Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
| A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
| A21 |
Principis generals |
| A26 |
Psicològics |
| A29 |
Socials |
| A31 |
Cures i tractaments en situacions agudes |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A40 |
Desenvolupament d’estratègies de salut i screening |
| A44 |
Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B13 |
Aspectes psicosocials |
| B16 |
Raonament clínic |
| B20 |
Capacitat de prioritzar |
| B21 |
Sistemes de salut |
| B22 |
Responsabilitats dels metge |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
| | A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’abstinència alcohòlica i d’opiacis
| | A36 |
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
| | A40 |
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Acceptar els drets del malalt
| | B13 |
Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
| | B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
| | B20 |
Aprendre a desenvolupar l’activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l’envolten (personals, familiars, socials, ètics)
| | B21 |
Conèixer el paper dels diversos nivells d’assistència sanitària
| | B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
A Conceptualització i contextualització de la drogodependencia
B Descripció de les sustancies psicoactives generadores de dependencia i dels efectes i síntomes clínics derivats del seu consum.
C Xarxa assistencial.Programas d´intervenció, prevenció i promoció de la salut.Questions mèdico-legals. Serveis assistencials
Criteris de derivació i Coordinació
|
1.-Conceptes generals.Epidemiologia.
2.-Evolució històrica
3.-Condicionamnent biopsicosocial
4.-Alcohol I
5.-Alcohol II
6.-Psicoestimulants I
7.-Psicoestimulants II
8.-Tabaquisme
9.-Opiacis I
10.-Opiacis II
11.-Psicodislèptics
12.-Psicofàrmacs y politoxicomania.ñ
13.-Xarxa assistencial en drogodependències.
14.-Entrevista motivacional.
3 SEMINARIS:
1.-Alcoholismes diferencials.
2.-Complicacions del policomsum.
3.-Repercusions biopsicosocials.
4 CASOS CLÍNICS:
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Seminaris |
|
6 |
3 |
9 |
Pràctiques a laboratoris |
|
8 |
4 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats Introductòries El primer dia de les sessions magistrals i de les dels seminaris,es realitzarà una presentació del programa docent de la assignatura,la metodologia i desenvolupament dels monogràfics teorico-practics ,del sistema d'avaluació i de la dinàmica de de les clases.
|
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari de l'assignatura.L'alumne podrà plantejar qualsevol qüestió o solicitar els aclariments que calgin per tal de facilitar la comprensió del tema. |
Seminaris |
Seminaris:Treball grupal dels alumnes al voltant dels temes monogràfics proposats amb presentació individual y per escrit de les conclusions del seu grup.
Metodologies integrades Els alumnes, realitzaran fora de l'horari lectiu treball de documentació, sintesi i elaboració grupal al voltant dels temes monogràfics recollits als seminaris. En posterioritat un grup serà l'encarregat de l'exposició a la resta de la classe del treball elaborat i iniciar el posterior debat.
|
Pràctiques a laboratoris |
Plantejaments casos clìnics i Medis audio-visuals.
Treball en grups per tal de aprofundir en la identificació de sintomes,diagnòstic precoz i maneig de la clínica adictiva.propostes de intervenció y consideracions psicopatològiques. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'alumne s'ha de posar en contacte amb el professor a l'adreça electrònica "joaquin.ruizh@urv.cat" per tal de concertar una cita. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
|
|
Altres |
|
Examen tipus test(amb resposta múltiple) d'un total de 20 preguntes.Valor màxim sobre nota final de 9 punts. Per presentarse a l'examen és requisit imprescindible la realització de les pràctiques. Avaluació continuada mitjançant la resolució y presentació dels casos clínics i dels seminaris Cada seminari presentat 0'20 punts sobre nota final(màxim 0.60). Cada cas clínic presentat 0.10 sobre nota final(màxim 0'40) |
Test:Resposta correcta suma 1 punt positiu positiu.Resposta errònea resta 0'1 punt negatiu. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
Gabriel Rubio y otros, Trastornos psiquiatricos y abuso de sustancias Gabriel Rubio y otros panamericana 2002 Llibre, Panamericana, 2002
Pierre Pichot, DSM-IV, Masson, 1995
Alonso-Fernandez,F, Alcoholdependencia, MASSON-SALVAT, 1992
Harold I.Kaplan 8ª edición., Sinopsis de psiquiatria, Panamericana, 2000
Bobes García,J;Casas Brugé,M;, Manual de evaluación y tratamiento de drogodependencias, Ars Médica, 2003
Lorenzo et al., Drogodependencias.Farmacología.Patología.Psicología., 3ª edición.Panamericana, 2009
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|