IDENTIFYING DATA 2016_17
Subject (*) ORGANITZACIÓ D'EMPRESES Code 16224003
Study programme
Grau d'Economia (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modality and teaching language
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
VIRGILI FONT, JOAN CARLES
VAZQUEZ LABELLA, INMACULADA
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
VALLDUVÍ BOTET, GERARD
E-mail mabelen.lopez@urv.cat
gerard.vallduvi@urv.cat
joancarles.virgili@urv.cat
inmaculada.vazquez@urv.cat
Lecturers
LÓPEZ PANISELLO, MA. BELÉN
VALLDUVÍ BOTET, GERARD
VIRGILI FONT, JOAN CARLES
VAZQUEZ LABELLA, INMACULADA
Web
General description and relevant information Introducció als conceptes d'empresa i empresari. Ubicar l'empresa en un entorn on la competitivitat és determinant a l'hora de prendre decisions. Aproximació als subsistemes empresarials: conceptes i mètodes inicials.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A6 Analitzar els diversos contexts professionals en els que treballa un economista: la cojuntura econòmica, el sector, el mercat, l'empresa i el departament en qüestió.
Type B Code Competences Transversal
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A6 Sap explicar el concepte d'empresa i el d'empresari.
Sap explicar el concepte de competitivitat empresarial.
Sap analitzar la influència de l'entorn sobre l'empresa.
Type B Code Learning outcomes
 B4 Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Type C Code Learning outcomes
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Topic Sub-topic
TEMA 1. EMPRESA I EMPRESARI


1.1. L’empresa i el sistema econòmic
1.2. Introducció conceptual a l’empresa
1.3. La figura de l’empresari
TEMA 2. LES ÀREES FUNCIONALS DE L'EMPRESA 2.1. Administració
2.2. Operacions
2.3. Comercialització
2.4. Recursos humans
2.5. Inversió i finançament
TEMA 3. L'ENTORN EMPRESARIAL 3.1. Concepte i naturalesa de l'entorn
3.2. Anàlisis de l'entorn general
3.3. Anàlisis de l'entorn específic
TEMA 4. LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA 4.1. El procés de direcció estratègica
4.2. Estratègies corporatives i competitives
4.3. L’ètica i la responsabilitat social de l’empresa
TEMA 5. LA COMPETITIVITAT EMPRESARIAL 5.1. Concepte de competitivitat empresarial
5.2. Les dimensions i factors de la competitivitat
5.3. Avantatges competitius

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A6
35 0 35
Treballs
A6
B4
B5
C1
C4
2 20 22
Estudis previs
A6
B4
B6
C4
2 50 52
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
B4
B6
C4
12 0 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
B4
B6
2 0 2
Atenció personalitzada
A6
B4
B6
C4
2 0 2
 
Proves mixtes
A6
B4
B6
C1
C4
3 20 23
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori... per part de l'alumne.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
Description
Durant la realització de les pràctiques proposades l'alumnat tindrà les oportunes tutoritzacions per part del professor, tant a l'aula com fora de l'aula. Les hores de tutoria al despatx del professor es comunicaran als alumnes a l'inici del curs.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Treballs
A6
B4
B5
C1
C4
Es realitzarà un treball en grup al llarg del curs. 25%
Proves mixtes
A6
B4
B6
C1
C4
Es realitzaran dues proves mixtes amb preguntes teòriques i pràctiques. Les proves inclouran un test de teoria i preguntes pràctiques (exercicis, casos, etc.) a desenvolupar. La primera prova es realitzarà a meitat del curs. La segona prova tindrà lloc a la data oficial del examen final i inclourà tots el continguts de l'assignatura. El pes de la primera prova en la nota final és del 15% i el de la segona del 60%. 75%
Others  
 
Other comments and second exam session

Segona convocatòria: L'examen de la segona convocatòria constarà de dues parts: teòrica i pràctica. La part teòrica inclourà preguntes tipus test. La pràctica inclourà exercicis, preguntes curtes, casos, etc. En la qualificació de l'examen, el pes de la teoria serà del 50% i el de la pràctica, el 50% restant. No es tindran en compte les activitats realitzades durant el curs.

No es permetrà l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves.


Fonts d'informació

Bàsica FARHAD ANALOUI and AZHDAR KARAMI, Strategic Management in Small and Medium Enterprises, Thomson, GB, 2003
SCHERMERHORN, JOHN R.: , Introduction to management (ISE)., John Wiley & Sons., 2009
BUENO, E. , Curso básico de economía de la empresa: un enfoque de organización, Pirámide, 2006
BUENO, Y.; CASANI, F.; SANDOVAL, A.; SANTOS, B.; SORIA, P. , Fundamentos de Administración de Empresas. Ejercicios Prácticos, Ediciones UAM, 2016
CASTILLO, A.M. (Dir. y Coord.) , Introducción a la economía y administración de empresas. , Pirámide, 2003
FUENTES, M. y CORDÓN, E., Fundamentos de dirección y administración de empresas, Pirámide, 2014
IBORRA, M.; DASÍ, A.; DOLZ, C.; FERRER, C., Fundamentos de Dirección de Empresas. Conceptos y Habilidades Directivas, Paraninfo, 2014
MAYNAR, P. (Dir. y coord.) , La economía de la empresa en el espacio de educación superior, McGraw-Hill, 2008

Complementària , , ,
FLEISHER, CRAIG S. AND BENSOUSSAN, BABETTE, Busines and competitive analysis: effective application of new and classic methods. , Financial Times Prentice Hall, 2007
STAIB, ROBERT., Business management and environmental stewardship: environmental thinking as a prelude to management action., Palgrave Macmillan, 2009
WILLIAMS, CHUCK, Principles of management, South Western, 2009
GARCÍA, J. y CASANUEVA, C. (Coord. y Dir.), Prácticas de la gestión empresarial., McGraw-Hill, 2000
HERNÁNDEZ, M. J. (Coord.), Casos prácticos de administración y organización de empresas., Pirámide, 2000
PÉREZ, E., Prácticas de Administración de Empresas, Pirámide, 2008
SUÁREZ, A, Decisiones óptimas de inversión y financiación en la Empresa, Pirámide, 2005

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.