DATOS IDENTIFICATIVOS 2016_17
Asignatura (*) MACROECONOMIA Código 16224107
Titulación
Grau d'Economia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
FIGUEROLA JIMENEZ, BERNAT ROGER
FIOCCO ., RAFFAELE
COCA SÁNCHEZ, JAVIER
OLIVA FURES, MARTIN
FIRMENICH ., MARIO EDUARDO
Correo-e martin.oliva@urv.cat
marioeduardo.firmenich@urv.cat
bernatroger.figuerola@urv.cat
javier.coca@urv.cat
raffaele.fiocco@urv.cat
Profesores/as
OLIVA FURES, MARTIN
FIRMENICH ., MARIO EDUARDO
FIGUEROLA JIMENEZ, BERNAT ROGER
COCA SÁNCHEZ, JAVIER
FIOCCO ., RAFFAELE
Web
Descripción general e información relevante Desenvolupament i anàlisi de l'evolució de variables macroeconòmiques fonamentals (PIB, tipus d'interès, tipus de canvi, inflació, taxa d'atur, etc.) a curt, a mitjà i a llarg termini. Amb aquesta finalitat s'utilitzaran models que permetin comprendre les relacions entre les variables i els efectes de polítiques macroeconòmiques.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Saber explicar el funcionament de l'economia tant a nivell macroeconòmic com microeconòmic.
 A6 Analitzar els diversos contexts professionals en els que treballa un economista: la cojuntura econòmica, el sector, el mercat, l'empresa i el departament en qüestió.
 A9 Redactar projectes de gestió econòmica a nivell internacional, nacional, regional, local o de l'empresa.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Sap analitzar el curt termini: sap explicar (i) els efectes de polítiques monetàries i fiscals en una economia tancada i en una economia oberta i (ii) l’ajust d’una economia amb un desequilibri extern.
Sap analitzar el curt i mitjà termini: sap explicar els efectes de polítiques monetàries, fiscals i d’oferta en una economia oberta, així com els ajustos de l’economia davant desequilibris.
Sap analitzar el paper de les expectatives en l’anàlisi macroeconòmica.
 A6 Sap analitzar la conjuntura econòmica i preveure'n les implicacions macroeconòmiques.
 A9 Sap analitzar la informació de caràcter econòmic i preveure'n les implicacions macroeconòmiques.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. La política fiscal i monetària a curt termini • Introducció
• El mercat de béns i la corba IS
• El mercat de diner i la corba LM
• L’equilibri
• La política fiscal
• La política monetària
2. Polítiques de demanda i tipus de canvi • Els intercanvis internacionals i el mercat de divises
• Equilibri en una economia oberta
• Ajustament de la balança de pagaments
• Política monetària, fiscal i canviària en una economia oberta
3. L’economia a mig termini: el model OA-DA • La demanda agregada
• El mercat de treball i l’oferta agregada
• Equilibri
• Polítiques fiscal, monetària i d’oferta
• Economia oberta
4. Les expectatives • Les expectatives en la teoria econòmica
• Les expectatives adaptatives
• Les expectatives racionals
• Les expectatives i les decisions
5. El creixement econòmic (mesures de benestar, tendència de creixement, estalvi, progrés tècnic) • Els fets del creixement
• L’estalvi
• El progrés tecnològic

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A6
C1
35 35 70
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A6
B4
C1
C4
10 20 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A6
A9
B4
C1
C4
9 20 29
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A6
A9
B4
C1
C4
6 5 11
Proves objectives de tipus test
B4
C1
4 4 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura i plantejament de qüestions i situacions a tractar amb l'anàlisi exposat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per resoldre qüestions i dubtes concrets.

Atenció personalitzada
descripción
L'horari d'atenció es comunicarà el primer dia de classe.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves de desenvolupament
A1
A6
A9
B4
C1
C4
Es faran dues proves parcials al llarg del curs que suposaràn el 40% de la nota (20% cadascuna) i una altra a la data oficial de la primera convocatòria que suposarà el 50%. 20%
20%
50%
Proves objectives de tipus test
B4
C1
Es faran una sèrie de proves curtes tipus test al final d'alguns temes que suposaran un total del 10% de la nota. 10%
Otros  

.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Si l'alumne no segueix l'avaluació continuada, hauria de contactar al professor responsable de l'assignatura durant la primera setmana del curs.

A la segona convocatòria es farà un examen que suposarà el 100% de la qualificació.


Fonts d'informació

Bàsica R. Dornbusch, S. Fischer, R. Startz, Macroeconomía, 10a, McGrawHill
O. Blanchard, Macroeconomía, 4a, Pearson Prentice Hall

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
INTRODUCCIÓ A LA MACROECONOMIA/16214005
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.