Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
|
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Entendre el paper de la innovació tecnològica en l'economia actual
Comprendre el grau d'actualitat dels temes tractats
Utilitzar els instruments estadístics i gràfics típics dels informes econòmics
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
| | B4 |
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1.- MARC CONCEPTUAL, LITERATURA I FONTS ESTADÍSTIQUES |
1.1. La innovació: concepte i característiques.
1.2. Adam Smith, Joseph Schumpeter i Kenneth Arrow.
1.3. Manuals de referència.
1.4. Fonts estadístiques.
1.5. ¿Perquè la I+D i la innovació son tan importants?
1.6. La innovació i el cicle econòmic.
1.7. Creixement econòmic e innovació.
|
TEMA 2.-MICROECONOMIA DE LA INNOVACIÓ |
2.1. La natura de les idees.
2.2. Bens públics i innovació.
2.3. Estructura de mercat i innovació.
2.4. La dimensió i la edat de la empresa i la innovació.
2.5. El canvi tecnològic: cosa de les grans empreses o de les petites?
2.6. Les externalitats.
2.7.Les barreres financeres i la innovació.
|
TEMA 3.- LES FONTS DE LA INNOVACIÓ |
3.1 Les fonts de la innovació.
3.2 La funció de producció del coneixement.
3.3 La capacitat absortiva: la doble cara de la I+D.
3.4 La compra d’I+D externa.
3.5 Externalitats del coneixement i cooperació en I+D.
|
TEMA 4.- SISTEMES REGIONALS D’ INNOVACIÓ |
4.1 Gènesis del concepte ‘Sistema d’Innovació’.
4.2 Agents que participen.
4.3 Presentació de casos importants.
4.4 Tipus de Sistemes d’Innovació.
4.5 Els Parcs Científics i Tecnològics.
4.6 Clústers.
|
TEMA 5.- COOPERACIÓ EN I+D I TRANSFERÈNCIA TECNOLÒGICA. |
5.1 Principis per a la cooperació en I+D.
5.2 Canals de cooperació en I+D.
5.3 Determinants de la cooperació en I+D.
5.4 Cooperació i estructura de mercat.
5.5 Capacitat absortiva.
5.6 Acords de cooperació entre empreses i universitats.
5.7 Els Centres Tecnològics.
|
TEMA 6.- POLÍTIQUES PÚBLIQUES PER AL FOMENT DE LA INNOVACIÓ. |
6.1 Gènesi i evolució de les polítiques científiques, tecnològiques i d’innovació.
6.2 Les polítiques públiques de foment de la innovació.
6.3 L’Agenda Europea de Lisboa.
6.4 Les patents.
6.5 El registre europeu de patents.
6.6 Les patents en les empreses espanyoles.
6.7 Les subvencions per al foment de la ciència i la tecnologia.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
18 |
22 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
6 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presenta a l’alumne els principals continguts de l’assignatura |
Sessió Magistral |
El professor sintetitza els principals continguts dels diferents temes. El material de les classes es complementa amb la distribució de lectures de recolzament |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes presenten a classe els treballs pràctics el.laborats en relació a un tema de la matèria |
Atenció personalitzada |
Temps per atendre i resoldre dubtes als estudiants. |
Descripció |
Com a eina pel bon seguiment del curs es preveu una dedicació per part del docent en termes de tutoria presencial en horaris prèviament establerts i coneguts per l’alumne |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Es valorarà la capacitat de l'alumne/a per sintetitzar els temes i destacar els aspectes més rellevants |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Consisteix en una prova escrita on l'alumne/a aborda quatre qüestions rellevants de la matèria |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.), la realització d'un treball individual sobre desenvolupament local, en base a la bibliografia del curs -es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat- i una prova escrita. La prova d'avaluació de la 2ª convocatòria consistirà en un examen final pel 100% de la nota, en la data oficial del calendari acadèmic del Màster. |
Bàsica |
|
OCDE (2005)
Manual de Oslo, París OCDE (2005)
Manual de Frascati, París Segarra, A.
(2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al,
Economía Industrial ,Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244. Segarra, A.
(2007): “Los actores de la política de innovación a escala regional” en Vence,
X. (Coord.),Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide, Madrid. |
Complementària |
|
Audretsch, D.
and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic
Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744. Sala-i-Martin,
X. (1994): Apuntes de crecimiento económico, Antoni Bosch Editor, Barcelona. Segarra, A.
(2007): “El papel de las regiones en el fomento de la innovación: la política
industrial en Cataluña” en Vence, X. (Coord.), Las políticas de innovación en
Europa, Editorial Piràmide, Madrid. Schumpeter, J. (1945):
Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar,
Madrid, 1968. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|