i un altre a un servei de curta estada -servei d'aguts-, del mateix Hospital.

Cada alumne afectua les pràctiques de forma individualitzada, no en grup, amb un tutor a cada sevei i al finalitzar-les ha de presentar una memòria subdividida en les dues parts de les que consta. La memòria serà avaluada i es tindrà en compte en la qualificació de l'assignatura.



Pràctiques al Servei de Llarga Estada

Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna. Ha d'assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tenen lloc en el seu pavelló. També pot relacionar-se de manera informal, és a dir no programada, amb els altres malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal del servei.

Cada alumne té un metge referent el qual l'indica el malalt al que ha d'explorar amb major profunditat que els altres, mitjançant les trobades i entrevistes. L'alumne pot, a més a més de parlar amb el pacient, preguntar, plantejar o comentar quantes qüestions consideri oportunes al personal del grup terapèutic (curadors, infermers, psicòlegs, metges, etc.) però no disposa de la Història Clínica del pacient.

Cada alumne al finalitzar les pràctiques al pavelló de llarga estada ha de realitzar un escrit que tracti els següents punts:

- Elaboració reflexiva de les entrevistes tingudes amb el malalt que li va ser especialment adjudicat.

- Elaboració d'altres trobades tingudes amb tres malalts, escollits pel propi alumne, d'entre els que s'ha relacionat al pavelló.



Pràctiques al servei de curta estada

Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna i ha de relacionar-se de manera informal, és a dir, no programada, amb els malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal de l'equip terapèutic.

Podrà assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tinguin lloc en aquest pavelló.

Cada alumne té un metge referent el qual l'indicarà el malalt al que ha d'explorar psicopatològicament amb major profunditat que als altres.

Cada alumne en finalitzar les pràctiques al pavelló de curta estada ha de realitzar un escrit que tracti sobre els següents punts:

- Descripció de l'exploració psicopatològica efectuada al malalt que li fou adjudicat especialment.

- Descripció psicopatològica dels altres tres pacients escollits pel propi alumne.

- Comentaris sobre les reunions o grups en els que ha participat.
Entrega de la Memòria de Pràctiques Una vegada finalitzades les pràctiques, l'alumne entregarà els escrits que li han sol.licitat relatius a les seves pràctiques a l'Hospital, constituint en conjunt la Memòria de Pràctiques. Haurà d'entregar-la abans dels trenta dies d'haver acabat cada alumne, les seves pràctiques al Departament de Formació i Investigació de l'Institut Pere Mata.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Pràctiques clíniques
45 0 45
Treballs
10 30 40
Atenció personalitzada
2 2 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de pràctiques se'ls explica als alumnes durant 2 hores, tot el que han de fer durant els 15 dies que dura el rotatori de psiquiatria. Així mateix se´ls dóna un plànol de l'IPM i una targeta identificadora que han d'omplir per les pràctiques. Per últim, se´ls solicita la signatura corresponent a la Llei de Protecció de Dades. Els alumnes que vulguin participar en els grups de discussió sobre les enquestes fetes a final del 5e curs començan en aquest curs.
Pràctiques clíniques Pràctiques al Servei de Llarga Estada Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna. Ha d'assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tenen lloc en el seu pavelló. També pot relacionar-se de manera informal, és a dir no programada, amb els altres malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal del servei. Cada alumne té un metge referent el qual l'indica el malalt al que ha d'explorar amb major profunditat que els altres, mitjançant les trobades i entrevistes. L'alumne pot, a més a més de parlar amb el pacient, preguntar, plantejar o comentar quantes qüestions consideri oportunes al personal del grup terapèutic (curadors, infermers, psicòlegs, metges, etc.) però no disposa de la Història Clínica del pacient. Pràctiques al servei de curta estada Cada alumne realitza aquestes pràctiques al pavelló que se li assigna i ha de relacionar-se de manera informal, és a dir, no programada, amb els malalts del pavelló que espontàniament se li dirigeixin, així com també amb el personal de l'equip terapèutic. Podrà assistir a les activitats i entrevistes dels malalts, així com a les reunions que tinguin lloc en aquest pavelló. Cada alumne té un metge referent el qual l'indicarà el malalt al que ha d'explorar psicopatològicament amb major profunditat que als altres.
Treballs Una vegada finalitzades les pràctiques, l'alumne entregarà els escrits que li han sol·licitat relatius a les seves pràctiques a l'Hospital, constituint en conjunt la Memòria de Pràctiques. Haurà d'entregar-la abans dels trenta dies d'haver acabat cada alumne, les seves pràctiques al Departament de Formació i Investigació de l'Institut Pere Mata. Cada alumne al finalitzar les pràctiques al pavelló de llarga estada ha de realitzar un escrit que tracti els següents punts: • Elaboració reflexiva de les entrevistes tingudes amb el malalt que li va ser especialment adjudicat. • Elaboració d'altres trobades tingudes amb tres malalts, escollits pel propi alumne, d'entre els que s'ha relacionat al pavelló. Cada alumne en finalitzar les pràctiques al pavelló de curta estada ha de realitzar un escrit que tracti sobre els següents punts: • Descripció de l'exploració psicopatològica efectuada al malalt que li fou adjudicat especialment. • Descripció psicopatològica dels altres tres pacients escollits pel propi alumne. • Comentaris sobre les reunions o grups en els que ha participat.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Cada alumne efectua les pràctiques de forma individualitzada, no en grup, amb un tutor a cada servei. A més, al Departament de Formació del Centre, poden consultar qualsevol dubte o sol·licitar entrevistar-se amb algun dels professors responsables

