IDENTIFYING DATA 2016_17
Subject (*) RELACIONS ECONÒMIQUES INTERNACIONALS Code 16224204
Study programme
Grau d'Economia (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa 2Q
Modality and teaching language
Department Economia
Coordinator
LOVCHA ., YULIYA
E-mail yuliya.lovcha@urv.cat
Lecturers
LOVCHA ., YULIYA
Web
General description and relevant information Aquest curs analitzarà tres àmbits diferents: a) el Sistema Monetari Internacional, b) els mercats de capitals globals i c) les estratègies d'internacionalització de les empreses. Els objectius del curs són donar una base teòrica i uns instruments pràctics per a que l'estudiant conegui millor les relacions econòmiques internacionals.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A5 Aportar racionalitat a l'anàlisi de les institucions econòmiques: empreses; organitzacions públiques; mercats industrials, financers i d'altres serveis.
 A7 Pensar amb una visió global, macroeconòmica i actuar amb una visió local, microeconòmica.
Type B Code Competences Transversal
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A5 Explica els mecanismes de relacions internacionals.
Explica les estratègies d’internacionalització empresarial.
 A7 Sap avaluar els efectes  globals en una economia.
Type B Code Learning outcomes
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Type C Code Learning outcomes
 C1 Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut

Continguts
Topic Sub-topic
Tema 0. Globalització, mercats emergents i relacions econòmiques internacionals 0.1. El procés de globalització
0.2. Els mercats emergents
0.3. Les relacions econòmiques internacionals
PART I. LA DIMENSIÓ INTERNACIONAL DE L’EMPRESA
TEMA 1. Inversió Estrangera Directa
1.1Introducció
1.2. El significat de la IED
1.3. Relació entre comerç i mobilitat de factors
1.4. Avantatges de la IED

TEMA 2. Multinacionals: l’estratègia de les empreses multinacionals
2.1 Introducció
2.2. Indústria, estratègia, i comportament empresarial
2.3. L’empresa com a cadena de valor
2.4. Integració global versus responsabilitat local
2.5. Tipus d’estratègia

TEMA 3. Estratègies Col·laboratives
3.1. Introducció
3.2. Situacions a on l’exportació és inviable
3.3. Motius d’acord de col•laboració
3.4. Tipus d’acords de col•laboració
3.5. Problemes en els acords de col•laboració
3.6. Estratègies i direcció d’acords de col•laboració
TEMA 4. Estratègies d’Exportació i Importació
4.1. Introducció
4.2. Estratègies d’exportació
4.3. Intermediaris d’exportació
4.4. Finançament de l’exportació
4.5. Estratègies d’importació
PART II. EL SISTEMA MONETARI INTERNACIONAL I LA INFLUÈNCIA EN AL POLÍTICA MACROECONÒMICA
TEMA 5. Introducció i el patró-or
5.1. Introducció
5.2. Objectius de les polítiques macroeconòmiques
5.3. El patró-or

TEMA 6. El Sistema Monetari Internacional
6.1 Introducció
6.2 Sistema de Bretton Woods i el FMI
6.3 El col•lapse del Sistema de Bretton Woods
6.4 Les opcions de política econòmica en el Sistema de Bretton Woods

PART III. EL MERCAT GLOBAL DE CAPITAL I ELS PAÏSOS EN VIES DE DESENVOLUPAMENT

TEMA 7. El mercat internacional de capital i els beneficis del comerç
7.1. Introducció
7.2. Guanys del comerç internacional
7.3. La diversificació de la cartera
7.4. Classificació dels actius

TEMA 8. Banca internacional i regulació d’operacions bancàries internacionals
8.1. Participants
8.2. Offshore de la banca
8.3. Offshore del comerç de divises
8.4. La regulación de la banca internacional
8.5. Dificultades para regular las operacions bancàries internacionals

TEMA 9. Mercat de capitals i Països en Vies de desenvolupament
9.1. Introducció
9.2. Països rics i pobres: la bretxa
9.3. Característiques dels països pobres
9.4. El deute en països en vies de desenvolupament

TEMA 10. L’endeutament I el deute dels països en vies de desenvolupament
10.1. Introducció
10.2. El problema del “pecat original”
10.3. Tipus de capital financer
10.4. Les crisis d’Amèrica Llatina, Est d’Àsia i Rússia
10.5. Lliçons de les crisis i potencials reformes
10.6. El rol de la geografia i el capital humà en la pobresa.



Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
C1
2 0 2
Sessió Magistral
C1
40 60 100
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B6
12 16 28
Atenció personalitzada
B6
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A5
A7
B6
C1
6 12 18
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció de la matèria durant la primera sessió
Sessió Magistral Sessions magistrals pressencials.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Estudi de cas
Atenció personalitzada Atenció personalitzada a l'aula per part del professorat

Atenció personalitzada
Description
Atenció a l'estudiant per ajudar al seu aprenantge. Aquesta es realitzarà a l'aula així com el dexpat durant l'horari d'atenció.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B6
Realització d'estudi de cas 25%
Proves de desenvolupament
A5
A7
B6
C1
Preguntes a desenvolupar de tipus teòric-pràctic dividides en 2 parcials (amb un pes del 12,5% de la nota cadascun d'ells) i en un examen integral en la data de convocatòria oficial (amb un pes del 50% de la nota final). 75%
Others  
 
Other comments and second exam session

En segona convocatòria l'estudiant obtindrà elmàxim entre:
a) la nota de l'examen en 2a convocatòria
b) la nota de l'examen final amb un pes de 75% i les pràctiques TICs i elsseminaris realitzats a classe durant el curs (25%)

---

IMPORTANT:

No es permet l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves avaluatives.


Fonts d'informació

Bàsica

Krugman, P.R.; Obstfeld, M. (2006): Economía Internacional. Teoría y política, Ed. Pearson, Madrid, 7a edición.

Daniels, J. D.; Radebaugh, L.H. (2000): Negocios internacionales, Ed. Pearson, México, 8a. edición.

Complementària

Recomanacions


Subjects that it is recommended to have taken before
ECONOMIA MUNDIAL/16224105
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.