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
Avaluació Directa. Aspectes a avaluar:
• Actitud durant les pràctiques.
• En relació amb els pacients.
• En relació amb l'equip assistencial.
• Interès i nivell de participació.
• Preguntes, qüestions i suggeriments plantejats (qualitat i oportunitat).
• Implicació o disposició a participar en tasques o activitats que hagin pogut sorgir al pavelló, en relació a les pràctiques.
• Assumir la tasca encomanada.
• Assistència i puntualitat.
• Diària (és correcta o falta algun dia).
• Horària (és correcta o arriba tard, se'n va aviat, "desapareix").
50%
Treballs
Avaluació de la Memòria escrita. Aspectes a avaluar:
• Recollida de dades del pacient principal.
• Qualitat de les entrevistes.
• Descripció de les dades.
• Recollida de dades dels altres tres o quatre pacients.
• Qualitat de les entrevistes.
• Descripció de les dades.
• Descripció de reunions i espais institucionals als que ha assistit durant les pràctiques.
• Opinió personal elaborada, sobre les pràctiques.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Quan hi hagi una discordança entre l'avaluació efectuada directament a l'alumne i l'efectuada a través del seu treball escrit, a més de donar major valor a allò observat durant les pràctiques, s'intentarà analitzar els motius o circumstàncies que han pogut influir en aquesta disharmonia. Bé perquè el treball escrit sigui més ric, profund i elaborat del que podíem pressuposar a partir dels aspectes anteriorment avaluats, bé per tractar-se d'un escrit poc elaborat, superficial o amb plantejaments estereotipats. En segona convocatòria, l'alumne hauria de repetir els 15 dies de pràctiques y entregar els corresponents treballss La nota de l'observació directa podrà ser modificada, només, si en avaluar el treball escrit sembla oportú fer-ho.

ALUMNES MENTORS DE PSIQUIATRIA:
Els alumnes d'aquesta assignatura que vulguin presentar-se per fer d'alumnes mentors amb els alumnes de 5è curs de Psiquiatria, per ajudar-los a realitzar el Portafolis d'Ètica i Deontologia a la pràctica clínica, hauran de fer la seva preinscripció a la FMCS. Els candidats hauran de portar currículum i probablement es realitzarà una entrevista.
Els alumnes que superin la prova, rebran 1 punt addicional en la nota final de l'assignatura Clínica Psiquiàtrica.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent